Wednesday

Aku rileks jer bila dapat tahu yang service aku dah tak diperlukan lagi, buat sementara waktu. Aku pun bersyukur sebenarnya sebab macam yang aku cakap tuh, berbulan-bulan aku macam makan gaji buta. Boleh datang kerja sesuka hati bila nak datang, melepak kat office sepanjang hari. 

Tapi aku tak adalah ambik kesempatan, aku datang ke tempat kerja awal dari orang lain, every single day, walaupun masa public holidays, weekends etc. Kadang tuh tengah-tengah malam buta pun aku pergi ke resort, bila ada problems. Resort staff, diaorang kalau ada technical problems, diaorang call aku sebab aku orang yang paling dekat, orang yang boleh dimintak tolong untuk menyelesaikan problems. 

Ada ura-ura yang aku dengar yang aku akan diserapkan ke Consultant lain untuk projek hotel blocks, tapi masalahnya itulah, tak tahu bila project tuh nak mula. Sekarang masih di peringkat untuk dapatkan approvals from Authorities. 

So Chinese New Year tahun ini memang bleak, ang pow pun tak dapat, Main Contractor tahu yang my days are numbered so diaorang tak peduli dah kat aku. Aku pun tak peduli kat diaorang, aku tak lah ngadap sangat angpow diaorang tuh. Cumanya, staff diaorang ada yang pinjam duit dari aku, adalah a few thousands, diaorang dapat bonus sikit (dengar ceritanya lah) so tak dapatlah diaorang nak langsaikan segala hutang piutang. Memang gitulah dalam 3 tahun nih, pinjam duit janjinya nak bayar bila dapat bonus masa Chinese New year atau Hari Raya tapi berbalik-balik Raya, tak settle jugak.

 Ada jugak orang sekeliling orang luar yang pinjam duit aku, a few hundreds memasing tuh.
Same story, bertahun-tahun, tak ada gaya nak bayar pun. Kadang-kadang aku wonder, orang yang berhutang nih, diaorang lupa ker diaorang ada hutang? Buat muka selamba jer memasing tuh.

Aku kansel plan aku untuk ke KL masa Chinese New Year, aku lepak di Cherating jer. Dan aku masih tak buat keputusan, aku tak ada plan apa pun, apa yang aku nak buat next. A week after that, lepas puas aku mintak, baru lah EnJ whatsapped kan aku surat tamat contract. Backdated ke awal Feb, bermaknanya end of Feb tuh minggu terakhir aku kerja. 

Aku tak cakap apa-apa walaupun aku rasa sepatutnya bagilah tempoh dalam sesebulan. Tapi, staff lain lain pun macam gitu jugak dulu tuh, masa bulan Puasa pulak tuh di kasi surat berhenti kerja.

And so it's confirmed yang soon aku akan dah tak bekerja, unemployed. Mungkin sebab aku pun dah jangka so aku sikit pun tak risau. Aku rilek dan selamba macam biasa. Mungkin jugak sebab dah 3 tahun aku di Cherating nih, aku dah redha dan bersyukur dengan apa yang ada. To be brutally honest, hidup aku di Cherating nih tenang setenang-tenangnya sampaikan aku selaltu "tertakut", apa pasal tenang gila hidup aku, tak ada masalah, selamba dengan hidup kesempoian aku. 

Bagus jugak aku jadi "tertakut" macam tu tuh, sebab akhirnya akan membuat aku lebih redha dan insaf dan bersyukur dengan pemberian Tuhan. Aku akan mencari kelemahan-kelemahan, kesalah-kesalahan, ketidakbetulan-ketidakbetulan aku. Dan aku akan perbaiki. It's all about "finding myself", dan kebesaran Tuhan. 

Aku ingat lagi, masa aku bodoh-bodoh dulu,di awal-awal waktu aku di Cherating, aku rasa bosan sebab banyak waktu free, aku ke mana-mana jalan kaki (instead of bawak kereta) simply sebab aku banyak masa free, aku tak nak cepat sampai ke destination. Dan masa tuh aku macam berpuas hati sangat dah yang hidup aku cuma kat site office, rumah dan surau. Nasib baik aku tersadar yang antara rezeki Tuhan adalah waktu terluang, dah jangan persiakan waktu terluang tuh. isikan dengan buat amalan, for example. 

"Duduk sini jer lah, kawin dengan BabyJ, tolong dia berniaga", kata one of my soon-to-be-ex-colleges, bila aku beritahu yang aku ada a few options lepas berhenti kerja nanti. 

"Ada jugak aku fikir gitu tuh, senang, terus dapat anak express 3 orang", aku jawab gitu.

"Dia betul-betul nak ke Boss, berapa kali dia beritahu kitaorang. Boss jer tak nak ke dia", kata N, another kawan.

And so aku ceritakan kat diaorang kisah beberapa hari lepas. Nak ke gerai BabyJ, aku terpaksa lalu depan rumah dia. Dia selalu menyakat aku.