Thursday

Khamis - 21022013


Pagi nih breakfast kat kedai lain pasal kedai yang aku selalu pergi tuh penuh dengan orang-orang gomen. Tak kira lelaki, perempuan, sama jer orang gomen nih, melepak aje kerjanya. 

Yang buat aku jadi tak berapa berkenan breakfast kat situ kalau salah timingnya (masa ramai orang) sebab diaorang tuh lawaknya jorok-jorok belaka. Tokay kedai tu lah, perempuan, dia yang selalu initiate lawak jorok. Macam semalam tuh dia kata, "Abang Abu tuh memang suka main telur", dia kononnya melawak kat sorang mamat nih yang asyik pilih telur rebus. 

"Hari ni banyak telur", dia kata bila ada sekumpulan lelaki datang nak makan. 

"Aih, memanglah, masing-masing bawak 2 bijik", ada jer yang jawab. Geli kan lawak orang yang separuh umur nih, semuanya double-meaning jokes aje.

Since semalam hujan, sekali lagi aku tak buat apa-apa kat kebun. Aku bersyukur betullah yang almost every day hujan sejak 2 tiga minggu nih. Itu yang aku ada masa nak bertanam sayur tuh, kalau tak jangan haraplah aku nak buat benda lain, asyik dok menyiram kacang aje kerjanya. 

Sebelum budak mengaji datang, aku keluar, nak ke Sungai Ruan. Nak beli The Star, lama dah tak baca paper omputih, asyik baca Harian Metro, Kosmo!, sampaikan aku dah kenal a few artis Malaysia. Seriously, aku geli tengok Rozita Che Wan tu, matanya biru, bulu mata macam pelepah nyor, tetek dua lambak. Semuanya fake, tak macam Melayu. Dua lagi yang aku jadi kenal, dan aku menyampah, Shila Amzah sama Yuna. I don't know but I just don't like the sight of them kat paper. Yang lain aku tak berkenan jugak tapi aku tak kenal. Tak ada artis Melayu yang aku suka sebenarnya, penyanyi ker, pelakun ker. Dulu-dulu ada lah, dulu aku suka Ida Nerina sama Zahim Albakri, dua orang tu jer. Ha, dah, melarat pulak kang. Itulah padahnya suka baca paper Melayu nih.

Masa nak park kereta tadi aku perasan yang hand break kereta macam loose, tak berfungsi, since workshop pomen tuh dekat situ aje , aku pergilah nak suruh dia repair, tengok-tengok apa salahnya. Dia kata handbreak tuh dah jammed, tapi dia tak ada masa pulak nak repair, aku kata aku akan datang petang nanti. Adui lah, lepas satu masalah, satu masalah lain timbul. 

Ingat tak ada satu orang kat JB yang suruh aku trade kan account Forex dia? R nama bro tuh. Aku baru terperasan yang account tuh dah MC, kena Margin Call. Hangus USD 50. Itulah, sesehari dua nih aku tak dapat online sangat pasal sibuk hehe, so tak dapat nak monitor. Account aku sendiri masih maintain. Aku rasa aku tak bersungguh-sungguh trade kat account R tuh pasal itu bukan account aku, aku jadi takut nak bukak position (last-lastnya MC langsung kan? Sama aje). Kalau itu account aku sendiri, akan aku berjuang habis-habisan, akan aku protect mati-matian. Kalau price against aku tahu macamana nak buat, kalau to my advantage aku lagi lah tahu apa my next step. Tapi account orang, itu yang payah sikit tuh. Tak apa lah, R sendiri dah kata yang kalau rugi/MC pun tak apa. Ada sapa-sapa nak suruh aku trade? Hehe

Petang nih hantar mak ke masjid sebab ada kelas ugama untuk kaum Hawa. If I were mak, lepas Zohor tadi aku akan tunggu jer kat masjid, instead of balik ke rumah dan pergi semula ke masjid half an hour later. 

Semenjak dua menjak nih aku memang kurang tidur, kan? Masalahnya aku tak dapat lelapkan mata bila petang, sebelum Asar tuh. Itu yang nak ke kebun buat kerja pun jadi macam malas jer, walaupun aku cuma ada masa sejam untuk buat kerja sebelum kena bersiap untuk ke masjid for Maghrib. S datang tadi, mintak duit untuk beli racun. Geram aku kat S nih, masih tak faham-faham lagi, patutnya guna duit sendirilah. So aku kata kat mak, instead of kasi duit, baik kasi dia guna racun yang ada kat setor tuh. Bila aku bukak pintu setor, mulalah dia nak pinjam itu ini, nak paip air lah, nak baja lah. 

Makcik Esah jiran kitaorang nak tumpang ke masjid sebab malam ni ada ceramah, aku offer kata yang kalau waktu-waktu sembahyang yang lain kalau dia nak ikut pun ok jugak, tak ada hal punya lah. Makcik Esah ni lah yang temankan mak masa mula-mula mak tinggal sorang-sorang dulu, masa aku masih kat Bandar Tasik Puteri. Dia, walaupun duduk sorang, tapi anak-anak dia duduk sebelah menyebelah aje.

Mak suruh kasi RM 20 kat Mat Noor, nak suruh dia tebas lalang sekeliling jalan menghala ke masjid, tempat laluan kitaorang. Dulu (arwah) pak memang upah kat Mat Noor. So tadi aku kasi lah dia duit, bila mak tanya samada aku ada kasi RM 20, aku ya kan aje tapi sebenarnya aku kasi RM 30.