Wednesday

Yang DiTelan Dan DiLuah


Abang sulong aku, Long, kalau tak salah aku lah, Guru Penolong Kanan sekolah. Dia ada beritahu yang dia nak pindah ke Raub, kerja di Jabatan Pelajaran or something. Kebetulan pulak kakak aku memang kerja di Kementerian yang sama, di Putrajaya, dan dia ada kabel yang kuat, dan tak ada langsung niat nak bermegah atau perli, tapi Menteri-Menteri, Tan Sri-Tan Sri, orang-orang besar lain tuh kenalan dia. So masalah pertukaran abang aku tuh dah dikasi greenlight dek Tan Sri apatah tuh, cuma tunggu abang aku buat official letter jer. 

Jadi, besar kemungkinan, kalau abang aku proceed, dia akan duduk di kampung, di rumah mak. Keluarga dia akan tinggal di bandar J sebab anak diaorang akan ada periksa tahun depan. Bandar J dengan Raub tak lah jauh sangat pun jaraknya. 

Now, katalah Long akan pindah, so di mana "kedudukan" aku? Tak kan sampai berdua nak duduk di kampung, jaga mak, kan? Mungkin boleh, tapi, secara logiknya, aku akan rasa macam tak diperlukan sangat lah kan? 

Nak jer aku kata kat abang aku, tak payah pindah lah, tapi who am I to ask him that kan? Terfikir jugak aku, yang abang aku nak pindah tuh, ada ker sebab aku tak ada kereta, hence macam "tak bermakna" jer kalau aku duduk di kampung pun kan? Damn, masalah kereta jugak yang timbul. Aku pun tak berani nak tanya abang aku, yang itu ker sebab nya. Sebab aku tahu yang abang aku sure tak akan berani jawab, sebab dia takut aku akan terasa hati. Cakap kena beralas. 

Tapi in all honesty lah aku cakap, aku lebih suka orang berterus terang dengan aku, aku pantang kalau orang bercakap dan bertindak di belakang aku, walaupun niatnya nak jaga hati aku, atau nak menolong aku. Ini lah susahnya jadi Melayu nih, aku dah biasa style Mat Salleh, suka cakap terus terang. Melayu nih cakapnya banyak konar baring, kan?

Aku nak tahu tuh bukan apa, kalaulah betul abang aku nak pindah, tak payah lah aku "tumpang" duduk di kampung ( I can safely say yang aku sure akan makan hati nanti tuh, what with aku yang "tak ada apa yang boleh diharapkan" kecuali menemankan mak aku aje) Aku boleh terus duduk KL, carilah apa-apa kerja untuk sesetahun tuh sementara menunggu "benda runtuh/benda terpijak" ( yang ada aku mentioned kat entry pertama atau kedua blog nih) tu kan? 

Masalahnya pulak, aku dah lepaskan bilik sewa aku yang kat Bangsar tuh, aku dah tak ada base dah kat KL (sekarang nih masih di Rwang). Kalau jadi abang aku pindah Raub, maknanya aku akan terpaksa duduk KL semula, cari rumah sewa, cari kerja. I'm sure nobody fikirs pasal tuh pun kecuali aku. Akan menyusahkan aku semuanya tuh nanti, sebab aku tak ada duit. 

Eh, nampak macam banyak masalah sangat kan aku nih? Ker nampak macam banyak cekadak? Entah, ini semua apa yang aku tengah dok fikir sekarang nih. Lack of communication, tak ada kepastian. Harap-harap dapat penyelesaian yang terbaik, semua nih demi kebaikan mak, nothing more than that.

Aku tak nak lah beria-ia sangat, tak nak menonjolkan sangat, simply sebab aku tak ada apa-apa untuk dioffer kecuali diri aku yang sebatang kera nih (bukan sebatang kara!). Lagipun kitaorang masih ada masa, kalau ada yang boleh kasi solution yang lagi bagus, by all means aku akan terima keputusan tuh. Buat masa sekarag, pilihan pertama dan pilihan terakhir, aku yang akan duduk kampung.

Mungkin ada orang yang fikir, aku nih yang terlebih fikir, sure nya mak aku akan happy aku nak temankan dia duduk kampung, dan mak aku akan terima aje aku seadanya. Let me tell you this, YOU ARE WRONG! heheheheh. Jangan salah faham pulak, bukannya mak aku tak nak aku duduk di kampung, tapi.... tapi itulah, semua persoalan-persoalan yang aku mentioned kat atas tuh harus dijawab dan dicari jalan penyelesaiannya dulu. The one thing yang aku sedar sejak ayah aku meninggal, aku kena selarikan cara pemikiran aku dengan cara pemikiran mak aku, for example. 

Ada satu lagi scenario yang berkemungkinan terjadi. Katalah abang aku jadi pindah kerja kat Raub awal tahun depan masa sekolah bukak, aku tak tolak kemungkinan yang aku akan mengajar semula kat Tadika, kalau masih tak dapat Cikgu baru. I'm open to that, aku kesian kat abang sama kakak ipar aku, kalau adanya aku tuh dapat menolong diaorang I'm game for it. Funny it may sound tapi lepas aku tulis entry kat bawah (pasal ketidakpuashatian dan ketidaksedapan aku pasal kerja) aku rasa macam aku sanggup sambung semula mengajar, kalau aku diperlukan, dan kalau masalah siapa nak temankan mak di kampung tuh ada penyelesaian lain yang lagi baik. 

Alah, after all setahun jer lagi kan? Lepas tuh kan ker aku ada plan besar? Oooppsss