Sunday

Jumaat13Julai2018

Semalam aku ada janji dengan orang yang meracun rumput tanah mak sedara aku, suruh dia meracun jugak kat kawasan kitaorang. 3 ekar luas tanah, 3 nama, mak, pak sedara dan mak sedara aku. Kawasan kitaorang yang semak samun pun dalam suku ekar aje, selebihnya rumah, kawasan aku berkebun dan kawasan pokok buah-buahan yang Long tanam. 

So Mamat tuh datang pagi nih, aku suruh dia meracun kat tanah pak sedara aku sekali sebab tanah tuh betul-betul depan rumah, buruk sangat pemandangan kalau dibiarkan bersemak samun. Sementara dia meracun, aku berfatbike ke tempat peraih durian, yang viral baru nih, yang kata harga musang king RM 20 sebakul tuh. Bengaplah manusia nih, itu pun nak percaya. RM 20 tuh harga sebakul kosong, harga musang king tetap dalam RM 35 ke 40 sekilo.

Saja jer lah aku ambik gambar sebab memang happening betul kat selekoh tuh, penuh dengan orang menjual dan membeli durian. 

"Ambik gambar boleh tapi jangan masukkan dalam Facebook, Instagram", kata this one Indon pekerja di situ. Telo Indon dia masih ada, aku boleh detect. 

"Saya tak ada Facebook", aku kata gitu. Macam sentapz jugak aku kena tegur gitu tuh.

Then aku tanya one of the guys orang kampung yang kerja kat situ, kalau-kalau ada durian reject, untuk dibuat tempoyak. Ada katanya, RM 3 sekilo, dia tunjukkan aku bakul-bakul berisi durian yang tak berapa elok. Dalam sebakul tuh ada lah a few butir yang tak elok, ditebuk tupai, pecah etc. RM 3 a kilo is a good bargain, so aku kata nak beli 100 kilo. Tokay nya pulak sibuk melayan orang lain yang berjual beli musang king, so tak dilayannya aku yang nak beli durian murah. Dekat setengah jam menunggu, aku pun blah. Esok boleh datang lagi, kata aku dalam hati. 

On my way ke kedai Samad, aku tengok kat surau ada a few keretas, sah lah ada Jemaah Tabligh datang kampung. Aku tahu yang petang nih tentu diaorang akan ziarah aku, sure nya lah. 

Aku intai-intai, tak ada kelibat MP kat kedai. Tapi, the moment aku nak makan, dia call. Dia kata dia nak start dah projek ayam kampung dia tuh tapi nak buat kecil-kecilan dulu since aku tak dapat kasi modal buat masa ini. Masalahnya dia short a few hundreds lagi, so dia nak mintak duit dari aku. Aku beranikan diri, aku kata yang aku tak ada duit sebab nak bayar upah orang meracun, dan aku baru beli durian 100 kilo. Aku pun baru lepas repair kereta, aku kata lagi.

"Sikit pun tak ada?", MP tanya lagi.

"Tak ada", aku jawab ringkas, tak nak lah terus "menipu".

Terkejut aku dengar harga upah meracun Mamat tuh, separuh dari harga yang aku bayar dulu tuh. Dulu, 2 orang Indon yang buat kerja, tak sampai sejam setengah siap, almost half of the area semaknya tak mati. Yang kali ini tak tahu lah tapi dekat 2 jam jugak mamat tuh kerja. Aku dulukan dengan duit aku untuk upah tanah mak pak sedara aku tuh, RM 195 semuanya. Aku kasi dia tips RM 25, dan aku suruh dia datang lagi dalam sesebulan setengah untuk meracun. Macam orang susah aje Mamat tuh, tapi susah-susah dia pun, ada income hari-hari. Aku nih dah 5 bulan tak ber income.

Gada penghasilannya sama sekali, pengeluarannya gede malah. Gapapa lah, kalo begini laluan yang harus gue lalui, gue pasrah aja.

Aku tanya Mamat tuh kalau-kalau dia kenal this one peraih kelapa yang 2 minggu lepas petik kelapa kitaorang. Kat tanah 3 ekar tuh ada dalam 16 batang pokok kelapa, kitaorang punya 10, selebihnya kat tanah mak sedara dan pak sedara aku. Ituhari this guy datang tanya kalau-kalau dia boleh petik kelapa tuh sebab dulu dia pernah disuruh petik kelapa-kelapa, by Chu. Aku ok kan aje sebab sebelum-sebelum ini memang ramai orang datang nak petik dan borong kelapa. And so 2 tiga hari adalah aku nampak that guy mengait kelapa, tapi lepas balik dari KL, tak nampak pulak batang hidungnya. Aku pun tak sure kelapa kat tanah kitaorang tuh ada dipetik atau tidak, macam tak berusik jer tapi ada nampak dua tiga bijik kelapa yang terpelanting sana sini. 

"Itu kaki penipu tu", kata Mamat yang meracun rumput tuh.

"Ramai sungguh penyangak kat kampung ni, kan?', aku kata gitu lepas dengar cerita dia pasal that peraih kelapa. Patutlah masa dia datang dulu tuh, datang macam sembunyi-sembunyi, park Hilux dia jauh-jauh, dia cerita yang dulu dia ditipu dek jiran aku. 

Lepas Jumaat aku jadi serba salah nak tidur, takut nanti kalau-kalau Jemaah Tabligh datang ziarah. Diaorang tuh bukan kira, patutnya tahu lah yang kebanyakan orang kampung tidur lepas Zohor sebab letih bekerja kat kebun. Dalam Quran pun ada sebut yang tengahari lah antara waktu yang tak digalakkan berziarah. Masa aku ikut keluar Tabligh Puasa lepas, aku disuruh bawak Jemaah nih untuk ziarah a few potentials. Aku tak adalah kata tak nak tapi aku ada sound kata something like, "tak kan nak ziarah sekarang, biasanya masa-masa gini orang tidur, dalam Quran pun ada mention yang tak digalakkan berziarah masa gini". Tapi amir Jemaah tuh kata, "tak apa", aku ikutkanlah jugak walaupun dengan berat hati.

