Saturday

Jumaat - 22022013

Pagi nih sekejap jer kat kebun, menyiram sayur guna air sungai. Nampak gayanya petola sama timun aku tak tumbuh kot pasal lepas aku tanam ituhari, hujan lebat selebatya 2 hari, so benih-benih tuh besar kemungkinan tertanam jauh di perut batas. 

Aku cepat-cepat bersiap nak ke Sungai Ruan sebelum budak-budak perempuan datang mengaji, ada 4 orang anak dara/bini orang yang datang tiap-tiap pagi. Mak ajak diaorang join mengaji kat surau tapi diaorang tak nak, "Malu kome, deme pande-pande, kome tak reti kebenda", itu jawapan diaorang. Ada yang tak kenal huruf pun rupanya.

Sementara tunggu pomen tuh repair handbreak, aku merayau-rayau kat Bandaraya Sungai Ruan. Biasalah, sebagai seorang pekebun tegar, aku beli bijik benih. Bersemangat sikit aku nanti kalau ada banyak jenama tanaman kan? Melayu punya style gitulah, tanah sekangkang kera tapi semuanya nak ditanam. Tak macam Cina, dioarang biasanya usahakan satu jenis tanaman jer, tapi dibuat besar-besaran. So aku nak cuba-cuba tanam jagung lah sesikit, kalau menjadi, aku nak buat besar-besaran sikit nanti, kawasan kacang yang InsyaAllah by end of next month akan mula dicabut tuh, aku nak tanam jagung lah pulak. Berjagung-jagung sementara menunggu kacang berisi lah sekarang nih.



Lepas Sembahyang Jumaat ada satu keluarga datang belajar mengaji, so aku melepak kat bilik aje lah. Sekarang nih aku dah tak dengar music langsung dah tapi tadi tuh aku terlayan Youtube. One of those days lah kan? Yang happened to be today. Aku layan lagu-lagu all-time favorite aku, jugak lagu-lagu yang buat aku terkenangkan seseorang, kawan , jugak situasi masa lagu tuh popular. 






Dengar lagu The Living Years, teringat kat Omar, kenalan internet yang dulu senasib dengan aku masa kat Amerika. I wonder apa cerita dia sekarang, kat Seremban kalau tak salah aku.

Bila dengar lagu Same Mistakes (James Blunt), teringat kat Awie, sorang lagi member baik sejak dia di Qatar. Kitaorang punya jalan cerita hampir sama, mine's a little too berbelit-belit, diaorang straight forward jer.

Petang baru aku betul-betul menyiram, guna paip. S ada datang sembang-sembang. Dia meracun kat kawasan sayur dan kacang aku, itu yang aku kena jaga-jaga sikit tuh, takut nanti jadi macam dulu, habis tempias racun kena pokok kacang.



Malam nih ada jamuan lagi kat masjid, hampir setiap malam ada makan-makan. Esok pagi ada gotong royong kat padang sebab Selasa nanti Tengku mahkota pahang nak datang melawat kampung nih. Mungkin aku pergi jugak jenguk-jenguk, itupun kalau aku tak lama kat Pekan Sehari.