Tuesday

Kita Hanya Boleh Merancang


Penggal persekolahan pun dah sampai ke penghujungnya dan kalau aku nak buat keputusan samada untuk terus mengajar di Tadika, atau untuk mengubah haluan lain, ini lah masa nya kan? Kebetulan pulak aku macam ada krisis dengan one of the teachers kat Tadika, so it's only fair lah kalau aku yang mengundurkan diri kan? So dengan cara baik I let them know yang mulai tahun depan aku dah tak di Bandar Tasik Puteri dah. 

But then, Tuhan ada perancangan yang lain. Ahad, 30 September 2012, masa aku nak pergi jogging, aku dapat sms yang mengatakan ayah aku terlibat dalam kemalangan motor, teruk cederanya. Nasib baiklah Abang aku sekeluarga nak balik, so aku tumpang diaorang aje lah. Dalam sesejam lepas tuh, masa kat toll Gombak, dapat berita lagi yang ayah aku dah meninggal di Hospital Raub. Aku macam tak percaya, tapi aku kena percaya jugak. 

Teh selamba jer, tapi airmata, air hidung aku tak berhenti keluar. Sampai kat Hospital Raub, ramai adik beradik aku yang lain dah ada (memang "rezeki" adik bongsu aku, dia kebetulan ada di kampung, balik bercuti dari Qatar). Aku jadi sedih semula bila menengok keadaan arwah ayah aku yang teruk cederanya, kepala berlubang, bahu patah dan tangan hampir hancur. Masa nak memandikan jenazah, aku cuma mandikan bahagian kaki aje sebab aku tak sanggup nak tengok keadaan di kepala arwah ayah aku. Dari hospital, jenazah dibawak balik ke kampung, tak sampai 5 minit pun, lepas di sembahyangkan, jenazah dibawak ke masjid untuk disembahyangkan sekali lagi. Itupun tujuan arwah ayah aku, dia accident tuh masa nak ke masjid untuk Sembahyang Subuh. Kali pertama aku turun ke liang lahad, aku sama Long dan Abang De, kitaorang yang menguruskan pengkebumian arwah ayah. 


[Ini keratan paper Sinar Harian pasal kemalangan tuh, banyak fakta yang salah. Nama arwah, waktu kejadian pun salah. kejadiannya waktu Subuh, bukan nya waktu lepas Asar]


Ada tiga benda yang aku selalu teringat. 

Pertamanya, aku bersyukur yang aku sempat bersama ayah aku, nasib baik lah aku ditangkap dan dideport dulu tuh. Rupanya macam ini perancangan Tuhan. Buatnya my parents pergi sebelum aku balik Malaysia, tak ker haru, kan?

Keduanya, aku terfikir yang tak sampai hajat aku nak pergi buat Umrah sama parents aku. Dulu ada aku tulis kat blog, aku even ada beritahu my parents, yang bila aku dapat duit nanti, aku nak bawak my parents buat Umrah. Melalui kakak ipar aku, aku dapat tahu yang my parents "tak setuju" dengan cadangan aku tuh, diaorang nak kan aku gunakan duit tuh untuk "memperbaiki" kehidupan aku, beli kereta/rumah/kawin, things like that. Lagipun my parents dah lama pergi haji, dah 2 kai buat Umrah pun. Macamana pun aku ada rasa terkilan jugak sebab tak tercapailah cita-cita aku tuh. But at the same time semua tuh mengingatkan aku yang Tuhan berkuasa atas segalanya, so aku jangan menaruh harapan sangat yang "semua benda yang aku cakap dan inginkan, akan menjadi kenyataan. Macam yang aku selalu terfikir tuh, hence aku buat selamba aje sebab aku "yakin" yang sooner or later akan menjadi apa yang aku nak kan tuh"

Ketiganya, aku rasa ini lah peluang Tuhan kasi aku. Peluang untuk aku jaga mak aku. Dulu, masa aku balik Malaysia, masa aku masih ada sesikit duit ASB, aku ada beritahu my parents yang aku nak duduk kampung aje, sebab my parents dah berumur. Lagipun aku nak "gantikan balik that so-called lost times" selama aku di Amerika kan? Tapi my parents tak setuju, tak kan aku nak duduk kampung dengan tak ada kerja, kan? Aku kan ker lulusan luar negeri? Aku kan ker dulunya ada kereta, ada apartment, kerja best, kan? Apa kata orang kampung, kan? Things like that. So aku akur. 

Tapi sekarang, dengan pemergiannya ayah aku, aku rasa ini aje lah peluang untuk aku offer balik diri aku untuk duduk di kampung, temankan mak aku. Bagi aku, itu memang satu keputusan yang simple, yang logik. And so aku suarakan niat aku tuh kat my abang sulong. Dia setuju. Dan akhirnya adik beradik aku yang lain pun tahu, dan diaorang setuju, kalau aku memang berniat macam tuh. 

Aku tak terfikir pun yang issue aku nak duduk kampung tuh akhirnya akan menjadi a bit too complicated.