Wednesday

Selasa - 19022013


Saja jer aku buat pura-pura tak sedar, aku nak tengok samada mak kejutkan aku ke tidak untuk pergi Subuh kat masjid. Aku "terbangun" akhirnya bila mak sibuk, bising menghalau anjing.

Aku tak tidur dah lepas Subuh sebab sampai rumah pun dah dekat pukul 7. Terus ajelah breakfast (kat rumah), then ke kebun, walaupun malam semalam hujan lebat jugak. Tak buat apa sangat, pacak kayu buat junjung/para aje sesikit. Belum pukul 10 aku dah balik, tapi terpaksa melepak kat belakang rumah sebab ada budak perempuan datang mengaji. 

"Ambik lah tiga ratus ni, awak bawak kereta tuh kenalah ada duit di tangan. Akak The cakap gitu semalam, dia suruh bagi duit ke awak", kata mak.

Aku senyap kan aje sebab aku memang dah tahu, Akak The kan ker ada talipun aku semalam? Tapi itulah, bill semuanya dekat RM 200, berapa sen jer lah yang tinggalnya nanti. And I'm pretty sure kalau Ida talipun nanti, tentu mak akan kata, "Ada bagi duit, mak bagi tiga ratus ke dia", or sentences to that effect. Boleh kalau aku suruh jer Ida settlekan bills tuh online tapi aku saja jer nak tengok mak keluarkan duit. 

So kat Bandar Raub aku settlekan bil Telekom, bill air, then pergi beli benih timun, petola, sawi putih, bayam. Risau aku tengok kawasan yang dah lama aku cangkul tuh tak ditanam apa-apa. See, aku dah terbejangkit penyakit mudah risau tuh ekekek.

Ida ada talipun mak sepeninggalan aku ke Bandar Raub, aku rasa Ida slow-talked mak pasal masa aku tengah makan tadi mak ada kata, "Deme eh suruh mak keluarkan duit Tabung Haji, dulu kata tak payah keluar kan dulu. Mak keluarkan lah nanti duit tuh", dengan nada macam sayu jer. 

Aku buat tak tahu jer sebab bab-bab tuh memang aku tak tahu apa-apa pun kan? Aku cuma tertahu, itu aje. 

Cuma aku takut satu hal jer, aku takut kalau-kalau mak fikir I'm the one behind this so-called "konspirasi" nak suruh mak keluarkan part of duit Tabung Haji (arwah) pak. Tapi, in all honesty aku kata, memang aku tak ada bersuara pun pasal tuh, betul-betul aku tak ambik tahu langsung pasal duit/harta mak. Cuma bila Ida sama Akak The suarakan pendapatan diaorang, aku setuju, sebab sebelum ini aku dah fikir semua tuh. 

Kalau korang tak percaya cakap aku, cuba tanya Akak The aku, cuba tanya Ida aku. Dalam ramai-ramai adik beradik, Ida sama Akak The jer aku rasa yang "berani" slow talk dengan mak, yang lain tuh lain pulak stylenya, ada yang ikut mood (balik kalau diaorang rasa nak balik for example), ada yang langsung tak ambik kisah. 

Oh and by the way, aku ada sikit sangsi dengan ayat, "...dulu kata tak payah keluar kan dulu.." tuh. Don't get me wrong, my mum means the world to me, she's the best mum in this world tapi....tapi apa hah? ekekke, tak reti nak buat ayat.

Best jugak drama swasta keluarga aku nih kan?

Mak ke surau lepas Zohor, dulu masa mak dalam eddah, mengaji dibuat kat rumah, tapi sekarang nih gang mak buat kau surau. Aku tak pergi sebab mengaji tuh geng-geng mak jer, Ustaz tuh cuma ada hari Isnin. So aku ambik kesempatan tuh untuk tidur, talipun berdering pun aku tak layan jer. Asar aku sembahyang kat masjid, then singgah kat surau kejap nak ambik mak. Aku rasa mak happy jer dengan geng mangaji mak tuh, biasalah perempuan kan, apa-apa hal, sure ada makanannya. Macam semalam tuh, macam-macam makanan yang disediakan.

Petang aku cuma ada sekejap jer masa untuk ke kebun. iyalah, balik dari Asar dah 5-30 petang, by 6-30 aku dah kena bersiap untuk ke masjid. Mulanya bersemangat bawak semua benih yang aku beli tadi tuh, nak tanam semuanya lah kononnya. Bayam sama sawi tuh aku nak mak yang tanam kat palyarea mak, aku kalau benda-benda yang kena disemai, ditabur nih, aku lemah sikit. So aku buat 5 batas, petola dapat sebatas jer sebab satu packet tuh cuma ada 10 biji benih. Timun dapatlah 5 batas, itupun masih ada balance yang aku nak tanam esok. Tadi tuh terpaksa buat beralus sikit pasal mak ada, itupun mak kata yang patutnya aku tabur baja dulu tapi aku kata bila dah cambah lah baru aku tabur baja. Adalah a few times "letak 2 bijik jer selubang, jangan rapat-rapat sangat" yang keluar dari mulut mak. Tak adalah aku tanam rapat-rapat, sebab aku tahu, kalau tanam rapat-rapat nanti, sure jadi bahan jenaka lagi, tanam sejengkal-sejengkal. Aku rasa kalaulah aku nih hidup di zamana dahulukala, dah lama dah orang akan panggil aku Mat Jengkal. Jengkel gue, tau nggak? 

Sepatutnya ada ceramah ugama malam nih tapi Ustaz nya tak datang so ramai jugaklah jemaah yang melepak aje sementara tunggu Isyak. Lepas tuh ada makan-makan, tapi aku tak join pun. Tak tahu apa silapnya, masa aku nak start kereta, alarm berbunyi, dan bila aku matikan enjin, alarm still berbunyi dan lampu menyala. Nasib baik jemaah masih ramai kat masjid, ada yang tolong tengokkan. Dua tiga kali start kereta masih tak hidup, terus padam gitu aje. Ditolak, ditarik, masih tak ok, so terpaksa ditinggalkan aje lah kat luar masjid. Ada jemaah tuh yang hantarkan kitaorang balik.

Aku selamba aje walaupun deep down aku rasa itu satu insiden yang memalukan. Iyalah, baru hari kedua kitaorang ke masjid, dah kereta buat hal. Aku kesian kat mak jer, tapi masa nak bukak pintu rumah, ada aku tercakap, "Ha, gini lah gayanya kalau berkereta, kereta second hand pulak tuh". Long ada talipun masa aku tengah sibuk tolak kereta tadi tuh, aku buat tak layan jer sebab Long pun baru tahu yang kitaorang dah ada kereta (kereta rosak), so soalan-soalan dia semuanya dah tak relevan. Sebab aku sekarang berdepan dengan kereta rosak hehehe. Aku tak talipun pun beritahu Ida atau Nuar, dan aku tak tahu pun nak buat macamana esok nih. Kalau ikutkan hati, nak biarkan aje kereta tuh tersadai kat masjid, after all aku tak pernah ambik port pun pasal bab-bab kereta tuh kan?