Thursday

Wednesday02032016

Masa nak ke kedai pagi nih, terserempak dengan Mariposa yang tengah breakfast kat Aqua Cafe. So singgahlah, makan kat situ. Mariposa baru sampai awal pagi nih, tapi petang nih nak balik KL semula. Banyaklah benda yang dia nak buatnya, anak nak ambik result lah, bini nak ke klinik lah. Aku anggukkan aje, masak dah aku dengan dia nih. 

Lama jugak aku kat site sebab banyak activities, lagipun both Consultant Supervisors ada datang hari nih. Aku baru nak melepak kat office bila CPM talipun, dia suruh aku buat report, together with latest photos, sebab Friday nih ada meeting dengan Tan Sri. Aik, another meeting? 

CPM kata dia sama Arkitek berbelah bagi, dia kata dia nak beritahu Tan Sri yang kat site ada aktiviti, walaupun slow. Tapi Arkitek pulak tak nak buat macam tuh, nak beritahu Tan Sri yang memang tak ada apa-apa kerja sejak dapat Stop Work Order. Bila aku beritahu yang Landscape contractor will only mobilize minggu depan, CPM suruh aku tipu, ambik gambar lama-lama, edit sesikit, so that boleh dia kata kat Tan Sri yang kerja-kerja turfing kat slopes dah mula. Sampai gitu sekali, kan?

ETLee, Kontraktor punya Project Manager ada datang dari KL, so aku ambik kesempatan bersembang dengan dia, mengupdate apa-apa yang perlu. Aku, sebagai wakil Consultant dan Client, kenalah on the same page dengan Kontraktor. We are in the same boat sebenarnya, mangsa keadaan. Dia ajak kitaorang Konsultant bertiga, together dengan staff Kontraktor, makan kat Residence Inn. Mariposa tak ada sebab dia dah balik KL. 

So bertukar-tukar maklumat, aku beritahu apa yang aku tahu sebab diaorang clueless pasal MPK punya issue. Basically project nih kena penalty, Client akan bayar dulu. Lepas tuh baru nak appeal, then submissions, drawings etc barulah dibuat. Dalam sesebulan tak mungkin boleh settle. Dan masa tetap berjalan, Kontraktor akan claim idling time of course. Masaklah orang KL nanti nih. 

Tapi ada satu issue nih yang Kontraktor highlight kat aku, yang semua orang tak perasan. One of the packages tuh under Boss aku punya jurisdiction, design-and-build punya konsep. Buat sewage treatment plant. Yang one of the tanks tuh timbul. Costnya RM 1.6 million, which is way too high. Dulu dah ada aku beritahu Client dan yang lain-lainnya apa pasal tinggi sangat harganya tapi since contract dah awarded to we-don't-even-know-who-sebab-Boss-aku-yang-handle-semua, so senyap aje lah. Now, total cost yang dibelanjakan untuk kerja tak sampai pun RM 500, 000. Dalam RM 400, 000 aje, RM 100, 000 tuh kira profits diaorang aje lah. Masalahnya, kerja masih tak siap, banyak lagi yang kena dibuat. Tapi, Boss aku dah certified 3 payments totalling RM 1.1 million. Over-claim sangat tuh, what a scary thought kalau dibayar ke Kontraktor, then Kontraktor lari gitu aje.

Apa yang menghairankan kitaorang, CPM tak tahu pun pasal semua nih, dia tak perasan pun. Bila aku cerita kat dia barulah dia check sana sini dan dia confirmedkan dengan aku yang Boss aku dah menyalahguna kuasa, dia ambik kesempatan. Selamba jer aku kata, "Kayalah Boss saya, tapi gaji saya dia tak bayar jugak". First payment dah dibayar, second one akan dibayar minggu depan dan 3rd payment bulan depan. So CPM kata yang dia akan suruh Client hold payment ke3, tapi aku kata yang kalau hold payment ke2 pun ok jugak. Serious, ini masalah besar, penyalahgunaan kuasa. 

Aku rasa macam nak cerita jer kat GM yang masih kat London, ETLee sama Tan setuju aku beritahu GM sebab aku sorang yang ada direct access to the GM. Orang KL ada access jugak tapi seboleh-bolehnya diaorang nak avoid dari bercommunicate dengan GM. Aku jer yang di sebaliknya. 

Sampai ke petang CPM berwassap dengan aku, macam orang kekurangan kasih sayang jer gayanya. Untuk petang kedua kalinya aku tak berkesempatan untuk jogging, pergi jalan-jalan ke pantai. Sebab sibuk, what with CPM nak kan gambar yang elok angelnya, nak aerial views lagi.

Apa, loe kira gwe punya sayap? Dasar anak tolol!