Wednesday

Jumaat - 27122013

Awal pagi aku dah menyiram, guna pam. Sejam lebih jugaklah nak menghabiskan menyiram, cuma ada satu plot kacang yang tak bersiram sebab paip air tak cukup panjang, 120 meter jer. Tak apa, yang di situ aku akan siram guna air paip. 

Dah agak lewat jugak dah aku nak mulakan bertanam, so aku decided untuk menyemai aje lah. Memang kena sangat pada tempatnya, dah lah sorang-sorang kat kebun, di bawah pokok pisang, memasukkan tanah baja ke dalam trays, menyemai, memang syoklah kalau nak melayan perasaan time-time gitu. 

Entah, tiba-tiba jer aku rasa sayu. Rasa sebak. Aku fikir, gini rupanya nasib aku, this is the price I have to pay sebab aku dulu nya memang anak yang tak guna, anak yang paling menyusahkan mak (arwah) bapak. Memang aku tak menafikan tuh dan memang aku tahu yang adik beradik aku marah, berdendam, dan tunggu masa jer nak hambur kata-kata tuh kat aku, atau nak memulang paku buah keras. Tapi mungkin sebab aku sekarang dah "tebus sesikit" ketidakgunaan aku tuh (dengan menjaga mak di kampung) so diaorang tak ada kesempatan nak "basuh" aku. Tak tahulah kalau kat belakang-belakang aku, tanpa pengetahuan aku, diaorang ada cerita pasal tuh semua. Dang, kalau Long boleh cakap gitu, orang lain pun ada  harapan dah cakap gitu pun, kan? Dang!

"It takes time to heal...," Lan ada kata macam tuh semalam. Yang secara tak langsung mengonfirmkan apa yang aku tulis kat atas tuh.

So itu yang buat aku jadi sedih, sayu dan hiba tuh. Sambil duduk bercangkung memasukkan tanah ke trays semaian kecik tuh.

Aku terfikir jugak, kalau diaorang boleh mengungkit, aku pun boleh mengungkit jugak sebenarnya. Mungkin diaorang tak perasan, tapi, sapa yang initiate buat rumah ni lepas (arwah) pak pencen dulu tuh? Sapa yang cari duit? Sapa yang kasi duit untuk hantar mak sama (arwah) pak buat haji? Tapi aku tak nak lah bukak balik cerita lama, itu sensitif tuh, boleh jadi bermusuh-musuhan kitaorang nanti. Memanglah, benda baik orang akan senang lupa, sekali ko buat palat, bau taik palat ko tuh tak akan orang lupa.

So itu yang buat aku jadi lebih sedih, lebih sayu dan lebih hiba tuh.

Tiba-tiba jer airmata aku laju jer mengalirnya. Aku biarkan aje sebab mana ada orang tengok. After all it's ok for a man to cry. 

"Abang Tam, kome nak balik dah...", aku dengar suara Rozi. Aku toleh ke belakang, ingatkan dia masih jauh tapi dia dah dekat dengan aku. Shit, aku tak sempat nak keringkan air mata ekekekek

"Apasal nya Abang Tam buat gini, tutup blog, dah kome rasa tak sedap hati", kata Rozi.

"Alah tak mende nya lah", aku kata gitu sambil gelak-gelak.

"Tak lah, lepas jer jer kome cakap gitu terus Abang Tam tutup blog", kata Rozi lagi.

"Rilekslah....", aku kata gitu. "Saja jer nak bagi deme rasa guilty", aku kata lagi.

"Memang pun, kome rasa bersalah pulak...", kata Rozi.

"It works then", aku jawab gitu sambil gelak besar.

Aku sambung buat kerja aku bila diaorang balik, diaorang singgah rumah Chu hantar mak sama Bibik Duyung yang nak tolong buat kerja khenduri.

Tapi tak lama lepas tuh diaorang patah balik, katanya ada barang tertinggal, lagipun diaorang kata tak sedap hati jer sebab semalam cadangnya nak bermesyuarat sama mak sekali tapi kebetulan pulak aku keluar makan sama Pak Andak, balik pun dah 11 setengah malam.

