Thursday

What I Do Best - Merapu


Being poor makes you humble.

Is that true? Ker itu orang kaya-kaya aje yang cakap? Setahu aku, being poor makes you poor heheehe Apa-apa lah. So, aku nih dikategorikan miskin lah kan? Puas dah aku pandang kiri, pandang kanan, tak ada apa benda pun yang boleh dikatakan harta aku. Cuma seluar baju jer yang ada. Yang lainnya semua aku tak ada. Happy ker aku hidup macam nih? Entah, aku pun tak tahu yang aku nih happy ker tidak. Aku selamba jer.

To be brutally honest, all my life, aku tak pernah lah hidup seselamba ini. I don't give a friggin' fuck apa orang nak cakap pasal aku, and I don't want to know pun. Aku macam hidup di awang-awangan gituh, kadang tuh aku kata dalam hati, it's good to be poor at some point in your life. It helps you appreciate things you might otherwise take for granted. Itu yang jadi humble tuh kot? Aku rasa aku dalam phase tu sekarang, being poor. Untuk aku sedar.

Eh, where am I heading ni hah? Nak merapu apa nya nih. Ok, stop kat sini pasal being poor nih, makes me depressed jer, I'd rather be a humble rich man (daripada jadi a humble poor man)  heheheh.

Ok, on to a more serious tone lah pulak. In real life aku memang lone-ranger kind of guy. Aku "menjauhkan diri" dari kawans yang I made along the way, terpaksa buat cam tuh pasal I've got bloody lots of things on my plate yang nak aku clearkan. And I have a very limited resources pulak. 

I choose untuk hidup macam ini. Aku sepatutnya tulis, "aku terpaksa choose untuk hidup macam ini". Dengan banyak benda-benda dan kejadian yang aku lalui, it's only fair lah aku hidup sendiri-sendiri, sebab orang lain susah nak faham, orang lain tak sama wave length nya. 

And so, untuk menunjukkan yang aku nih ada perasaan, ada rasa hati, (dan sebab tak ada tempat lain i.e kawan, untuk aku ceritakan) terpaksalah aku tulis kat blog ini. Apa-apa yang aku rasa patut dan perlu. 

Ok, now you all know yang aku pun macam orang lain jugak sebenarnya, ada perasaan, ada rasa hati. Good!

Right! Now, ke mana arahtujunya hidup aku nih? 

Fuck, I wish I knew but I bloody hell don't!

Tapikan, tak kan tak ada perancangan walaupun sesikit kan?

Ha, itu ada. Sikit. Untuk sesetahun dua akan datang, kalau panjang umur, InsyaAllah. Selebihnya aku tak tahu, di luar kemampuan otak aku yang bengap nih nak fikir sampai ke situ.

Now, katalah keputusan sebulat suara mengatakan yang aku better off duduk kampung temankan mak, aku akan ikut keputusan tuh. Then, katalah keputusan sebulat suara mengatakan yang aku better off duduk kampung temankan mak walaupun aabang aku jadi pindah Raub dan duduk sama mak jugak, aku akan jugak ikut keputusan tuh, albeit with a heavy heart, yang aku tak akan tunjukkan langsung (I'm a good actor, trust me!) walaupun sekelumit. 

Now, katalah the whole thing did not work out, ataupun semua tuh makes me a little uneasy, yang menyebabkan aku akan cari jalan keluar, balik duduk KL, for example. My ex-housemate ada, dia tahu semuanya pasal keadaan dan buah delima yang tengah aku genggam sekarang nih.

The whole of tahun depan, ke arah one of di ataslah arahtujuanya hidup aku. Ok, settle bab tuh. 

Dan masa yang ditunggu-tunggu pun tiba (for those yang sambung baca blog nih, cuba bukak balik first atau entry kedua aku, aku ada "repair" sesikit entry tuh. It's for your own good jugak kan, tak adalah korang meneka dalam kesamaran *mamposlah, statement seorang artis pencen*)

Masa tuh aku dah dapat dan dah ada duit. Apa aku nak buat next? Tak payah tanya lah, banyak dah benda yang aku plan dari dulu, yang tak aku war-war kan kat sesiapa. Aku rasa, itu yang buat aku hidup selamba jer sekarang nih sebab aku tahu saat-saat yang indah bakal menjelma. Bukan satu tapi dua pulak kan? Eh wait a minute, orang kata, "yang indah itu hanya sementara". Oh shit, does that mean, "yang buruk itu kekal?" Dang!

Persoalannya, adakah aku akan teruskan cara hidup (one of the above) aku yang macam tuh? Apa yang aku nak buat seterusnya?

Itu kena difikir dan dikupas satu persatu.

Ituhari kakak aku ada tanya, "Eh, dengar cerita awak nak kawin. Ada ker orang nak kat awak?'

Sabar jer lah.

