Sunday

Ahad 24 Febuari 2019

Pagi nih santai jer lah, ke Kopitiam kat area hotel, sesambil baca paper. Tak ramai orang pun kat Kopitiam tuh, kat open space tuh aku sorang jer, kat bahagian dalam jer yang agak sibuk sikit.

Then tak lama tuh ada this one guy, dia duduk kat seat depan aku, "dalam banyak-banyak seats kosong, dia boleh pilih duduk seat depan aku", aku fikir gitu. Aku buat selamba aje lah sambil terus baca paper. 

"Tak sedap", aku kata gitu, saja jer lah, tak kan tak sembang langsung, kan? Memang tak sedap pun Nasi Lemak Kampung tuh.

Lepas tuh terus lah sembang, peramah gila orangnya, ringan mulut gitu. Aku angguk-angguk aje lah bila dia cerita kisah dia. Dulu dia nih partnered dengan one very famous (famous for all the wrong reasons) Datuk Dr yang tak payah aku sebut nama penuh, buat berbagai jenis businesses. Tapi sebab dia tak bersetuju dengan modus operandi Datuk Dr tuh, dia pun quit, setahun lepas. Pernah drive Ferrari, BMW, dia siap tunjuk gambar-gambar lagi. 

That was then.

Sekarang nih dia "susah", baru nak bertapak semula, itu yang dia nak apply kerja kat Kopitiam tuh. 

Kesian aku mendengarnya dan bila dia tanya aku samada aku pernah mengalami zaman kejatuhan, aku kata pernah sangat, tapi aku sikit pun tak cerita kat dia kisah aku. 

Tak nak cakap banyak lah tapi aku terkasi RM 250 kat dia, harap-harap dia terus maju lah. Aku tak maju tak apa sebab aku rasa, InsyaAllah, aku boleh handle ketidakmajuan aku.

Then lepas melepak sekejap kat bilik, order Grab, nak ke MidValley, dah bertahun tak ke sana. Rasanya sejak tak duduk Bangsar, aku dah tak ke sana. Masuk AEON, nak beli barang dapur. Tak ada jual kurma rupanya, so dapat beli honey, cinnamon powder, benda-benda organic lain jer. 

Lewat aku lunch hari nih, sebab lepas Zohor aku tidur sampai Asar. Then menapak ke Bukit Bintang. Betul-betul kat Royale Chulan Bukit Bintang (yang dah nak dijual kat company Singapore), ada orang tegur aku, "Boss, Boss, ingat saya?".

Rupanya Bangla yang dulu kerja landscape kat Royale Chulan Cherating, yang selalu aku dulukan gaji dia sebab Boss dia kat Johor. Rupanya dia dah pindah Serdang, kerja kedai cenderamata. So Sundays biasanya dia jalan-jalan kat KL, katanya. Pakaiannya, siap ada bow tie lagi! Hiks!

Aku tanya dia, macamana dia boleh kenal aku, kan ker kawasan tuh ramai orang? Dia kata dia terperasan aku dari jauh lagi, dia kata aku sebijik macam masa kat site dulu, pakai jeans, topi, jalan sorang-sorang. Yang beza sikitnya, dulu aku sentiasa belek cellphone masa berjalan turun naik bukit kat site, tadi tuh aku tak pegang cellphone pun.

Aku ajak dia (sama kawan dia) temankan aku makan tapi sebab dia dah nak balik, nak tunggu bas, dan hari pun nak hujan, so dia mintak diri. Elok jer aku masuk restoran Paki kat Bukit Bintang tuh, hujan pun turun, so sejam lebih lah aku melepak kat restoran tuh.

Malam pun aku melepak kat Bukit Bintang jugak, entah apa lah aku cari, aku pun tak tahu. Apa yang aku tahu, aku buang masa. Dan baru aku teringat yang ada 2 tiga benda yang aku masih belum beli, yang nak beli pun dah tak sempat sebab barang-barang tuh tak ada kat Bukit Bintang. Esok dah nak balik, damn!