Monday

Isnin 25 March 2019

Sabar jer lah, dari sehari ke sehari aku nak update blog tapi ketermalasan yang teramat sangat mengatasi segalanya. Dan lama-lama rasa seronok pulak sebab tak payah nak susah-susah nak menulis. Penyudahnya, dekat sebulan blog bersawang. Terakhir aku update, kisah di KL, sekarang nih aku di KL lagi so it's about time lah aku update mana-mana yang patut. Itupun kalau rajin. Masalahnya, aku dah macam selesa dah sekarang nih dengan kehidupan offline aku. 

Dalam sebulan aku offline nih, kehidupan aku biasa aje, macam dulu tu lah, berkebun dan memorex. Sekarang nih musim panas terlampau, dah sebulan lebih tak hujan, dan panas nya pulak memeritkan. So tak heranlah tanaman aku banyak yang mati kering walaupun setiap hari aku siram. Tanah jadi keras, so itu yang setiap hari ada aje tanaman yang kering, dan aku terpaksa melipatgandakan usaha menyiram. Fikir punya fikir, untuk menyelamatkan kacang harimau aku yang tengah membesar tuh, akhirnya aku beli pam air. Dan setiap hari aku menyiram guna air yang aku sedut dari parit yang jauhnya dalam 100 m dari kebun. Sejam lebih setiap kali aku menyiram, aku banjirkan kawasan, biar tanah jadi lembut, itupun petangnya tanah jadi kering dan keras semula. Aku tetap tak putus asa, kalau ikutkan hati, nak give up aje.

Memorex pulak, syukur Alhamdulillah yang aku dah withdraw modal yang aku gunakan untuk bukak account kat eToro dulu tuh. The first 2 weeks aku rugi, modal aku yang USD 1000 tuh tinggal dalam USD 500 aje, tapi syukur lah aku lama-lama semakin hati-hati trading yang akhirnya aku dapat withdraw modal dan tinggalkan another USD 1500 untuk terus trade. So account aku macam wave gitu, ada masanya naik sampai USD 2700 (patutnya aku withdraw lagi tapi aku terleka dengan keuntungan), dan kadang tuh turun sampai bawah dari USD 1000. Harinih equity ada dalam USD 1300, but things do not look good sebab aku rasa I am on the wrong side of the market. Tengoklah macamana, silap-silap aku close kan semua positions dan buat withdrawal lagi sikit, tinggalkan a few hundreds jer dalam account sebab aku punya plan nak withdrawl about USD 2000 a month, buat perbelanjaan aku.

Akaun yang lagi satu pun ok jugak, Ethereum aku bertambah setiap hari sebab aku cuma masuk a few positions dan aku tak mudah panik bila prices go against, aku biarkan aje sampai prices tuh berpatah balik.

As I said, aku sekarang nih di KL for a few days, Rabu nih balik Raub. Aku ada suruh one of the guys kat masjid untuk tolong tengok-tengokkan dan siram tanaman aku, so dia janji akan menyiram di sebelah petang (sebab dia kerja). Dan aku pun dah janji nak bayar dia RM 50 per session, aku tahu yang mahal gila sebab kerjanya tak sampai sejam pun. Macamana pun, aku tak rasa "ralat", infact aku yang offer dia RM 50 per session tuh. Harap-harap dia sedar dan bersyukur yang dengan dia selalu datang masjid, Tuhan bukak pintu rezeki dia.

Ok lah, itu jer lah untuk kali ini, mintak-mintak aku jadi rajin semula lah lepas nih untuk update blog, tapi kalau aku tetap malas, then tak boleh nak buat apa lah.