So kitaorang sembang pasal projek nak menggeting-rid kan Bibik Duyung. Kitaorang memang tak berkenan sangat dengan cara dia, orang lain pun sama, Pak Andak, Chu, semuanya meluat semeluatnya dengan lakunan Bibik Duyung tuh. Dan yang pentingnya, mak pun memang tak suka Bibik Duyung tuh. Cuma masalahnya, mak tak nak berterus terang dengan Nuar, mak nak gunakan nama orang, nak kaitkan nama aku, nak beritahu Nuar yang kononnya aku tak serasi dengan Bibik Duyung.

Mak memang selalu gitu, sentiasa corner ke lain, tak nak nama sendiri "buruk" tapi dengan selambanya nak memburukkan nama orang lain. Kitaorang boleh faham yang mak "tak sampai hati" nak beritahu perkara sebenar kat Nuar pasal Nuar dah banyak keluarkan duit selama ini.

"Abang Tam kena cakap jugak kat mak, suruh mak terus terang aje", kata Rozi.

Aku tahu all along yang kitaorang sebenarnya tak akan ada masalah besar, or rather masalah kecik tak akan jadi besar, kalaulah mak selalu berterus terang. Tapi itulah, as I said, mak nak jaga nama baik, mak selalu kata things like, "Mak tak apa, mak tak ada mende-mendenya tapi (insert nama orang lain kat sini) ....... In this case, nama aku yang akan digunakan.

And so aku made a promise dengan Lan/Rozi, yang aku akan pastikan mak akan berterus terang kali nih, tak pun biar aku yang bercakap sendiri dengan Nuar, walaupun secara generalnya Nuar tak akan dengar cakap kitaorang, dia akan kata yang kitaorang saja mereka-reka cerita.

Lepas Sembahyang Jumaat aku singgah rumah Chu, nak lunch, jugak nak jemput mak yang akan ke surau. Mak suruh Bibik Duyung tolong-tolong apa yang patut, tapi hati aku kata yang mak cari alasan jer yang mak tak nak ajak Bibik Duyung ke surau. Apparently nama baik mak dah tertarnish sesikit sejak kehadiran Bibik Duyung yang tak pandai membawak diri, even masa di surau dan masjid sekalipun.

Sebelum mak ke surau, aku berkesempatan bercerita dengan mak, dan aku ambik peluang tuh untuk mengeluarkan apa yang terbuku di hati aku selama ini. Mana yang sempat, yang aku ingat, yang tak buat mak kecik hati. Laju jer aku cakap, tapi nada lembut dan slow. Susah mak nak terima mulanya, dan macam biasa mak berdalih itu ini, cuba cover mana-mana yang patut tapi mak corner ke kanan, aku pintas kat kanan. Mak corner ke kiri, aku pintas ikut kiri. Sebenanya aku nak mak terus terang aje dengan Nuar, beritahu the real reason mak nak Bibik Duyung nyah dari sini, jangan gunakan nama orang (in this case, nama aku). 

"Bibik (Duyung) mana?", aku tanya sedara mara aku yang ramai kat rumah Chu, masa aku nak jemput dia, lepas Isyak.

"Tak guna satu sen pun Bibik deme terh, nya tidur dari Zohor tadi. Bangun jer, tereh sembayanag, lepas tu tidur semula", kata Pak Andak.

Masa aku jemput mak petang tadi ada lah aku ternampak Bibik Duyung tolong-tolong buat kerja, menyediakan bunga rampai. 

Rupanya Bibik Duyung "sakit, pening kepala" katanya. Sampai aje di rumah, asyiklah uwek-uwek dia "muntah", tapi bila mak jenguk kat bilik, tak ada apa pun. Kalau mengikut bunyi uwek dia tuh, mahu sebaldi muntah yang keluar.

Memang lakunan jer lah, memang guna script lama Bibik Duyung tuh, pasal dalam tak sihat tuh pun, dalam menggigil-gigil tuh, dia asyik suruh talipun Nuar (kat Shah Alam), nak suruh jemput dia. Pelik aku, bila aku kata nak bawak dia ke hospital, dia tak nak pulak.