Monday

Ahad - 24022013


Lagi sekali aku tidur lewat semalam, layan tengok The Amazing Race sama Survivor. Memang The Amazing Race ada ditayang kat tv tapi masanya tak sesuai sebab aku kat masjid, nak tengok ulangan, lewat malam pulak. Aku kan ker jarang tengok tv (last aku tegok tv, dalam 2 bulan lepas kot, tengok The Voice kalau tak salah aku), nanti kalau aku tengok tv jauh malam, pelik pulak mak. Takut nanti mak ingatkan aku buang tabiat pulak. So itu yang aku layan kat internet jer tuh, memang dari dulu aku tengok my favorite tv shows pun kat internet kan?

So tak heranlah aku terlambat bangun pagi tadi. Dan mak pun terlambat bangun jugak. Aku tak perasanpun masa mak bangunkan aku, so lepas ambik wudhu terus aku start kereta. Lama pulak mak bersiap, biasanya sebelum pukul 6 kitaorang dah ke masjid. Aku tunggu jer lah, sabar. 

"La, awak tak sembahyang lagi ker? Awak nak ke masjid? Dah pukul 7", kata mak. Then baru aku terperasan, rupanya dah dekat pukul 7, ingatkan belum pukul 6. 

Lepas jer menyiram sayur aku ke Zone 3a, mencabut semak samun kat situ, aku terperasan yang ada kesan kena sodok kacang tuh, bersepah-sepah, bersepai kacang-kacang, ada dalam 3 perdu. Sah lah ini kerja babi. Yang peliknya, kacang kat tengah-tengah yang disondol. 

Mak dapatlah RM 70 duit kelapa, tadi ada orang datang ambik upah mengait kelapa. Dalam masa 2 bulan lagi dia nak datang semula. Kesian pulak kat orang yang ada monyet pemanjat kelapa tu dulu kan, dia kata dia nak datang lagi nanti tapi mak dah janji nak suruh mamat yang tadi jer.

Ya Rabbi lah ramainya orang kat kawasan masjid/balairaya, sampaikan aku terpaksa park kereta nun jauh. Masing-masing sibuk buat persediaan Tengku Mahkota nak datang nih, orang luar yang ramai nya. Orang kampung tak ambik port sangat, yang gotong royong bersihkan kampung pun kebanyakannya budak-budak Kem Latihan Negara yang dikerah sejak awal pagi. 

Aku cuba-cuba meracun petang nih, aku pakai tibai jer bancuhannya, dan bila aku cuba guna penyembur tuh, tak keluar sangat pun racun dari nozzle tuh. Keluar menitik-nitik jer, macam air kencing yang tus. Puas aku godek sana sini, tetap tak menjadi. Tak kan macam tuh kot keluarnya racun? Kalau gitu, memang betullah kata S yang it takes weeks nak meracun semua kawasan. 

Aku terperasan jugak yang anak-anak petola aku dipatuk ayam, tinggal setengah batas jer yang ok, yang lain tuh semuanya putus kepala. Aku selamba jer, dah namanya tak ada rezeki. 

Batuk mak makin menjadi-jadi, tak sihat pun sama. Aku kata tak payah ke masjid lah tapi mak berkeras nak pergi jugak. Best mengaji malam nih sebab yang conduct nya Imam tua, dia nih jenis yang memahami, so tak adalah gugup sangat aku. Infact dia kata aku punya bacaan ok dah, dia suruh aku baca 2 kali, nak kasi orang dengar.