Wednesday

Sabtu - 28122013

Since Bibik masih "tak sihat", aku sama mak aje yang ke masjid for Subuh. Ke Pekan Sehari pun mak tak pergi, sebab nak temankan Bibik Duyung. Aku pergi awal sikit sebab nak hantar cili ke Makcik Lijah, lagipun nak ke rumah Chu.

Aku beli lah nasi lemak, satay, limau oren, untuk Bibik Duyung. Aku beli Quran yang ada terjemahan sebijik, RM 135, yang besar, Quran yang aku ada tuh kecik dan memang aku tinggalkan kat masjid aje. Dengan ada Quran yang ada terjemahan nih harap-harap aku rajin lah baca sebab aku selalu jadikan alasan yang pasal apa aku tak baca Quran kat rumah, sebab tak ada Quran terjemahan. Boleh gitu?

Kitaorang ke rumah Chu pukul 8 setengah, aku simpan talipun kat bilik mak sebab aku tahu yang talipun Bibik Duyung dah habis kredit, kitaorang akan lama di rumah khenduri Chu, nanti dia bermaharajalela pulak menalipun Indo. Jahat aku kan? Ekekekke. Ah, aku peduli apa, orang yang macam Bibik Duyung tuh tak boleh kasi muka.

Aku rasa ini pertama kali aku banyak involved dengan khenduri, tolong apa-apa yang patut. Pergi beli ais, tolong memasak nasi Arab, tukang kacau bubur etc. Sabar jer lah kalau dah ramai-ramai tuh, semua lawak-lawak lucah jer yang diaorang sembangkan (yang lelaki). 

Tak ramai sedara mara yang datang, ahli keluarga kitaorang pun cuma aku sama mak aje. Grand jugak majlisnya, majlis pertunangan Tihah, jugak majlis bercukur rambut kedua-dua cucu Chu.

Lepas Zohor, aku ke surau, tidur kat situ sebab tak kan aku nak balik ke rumah, Bibik Duyung kan ada? Buatnya kena tangkap basah? Kena tangkap basah dengan orang muka berkarat pulak tuh.

"Meluat sungguh Pak Andak ke Bibik (Duyung) awak terh, kita pulak kena melayan dia", kata Pak Andak.

Lepas Asar baru lah selesai semuanya. Dan Nuar pun ada talipun, mak yang jawab. Keputusannya, hantar Bibik Duyung balik Shah Alam, walaupun Nuar ada Bibik lain, Nuar kata dia tahu mana nak "taruk" Bibik Duyung tuh, celah dapur ker.

"Mat nyer awak kabor ke Bibik kita nak hantar dia balik ke Shah Alam?", mak tanya aku.

"Biar nyer baik sakit dia tuh", aku kata gitu. 

Memang pun, akhirnya "sakit" Bibik Duyung dah semakin sembuh, tapi dia masih tak sihat untuk ke masjid for Maghrib/Isyak.

Ramai jugak jemaah yang ikut mengaji sama UstazM malam nih, 10 orang jemaah lelaki, 2 perempuan.