Dalam seseminggu dua nih aku ke masjid lebih awal, dalam setengah jam sebelum azan biasanya. Saja jer lah, daripada melepak kat rumah, might as well aku ke masjid. Tak nak lah macam dulu, masa bodoh-bodoh dulu, 5 minit nak azan baru aku start kereta.

Aku perasan ada a few jemaahs yang memang selalu datang awal ke mesjid, bukan aku nak lawan siapa lebih awal datang mesjid tapi apa salahnya aku ikut style diaorang, kan? Rileks dan tenang aje diaorang tuh, tak ada tergesa-gesa.

One of them is this one ex-cikgu ugama, kalau tak salah aku. Dia pernah mengajar ugama masa dulu tuh. Dia nih kena Parkinson rasanya, tapi tak severe. Ditambah dengan kurang pendengaran, dia nih bila berzikir, sembahyang, apa-apalah, kuat bunyinya. The whole masjid boleh dengar. Kadang tuh nak tergelak dengar "percakapan, rintihan" dia dengan Tuhan.

"Tadi dapat 100, jadi 500 semuanya..........", dia membilang zikir. Aku fikir, aku tak gitu, aku guna tasbih jugak, ikutlah berapa round aku dapat berzikir, tak kuasa aku nak bilang how many zikir all together.

"Aku niat iktikaf di rumah Mu Ya Allah, terima lah hamba Mu ini.......", itu selalu aku dengar jugak. Rasa macam nak tanya jer Ustaz tuh, apa pasal niat iktikaf lepas sembahyang sunat masuk masjid, apa pasal tak berniat the moment kaki melangkah masuk? Kan ker rugi tuh? Tapi, siapalah aku, kan? Setakat simpan dalam hati, memendam rasa aje lah.

Tadi, masa Asar, aku sembahyang sunat belakang dia yang baru selesai sembahyang, then aku terdengar dia kata, "Ya Allah, hamba Mu datang mengadap di rumah Mu Ya Allah......, tiba-tiba airmata aku mengalir laju. Nasib baik aku teringat yang aku tengah sembahyang, so aku stop kan fikiran aku daripada buat analisa mengapa airmata aku keluar laju gitu.

Aku rasa mungkin sebab apa yang dia doakan tuh, exactly apa yang aku doa jugak, yes, itu sebabnya.

Masa menalipun Mak tadi, Mak ada kata yang Mak nak balik dalam seseminggu dua nih. patutnya balik minggu ini tapi Long pulak sibuk pergi ziarah orang asli Islam kat pendalaman Lepih (Kuala Lipis). Maknanya aku kena make sure yang kawasan sekeliling rumah tuh bersih, sebab Mak fobia sangat kalau rumput panjang, semak samun. Mak aku nih receptionist......errrr.....perfectionist. Semuanya nak bersih, tersusun dan teratur. Perkakas dan peralatan berkebun kena disusun rapi, paip menyiram kena digulung (ini yang paling aku tak daya nya, 200 meter panjangnya tuh). Biasanya sehari sebelum Mak balik, aku akan spend the whole day untuk buat apa-apa yang patut i.e menyapu, mengemop, susun itu ini. Aku nih jarang menyapu, bersihkan sampah, tapi sekali buat tuh, substantial lah sampahnya ekekekekek

Paling aku takut kalau Mak balik unannounced, tu pasal aku sentiasa kena berjaga-jaga dan alert. Kalau orang lain balik, aku tak kisah sangat, Long for example. Sebab diaorang faham kot. Iyalah, tak ker buang masa namanya kalau paip menyiram air tuh digulung, dan esok pagi diungulung untuk menyiram, dan digulung semula, dan diungulung petangnya masa nak menyiram?

Aku agak-agak Jemaah Tabligh akan datang ziarah petang nih, itu yang aku cuba 'melarikan diri', aku berfatbike ke rumah Chu, discuss pasal nak beli durian dalam skala yang besar. Dekat pukul 7 bila aku rasa kemungkinan yang diaorang tak ada, aku pun balik. The moment aku belok ke kawasan rumah, aku nampak segerombolan orang Tabligh baru keluar dari pagar. And so aku ditasykil ajak ke surau untuk mendengar majlis 'fikir atas amal dan iman'. 

'Insyaallah kalau tak ada majlis kat masjid malam nih, saya datang", aku kata gitu. "Tapi rasanya ada majlis malam nih, tengoklah nanti macamana', aku kata lagi.

Aku nak bukak gate, baru aku terperasan ada parcel kat mail box, terus aku dapat agak yang benih kacang tanah harimau aku dah sampai. Dua minggu lepas aku order dari Thailand, walaupun benihnya kecut tapi aku rasa boleh cambah. Cuma aku tak berapa puas hati sebab benihnya kaler agak gelap, aku ingatkan yang cerah kalernya. Mungkin ini benih baka kacang tanah harimau mamak kot?

Tak apa, akan aku cari lagi kat ebay/aliexpress/alibaba.

Lepas Maghrib ada majlis sembahyang hajat, tahlil etc so aku tak ke surau lah jadinya. Jamuan makannya pulak buat sebelum Isyak. Aku tak rasa macam 'guilty' pulak tak ke surau sebab kat masjid ada majlis yang aku rasa lebih baik dari majlis kat surau.