Saturday

Merapu Part Deux: Dreams, Wishes & Hope



Those yang baca one of my blogs sure tahu yang macamana aku nih orangnya kan? Memang sejak kecik lagi (sebab dulu hidup susah) aku suka berangan-angan. Dan part yang bestnya, aku akan cuba merealisasikan angan-angan aku tuh. Yang best laginya, angan-angan aku tuh angan-angan yang best-best. Angan-angan macam nak dapat peluang main snow, nak naik unta, itu tak pun aku kategorikan sebagai angan-angan yang best. 

Dapat bersalam/bersembang dengan Bon Jovi, Bryan Adams for example, ha, itu contoh angan-angan yang best. Bagi aku lah kan?. Dan aku dah capai pun dah angan-angan macam tuh.  

Ok, bila aku dah tua bangka macam nih, korang rasa aku akan berhenti berangan ker? 

Tak. Aku masih jugak berangan-angan, aku masih lagi merancang untuk buat something yang aku rasa biar diri aku puas. Dan angan-angan tuh semakin jadi more advanced.

Fikir logiklah, kalau sesepuluh tahun lepas angan-angan aku nak duduk di New York, maknanya angan-angan aku kali ini sure lebih hebat dari tu lah kan? Memang lah, aku tak main dah bab-bab nak pergi bandar-bandar besar, London, Paris atau New York. Itu angan-angan bebudak yang baru pandai berangan jer tuh. 

Dah tua-tua nih, buatlah angan-angan yang berbaur keugamaan sikit kan patutnya? Adesss, itu mentaliti PakCik drebar teksi anti-sunnah tuh. I know myself damn well.

Ok, lepas aku dideport balik Malaysia dulu tuh, sampailah sekarang, hidup aku masih belum ada halatuju, aku masih belum mulakan hidup baru, aku masih di takuk lama. Aku masih menunggu dan terus menunggu.

Tapi, knowing the fact yang aku nanti InsyaAllah akan ada duit, aku pun mula memasang angan-angan. Yang aku akan mulakan hidup baru di tempat lain, i.e di negara orang. Aku akan lebih boleh berfikir kalau hidup di negara orang as opposed to di negara sendiri. Aku tak pernah suka duduk di Malaysia sebenarnya, tak nak aku elaborate bebanyaklah tapi what with perempuan Melayu sekarang matanya dah kelabu dan biru semuanya, bulu mata lentik masing-masing, fesyen tudung yang bermacam ragam, makin aku menyampah dengan benda-benda fake dan world of make believe macam nih.

Tak retilah aku nak mengarang, tadi rasa macam banyak idea-idea yang nak ditulis tapi sekarang nih rasa macam blank aje. So, in no particular order, di bawah nih angan-angan, wishes dan hope aku, yang aku akan cuba capai. Kesemuanya. Call me a dreamer, call me Mat Jenin, call me whatever you want to tapi InsyaAllah dalam tahun 2014 (kalau panjang umur) aku akan:

1. gunakan one third of my money untuk buat trading secara besar-besaran, secara lebih aktif.

2. bawak mak aku buat Umrah.

3. aku nak melawat member setahanan dulu kat Bosnia.

4. aku nak at least ke Toronto, then turun ke Niagara Falls (Canadian side) sebab nak tengok Rainbow Bridge Immigration Center, tempat aku mula ditangkap dulu tuh. Kalau dapat ke New Foundland,  Halifax Nova Scotia, dan tempat-tempat macam tuh, itu lagi bagus. Damn my Geography teacher yang mengajar pasal perusahaan perikanan laut dalam dulu tuh, sampai sekarang aku terberangan nak ke sana. 

5. aku nak ke Latin America, nak mengembara dari Mexico, all the way down ke Argentina, then naik sampai Brazil. Aku tak tolak kemungkinan yang aku akan settle down kat either Cuenca atau Guayaquil, Ecuador. Berapa banyak masjid dan Islamic Centers kat sana, dah lama dah aku tahu nya. Aku boleh bayangkan yag aku buat trading dari sana sesambil mengembangkan syiar Islam semampu aku. And then aku kawin dengan Ecuadorian Muslim....

Sounds to ambitious to some tapi bagi aku, sikit pun tak. Aku tunggu masa jer nih. So, pay extra attention to Number 5 tuh hehehhe

Ok, let say because of family pressure, ataupun memang aku decide nak kawin, masa aku duduk kampung nanti, aku akan tetap jugak buat the above 5. Nothing will stop me, kecuali Tuhan ada perancangan lain, then I'll adjust lah sesikit here and there kan? Tapi basically itu lah plan-plan aku. 

Ok, siapa ingat Dr George Boley, member setahanan aku masa kat BFDF, Batavia dulu tuh? Ex-war lord kat Liberia. Dia dah dideport balik ke Liberia,  (baca kat sini) dan dia ada contact aku baru-baru nih. Ingat tak pasal dia punya plan nak buka ladang kelapa sawit kat Liberia, dan dia suruh aku temukan dia dengan company-company besar kat Malaysia nih untuk tujuk ajar dia. Ha, that sounds a little to ambitious tapi option tuh masih aku pertimbangkan.

Right, memanglah aku tak ada duit sekarang nih, kerja pun jadi CikGu Tadika, and soon aku akan balik kampung jaga mak tapi macam lagu tema blog aku nih kata,...."the game will never be over because I'm keeping the dreams alive"...