Sunday

Jumaat20Julai2018

Kereta aku kena langgar pagi nih, masa balik dari masjid. Pakcik tuh nak gostan, dia tak perasan kot kereta aku kat belakang. Aku nak gostan tapi ada kereta dan motor pulak, so aku hon, dia tak dengar. Then boom di langgar. Aku selamba jer, tak ada rasa nak marah ker apa sebab aku tahu bukan dia sengaja nak langgar pun. Lagipun kereta aku tuh kereta buruk, apa lah sangat nak beria-ia kan? Kemek lah sikit kat bahagian depan kereta tapi everything's ok.

Takut jugak gaduh dengan Pakcik tuh sebenarnya, tu pasal aku tak turun kereta pun, instead aku just balik. Kat kampung nih ada a few cases orang yang dulunya setiap waktu berjemaah kat masjid, cuma datang sembahyang jumaat aje sekarang nih, sebab berlaga angin dangan jemaah lain. 

Aku breakfast kat kedai Samad. MP tak ada sebab dia ke Melaka, dulu tuh dia nak duit yang katanya untuk tambah modal beli anak ayam kampung, rupanya untuk belanja ke Melaka tu lah. Dengar ceritanya, dah lama dia tak ke tempat pemrosesan ayam dia tuh, dan rebannya masih tetap kosong. Yang aku selalu terserempak dengan dia masa breakfast tuh, aku ingatkan dia nak ke tempat ayam dia lah, rupanya sekadar nak breakfast.

Masa breakfast tuh jugak aku terperasan yang sesehari dua nih aku macam malas gitu, kat kebun cuma sekejap. Mungkin sebab tension yang tanaman banyak mati, tapi aku rasa itu excuse aje. Itu yang buat aku bersemangat untuk merajinkan diri semula. Bagus aku nih, mudah tersedar dengan kekurangan dan kelemahan diri.

Lepas menyiram, aku cuba nak pindahkan anak jagung yang aku semai dulu tuh ke tanah. Dah besar panjang dah jagung dalam tray-tray tuh so it's about time lah diaorang berpindah ke tanah. Tapi, punyalah keras tanah nak digali, semput aku dibuatnya. Aku guna penyodok untuk buat lubang, tapi sebab tanah kering dan keras (seseminggu dua nih panas yang amat sangat), aku lupakan hajat aku tuh, satu lubang pun tak dapat. Aku nak gali lubang tuh bukan apa, dulu-dulu aku pernah tanam jagung dengan skala yang besar, aku just cangkul tanah dan masukkan benih. Sekali tuh musim hujan, angin kuat, ranap habis pokok jagung aku, yang akhirnya aku terpaksa ikat dengan tali untuk kasi pokok-pokok tuh tegak. So kali ini aku tak nak kejadian serupa berulang, itu yang aku gali lubang dalam-dalam dan masukkan anak pokok jagung. Nun sayup kat dalam lubang. So aku rasa, kalau badai salju turun sekali pun, pokok-pokok jagung aku akan tetap utuh.

Then aku beralih ke tanaman cili. The same thing tapi tak lah seteruk tadi, bila aku menyangkul untuk pindahkan anak cili, tanah macam batu, itu yang aku terpaksa jirus air dan biarkan tanah tuh lembut sikit baru dicangkul. Mamposlah kalau macam nih, kalau hujan tetap tak turun. Dah lah pagi petang kena menyiram. Macam nih, macamana aku nak ke KL? Macamana aku nak tinggalkan tanaman aku barang sesehari dua tiga empat hari? MammaMia:Here We Go Again dah start main kat KL nih. 

Tak nk cakap banyaklah tapi kalau Meryl Streep berlakun, aku akan tengok movie tuh, semua films dia aku dah tengok (Doubt is still my favorite) Semua films Ben Whisaw (Perfume: The Story of a Murderer, Brideshead Revisited, Bright Star, Bond movies etc) sama Gael García Bernal (Y Tu Mamá También, The Motorcycle Diaries, El Crimen Del Padre Amaro etc) pun aku tengok jugak.

Tengok judul films tuh pun dah menyerlahkan keclassyan aku kan?

Masalahnya, aku nih dah tua, aku akan rasa malu kat diri sendiri aje yang dah tua bangka sebegini, masih lagi masuk panggung wayang. Itu yang aku berbelah bagi nih, macamana pun tengoklah, harap-harap aku tak termasuk panggung bilamana aku ke KL nanti. Since aku pun tak boleh terima hakikat yang watak Meryl Streep mati dalam film tuh, aku rasa aku boleh jadikan itu sebagai alasan untuk tak termasuk panggung, tengok online aje lah, I'm sure sesebulan dua nanti dah ada kat internet film tuh.

Nasib baik aku tertau watak tuh mati, cuba kata aku tengok movie tuh not knowing plot cerita, harus aku bakar panggung, sebab bengang, kan?

Chu ada talipun ajak pergi cari durian tapi aku beritahu yang kat kampung nih pun banyak durian dengan harga yang dia kata murah tuh, tak payah nak pergi jauh-jauhlah, sama aje. Chu beritahu jugak yang kontraktor nak renovate rumah tuh janji nak datang jumpa aku petang nih, Nak kasi quotation, since pekerja dia dah balik dari Indonesia. Pelik aku, apa pasal dia bercommunicate melalui Chu, tak terus direct talipun atau jumpa aku? Whatever lah, aku mintak-mintak sangat dia quote harga mahal so that aku ada reason untuk cari kontraktor lain. Belum apa-apa, dia tuh dah macam banyak taik palatnya.

Aku tengah bersiap nak ke masjid for Asar, then hujan turun. Ya Allah, bersyukurnya aku, walaupun hujan panas, dan tak selebat mana pun. Itu yang balik aje dari masjid aku terus ke kebun, sementara tanah masih lembut, aku gali lubang-lubang, pindahkan anak jagung. jugak pindahkan a few batang anak cili. Jugak kacang panjang dan timun. Berkesan hasil aku sembur Ajinomoto tuhari, hijau pekat daun sayur aku. Macamana pun maman, bendi, satu demi satu mati kepanasan. Tak apa, aku akan ganti/tukar dengan yang lain, yang mula dah cambah dah pun kat tempat semaian. Aku janji yang akan datang aku tak nak lavishkan sangat dioarang dengan baja-baja yang beranika jenis tuh. 

Bayam lah yang paling aku respect sekali, sikit pun tak terkesan dengan permasalahan yang menimpa sayuran dan tanaman lain. Cuma kadar kepadataan penduduk kat batas bayam tuh tinggi sangat since tak ada sekelumit pun yang kecundang tewas. Kuat bayam nih rupanya. Patutlah Popeye suka makan spinach kan, sebab sayur tuh kuat dan menguatkan.

Tak ada pun kontraktor tuh datang petang nih, seperti yang dijanjikan. Aku tak berfatbike, aku pulun buat kerja kat kebun sementara menunggu dia. 

Makan sorang-sorang je kat gerai malam nih, kat masjid tak ada jamuan sebab tak ada Ustaz. On the way ke kereta terserempk dengan mamat Tabligh, dia kata Ahad nih ada perhimpunn Tabligh kawasan Pahang Barat, jemaah dari Jerantut, Kuala Lipis, Benta, Raub dan Bentong akan berkumpul di surau. Dia ajak aku menghadirkan diri.

'Aok tak pergi ke mana-mana, kan?", dia tanya gitu.

Memang lah aku tak pergi mana-mana weekend nih tapi adik beradik aku ada yang nak balik.