Dah banyak kali jugak aku beritahu my family members yang aku sekarang tak ada duit, tak ada apa-apa, so aku tak nak cakap banyak, tak nak buat apa-apa. Bila aku dah dapat duit nanti, ha, masa tu lah aku akan fikir pasal "masa depan" aku, nak kawin ker, nak beli tanah dan buat rumah kat kampung ker, nak buat bisness ker, things like that. Untuk masa sekarang sampai hujung tahun depan, aku tak akan buat apa-apa, simply because aku tak ada apa-apa. Nak buat apa kalau tak ada apa-apa kan? 

Persoalan pertama nanti tuh, pasal kawin. Aku tak nak tulis lagi kat dalam entry nih pasal kawin tuh, tapi meh aku cerita sikit "cerita lucu" masa aku naik cab dari Kommuter Rawang ke Bandar Tasik Puteri nih the other day.

Macam orang alim dreber teksi tuh, pakai ketayap, dalam teksi penuh ditampal stickers ayat-ayat, bau minyak atar pun semerbak (detailnya aku tulis, macam ada bau-bau nak mengutuk jer nih ekekekek)

So berceritalah kitaorang di sepanjang perjalanan yang memang terkenal dengan jem yang teruk tuh. Lama-lama aku terceritalah sesikit pasal aku di Amerika dulu (sebab PakCik tuh asyik tanya aku benda-benda yang aku tak tahu, yang aku blur, benda-benda yang masa aku tak ada kat Malaysia). Aku terperasan yang dia macam tak percaya, macam aku saja buat-buat cerita, bila aku cakap yang kat US, atau kat luar negeri, kadang tuh kita belajar lebih banyak ugama dari masa kita kat Malaysia. Dengan lain perkataan, iman dan Islam seseorang tuh (aku tak kata aku) lebih kuat kat overseas daripada kat Malaysia nih (it's true, tanyalah aku, tanyalah practising Muslims yang pernah duduk overseas)

PakCik tuh macam tak percaya, dia jeling jer aku. 

Aku kata lah yang memanglah kat Malaysia nih banyak surau, banyak masjid, nak beribadat senang, tapi Islam tuh bukan dengan banyak surau dan masjid aje, Islam tuh lebih besar dan komples lagi dari semua tuh. Aku kasi contoh yang kat overseas orang tak mengumpat, bukan culture diaorang nak bercerita pasal orang lain. Tapi kat malaysia, mengumpat tuh dah sinonim dengan Melayu (Islam). 

PakCik tuh macam tak percaya, dia jeling jer aku. Dari anak mata dia tuh aku rasa macam ada tertulis ayat, "Biar betul dia nih, mengarut jer"

"Kat sana banyak lah arak kan?", dia tanya aku. Korang agak, orang yang bermentaliti macamana tanya soalan gitu. 

"Alah, kalau orang yang kaki minum, kat Malaysia nih berlambak tempat minum arak", aku kata gitu. "Kalau orang berugama, tak kan dia nak minum arak, semata-mata sebab arak banyak di sekeliling dia kan?", aku cakap gitu.

PakCik tuh macam tak percaya, dia jeling jer aku. 

"Mengapa duduk kat tempat setan bertendang lama-lama?", PakCik tuh tanya aku. 

Malas rasanya melayan PakCik tuh, kolot, sempit sangat pemikirannya, ooppsss. 

"Kat Mekah pun ada pelacur. Pelacur kat Mekah pakai hijab lagi", aku kata gitu. Aku cerita kat dia (pelik aku nih, dalam malas-malas melayannya, aku bercerita jugak. Sebenarnya aku nak menyedarkan dia, nak kasi bukak minda dia sikit) yang first time aku pergi Umrah dulu, aku berkenal dan berkawan baik dengan sorang Mutawwif nih. Dia nih asyik mengeluh nak balik Malaysia, sampaikan aku pelik sebab given a chance, nak aku duduk di Madinah (atau Mekah) selama-lamanya. Tapi dia tak pulak, asyik cerita pasal nak balik Malaysia jer, tak sanggup hidup di Madinah lagi dah. Dia orang lama di Madinah, dia tahu apa yang dia cakap.

And so aku buat kajian (amboi!), aku buat pengamatan. Kebetulan tahun depannya aku dapat Mutawwif yang sama, kawan aku tuh, dia masih mengeluh, tapi aku semakin percaya (based on my kajian dan pengamatan tuh) yang apa yang dia kata, yang kat mana-mana ada masalah nya sendiri, kat Madinah nih ada munkar nya sendiri (no, I'm not going into details)

So, apa yang aku nak cuba sampaikan kat PakCik tuh, kat mana-mana di dunia nih, tak semestinya tempat "bagus" tuh "bagus". Tak semestinya tempat "tak bagus" tuh "tak bagus"

"Habis yang ko tak kawin-kawin nih apa pasal? Anti Sunnah ker?", dia tanya aku, sambil jeling. 

Adus, reti pulak PakCik nih guna perkataan "anti". Aku senyum jer lah, dia tak pakai serban, anti Sunnah gak ker? It pains me kalau orang menyalahkan fakta macam tuh. 

Tapi itulah, orang perhatikan aku dengan anak mata. Dan aku perhatikan orang dengan hati.