Wednesday

Yo, 'Sup Guys?

Dulu, cellphone never was an important item dalam hidup aku. Maksud aku, cellphone lah benda yang I could live without. Aku "pandang hina" orang yang guna smartphone, "lalai mengejar dunia" sesangat bagi aku. 

Tu pasal aku guna Nokia cokia jer. Yang aku jadikan sebagai alarm untuk bangun pagi. Simply because tak ada sapa nak call aku dan aku pun tak berkeinginan nak call sesiapa. Iyalah, aku duduk kat kampung jer masa tuh. Bukanlah bermaksud aku tak suka latest gadgets, aku ada 3 laptops, 1 tab pun. Ha, sampai 3 laptop, kan? It shows yang internet tuh penting dalam hidup aku. My online life is much more interesting than my real life.

Tapi, sejak aku kerja, aku kena guna smartphone. Iyalah, untuk memudahkan aku since my boss, dan jugak Client dan Consultants lain semuanya di KL, dan aku di ceruk pantai Cherating nih. Lagipun, menyenangkan aku untuk Trade, sesambil menendang pasir kat pantai pun aku boleh jual beli currencies, gold etc. 

Then tiba-tiba aku dapat call dari member lama masa kat ITM dulu, nak masukkan nama aku dalam group Whatsapp diaorang. Aku relakan aje, after all dialah sorang (dan bini dia) yang tahu aku nih masih hidup. Lain-lain member aku semuanya ingatkan aku mati masa New York WTC meletup September 11 dulu tuh. Pandai member aku nih simpan rahsia, dekat setahun jugak dia simpan, sejak dia terberjumpa aku masa aku kat kampung (dan aku tak sempat nak lari, sebab terberjumpa kat masjid).

Masa college dulu kitaorang satu group memang rapat, the whole class memang sekepala, baik lelaki atau perempuan. So tak heranlah bila class kitaorang menghasilkan 9 couples. 

Then tak lama lepas tuh aku dimasukkan pulak kat group kawan-kawan masa sekolah menengah dulu, lagi lah havoc nya pasal dah berpuluh tahun tak bertanya khabar. 

So basically aku macam keluar dari persembunyian aku, aku contact balik member-member dan orang yang aku rasa patut tahu pasal aku. Kecuali member masa satu Uni kat UK dulu. I was never close dengan diaorang (sebab "aku tak join Melayu" masa kat UK dulu) so aku tak peduli dan tak mau dipedulikan dengan diaorang.

It wasn't easy in the beginning, untuk "memperkenalkan' diri aku, untuk re-connect, after so many years berlalu. Jadi popularlah aku sekejap bila diaorang dengar cerita-cerita aku, almost every weekend aku ke KL untuk memenuhi permintaan diaorang yang nak sangat jumpa aku, nak dengar cerita aku. 

Kalah retis pencen! Ko mampooo?

Tapi, the one thing yang aku perasan, masing-masing ada high expectations pasal aku, masing-masing expect aku dah jadi "orang-orang bagus" macam diaorang jugaklah. Sampaikan aku yang redha dengan cara hidup dan halatuju hidup aku nih pun jadi bosan kadang tuh. Diaorang memanglah semuanya bagus-bagus tapi aku? Me, a person who has taken his entire life for granted, a person who has watched his days waste away into dust and fly past him.

The only group yang aku layan sekarang, group keluarga, group office, dan group anak-anak ayam pengikut aku. Itu aje. 

Tapi....yang ini lagi parah.