Monday

Sunday07022016

Kemaren gwe pulkam, ama saudara perempuan juga ponakan gwe. Berangkatnya jam 5 gituan, nyampe nya setengah sepuluh. Ya ampun macetnya setengah mati. Untung bukan gwe yang nyetirin. Biasanya 2 jam cuma. Ga rame saudara gwe yang pulang, cuma 4 keluarga, tapi besok lusa ada lagi yang menyusul.

Nyampe aje, langsung makan walaupun tadinya udah makan. Mana bisa dilihatin aja sambel item, sayur lemak daun singkong, ama patin masak tempoyak. Gwe ga online sebegitu lama walaupun sendirian di kamar kerna gwe khawtir dicurigai, ngapain online melulu ampe lewat malem.

Gwe ga makan pagi bareng, cuma minum secangkir kopi. Gwe langsung keluar kayuh speda fatbike punyanya saudara lelaki gwe. Adik gwe punya toko jual speda di Shah Alam. Dia anak yang berhasil, punya macem-macem toko. Enak banget, cuaca lagi mendung, ga terasa capek kayuh speda seluruh kampung, dari ujung ke ujung, ketemu ordes yang udah lama ga ketemu, sekedar bertanya kabar.

Ketemu jugak tante gwe yang lagi minum pagi di warkop, lalu gwe mampir. Speda gwe jadi perhatian, rame yang bertanya, ada yang berfoto-fotoran malah. Gwe seneng sekali mengalami kehidupan desa yang udah lama gwe tinggalin. Gwe langsung lupa ama kehidupan gwe di Cherating.

Argh, letih lah cakap Indo!

The rest of the day itulah, round seluruh kampung, sesambil tuh tengok-tengok anak sedara main futsal.

Aku rasa happy jer kali ini, biasanya kalau balik kampung kumpul keluarga, gwe sering minggir.




Masa kat masjid aku noticed yang ada a few faces missing, bila tanya jemaah, diaorang kata some of them dah pergi mengadap Ilahi. Aku betul-betul lose touch dengan berita kampung, dulu ada aku join whatsapp group Khairat Kematian Ulu Gali/Tok Machang tapi aku left sebab banyak cerita politik jer.

Satu yang aku notice bila duduk di kampung nih, masa tu rasa macam lama sangat. Dari pagi ke malam, lama rasanya. Mungkin sebab banyak aktiviti, dan aku tak online langsung, laptop tak bukak pun. Tapi whatsapp sentiasa on, Hendrik beritahu yang duit dia kena curi SD 500, nasib baik tak dicuri kesemuanya. Program dia pun hilang. Aku suruh dia duduk hotel sorang-sorang tapi dia tetap nak duduk dengan kawan lain sebab hotel kat Singapore mahal.

Malam nih, kitaorang berpakat nak berbekam, tah sapa punya idea. So aku ke rumah ChuBekam, tapi diaorang tak ada, so aku call dia suruh datang rumah, malam nih jugak. Kitaorang bertujuh yang berbekam, 4 lelaki dan 3 perempuan. Aku dengan Nuar jer yang pernah berbekam, yang lain tuh semuanya first timers, tapi, yang perempuan punyalah berani, ada yang berbekam muka.

Seksi tak, aku? ekekekkeke