Sunday

Life Is A Beach

Dua tahun lebih aku duduk kat kampung, so bila nak pindah keluar, bukanlah benda yang mudah. Aku dah macam settled dengan kehidupan aku yang aman damai (kecuali gossip sana sini tu lah), itu yang aku rasa macam berat hati aje nak meninggalkan kampung. Tapi, demi kebaikan aku jugak, aku terpaksa akur dengan keadaan semasa. 

Kalaulah aku ada duit, or rather kalaulah orang lain tak memandang duit, nak aje aku kawin dengan mana-mana janda ada anak kat kampung, bolehlah aku terus bermastautin kat kampung. Lepas tuh aku akan tanya orang-orang yang kononnya risau sangat pasal aku, orang-orang yang selalu sangat tanya pasal aku. Aku akan tanya, "Ok, now what?"

Sampai gitu sekali redha nya aku dengan kehidupan aku. 






Aku tak ada lah menaruh high expectations pasal kerja aku, aku sikit pun tak bimbang, risau pasal keadaan kerja. Kerjanya on contract basis, up to 5 years (maybe longer). Lama sangat tuh kan? Aku tahu yang aku tak akan stay selama itu, what a loser sangat lah kan kalau aku boleh tahan selama itu. Aku ada plan lain nih, yang nampak gayanya macam boleh dimaterialisekan. Tak apa, aku tak nak fikir lebih-lebih, I'll cross the bridge when I get there. As usual, memang itu style aku. 


Alhamdulillah, semuanya macam mudah aje, aku berangkat ke Cherating a few days sebelum aku sepatutnya masuk kerja. Saja jer lah, boleh aku melepak kat Kuantan for a night. 


I wish aku boleh cerita, tulis dengan details, pasal kerja aku. Tapi nampak gayanya aku tak boleh, tak nak, tulis apa-apa sangat. Ini aje yang orang perlu tahu - aku kerja dengan Consultant, I am the sole representative kat project, di bawah aku ada satu orang lain tapi he's working for another company. Ada banyak companies yang kerja untuk projek nih, tapi cuma 2 companies jer yang full-time nya. Company aku kerja, dan satu lagi company yang di bawah pantauan aku. Most of company tuh punya staff, orang Pantai Timur. So I have to deal dengan staff yang bermentaliti kepantai-timuran.

So basically aku memang free dan kerja aku pun very flexible. All I have to do is pretend to be smart , itu aje. Senang jer lah kan pasal aku memang smart orangnya. 


Seriously, kalaulah aku banyak meroyan, banyak komplen pasal my life kat sini nanti, memang tak patut sangat lah. Memang orang yang tak bersyukur sungguhlah aku nih. Apa tak nya, the first few days, weeks, semuanya indah. Dan keindahan tuh InsyaAllah berkekalan. 

Satu aje yang aku takut. Dengan aku nih, bila semuanya cantik, bila semuanya ok, bila semuanya  selesa, aku jadi bosan, aku mula nak kan perubahan. Akan ada lah taik palat yang aku sendiri cipta nanti tuh. 

Harap-harapnya tak ada lah, kan ker aku dah redha dengan perjalanan hidup aku? Lagipun aku macam dah nampak yang tajuk blog aku nih, Keeping The Dream Alive, macam ter-betul jer kan?

Oh and by the way, semua staff kat projek nih bet yang aku akan bertahan kerja kat sini, paling lama pun 2 bulan.