Saturday

Jumaat/Sabtu 22/23 Febuari 2019

Jumaat 22 Febuari 

Agaknya sebab bersemangat sangat nak ke KL, aku tak breakfast pun pagi nih. Balik aje dari masjid terus aku berkemas apa yang patut. Berita terbaru, Mak mungkin akan balik esok, Pui, Ida nak bawak Mak pergi khenduri di Jerantut, dan lepas tuh Mak berkemungkinan akan balik ke Raub sama Pui. Aku akan teruskan plan aku untuk ke KL. Dulu aku dah lah terpaksa "patah balik", kan?

Lepas tuh baru lah ke kebun sekejap, setakat menyiram mana yang sempat. Biasanya balik dari KL akan ada lah tanaman dalam polybags yang aku terpaksa buang sebab mati kering. 

Aku tinggalkan kereta kat tempat service, suruh Cina tuh check dan tukar apa yang patut. Then terus lah tunggu bas yang tak kunjung tiba, nasib baik ada teksi. Tak sempat jugak nak breakfast sebab bas ke KL dah nak jalan, aku tak nak terkejar-kejar sangat nanti untuk Sembahyang Jumaat. Kepala aku dah mula pening, masuk angin lah tuh. Ingatkan takat pening lalat gitu aje tapi semakin dekat nak sampai KL, semakin teruk pulak, rasa memantak-mantak gitu. 

Lepas check in kat Citin, terus ke KFC, then beli Panadol etc. Sempat melepak sekejap sebelum ke Pudu Sentral untuk sembahyang. Lepas tuh tidur jer lah kerja nya, bangun tuh kepala dah ok, syukur. 

Lepas Isyak baru lah keluar, ke The Robertson untuk dinner sebelum ke Bukit Bintang. Merayau-rayau gitu lah, jalan slow-slow, sampailah ke Pavilion. 

Sabtu 23 Febuari

Sebenarnya hari nih ada khenduri wedding tapi aku tak hantar RVSP sebab event tuh kat tempat kelas sangat, aku rasa kalau aku call kawan aku tuh sure dia suruh datang jugak tapi memandangkan yang dibuat kat hotel 5 bintang, dan yang datang pun semuanya yang berbintang-bintang, aku tak rasa macam bersalah jer tak memunculkan diri. Iyalah, aku nih manusia tak berbintang. 

Lepas breakfast roti canai kat kedai Mamak, aku ke Sungai Wang, nak ambik contact lenses yang aku order bulan lepas. Awal sangat, kedai tak bukak pun lagi, so aku merayau-rayau sekejap. Bukan niat nak berhenti pun tapi aku terberhenti depan stand yang jual scrub ker apa tah, coffee scrub. Aku buat tak layan jer mulanya bila Minah tuh explain cara penggunaan, then aku jadi terkesian pulak kat dia sebab puas dia cerita itu ini sedangkan aku tak ada niat nak beli pun. Dan sebab terkesian tuh yang buat aku terbeli 2 botol coffee scrub tuh.

Balik ke hotel, teruslah aku lumurkan kopi tuh, aku nih dah lah botak, itu yang bila dilumurkan ke muka, kepala, seluruh badan, sebijik macam orang minyak. Macam toyol pun iya. Yang best nya jadi orang buruk macam aku nih, ko buat apa pun tak rasa malu, sebab ko dah sememang buruk, kan?

Tengahari sampai ke malam aku buat kerja, aku memorex. Memanglah Forex tak bukak weekends tapi aku trade cryptocurrencies yang open 24/7. Aku baru bukak fiat money account kat one of the biggest brokers in the world. Company tuh tak guna MT4, dia ada platform nya tersendiri, itu yang aku tekun jer belajar trade ikut cara company tuh. Untuk bukak Islamic account, minimum deposit nya USD 1000, so aku deposit sebanyak itu dan submit aku punya documents (scanned ICs, bank statement, bills etc) dan by Asar aku dah boleh trade.

Maknanya sekarang aku ada 2 accounts, satu account guna cryptocurrencies (Ethereum, Bitcoin Cash) tapi aku trade foreign currencies, dan satu lagi account (yang baru bukak nih) aku guna fiat money tapi aku nak trade cryptocurrencies, Bitcoin, Ehereum, Ripple etc. Mungkin jugak commodities dan stocks. Tengoklah macamana nanti.

Sebelum Maghrib aku cuba-cuba trade, aku beli Bitcoin dan Ethereum, beli sikit jer, minimum. So bila ada open positions nih, asyik nak tengok cellphone ajelah, nak check movement. Sepanjang aku menapak dari Citin ke Bukit Bintang, even masa order makanan kat Subway, mata asyik tertumpu kat cellphone. Malu kat orang jer, macam mangsa-mangsa gadgets jugak aku nih rupanya.

Aku dah on my way untuk balik bila tiba-tiba harga Bitcoin jatuh by USD 400 dalam masa a few seconds. Semua harga cryptos pun gitu. Dan bila tak ada gaya macam nak naik semula, selamba aje lah aku cut loss, rugi dalam USD 60. Tak apa, itu harga satu pengajaran.