Wednesday

Rabu - 20022013


Semalam aku ada kata yang aku nak buat selamba aje pasal kereta yang tersadai kat masjid tuh kan? Tak nak sibuk-sibuk talipun sana sini. Simply sebab aku tak ada duit nak uruskan semuanya tuh, aku nak biar mak handle semuanya sebab duit di tangan mak. Or rather di bank/Tabung Haji. 

Tapi pagi nih aku rasa macam terkesian pulak kat mak sebab mak tak tahu nak buat apa, mak senyap jer. Sesenyap aku. Masing-masing senyap. Lagipun aku tak nak nanti ada yang menyalahkan aku yang langsung tak nak ambik hal pasal kereta. Aku kena ingat yang aku tak boleh buat salah silap, nanti adalah yang bangkit-bangkitkan issue lama yang aku nih anak yang paling tak guna, anak yang paling menyusahkan mak (arwah) bapak. Aku kena jaga hati aku dari disakiti dengan ayat-ayat macam tuh. So aku kena spring into action.

And so pagi-pagi lagi aku talipun Ida, mengabarkan berita pasal kereta yang rosak tuh. Aku suruh Ida yang beritahu mak suruh mak ke Tabung Haji keluarkan duit. Aku tahu yang kat tangan mak ada dalam seseribu aje. Aku tak tahu dah cerita selanjutnya sebab aku terus aje pergi breakfast, then ke kebun. 

Since tak ada apa yang aku boleh buat kat kebun,an lebat malam tadi, aku melepak baca paper kat kedai. Then Pakcik jiran kitaorang yang hantarkan kitaorang semalam tuh, datang ajak aku ke masjid tengok kereta. Masih tak boleh start. Dia kata 9-45 am ada pomen dari sungai Ruan akan datang bawak bateri, so aku tunggu aje lah kat kedai sesambil mengeteh. 

"Tengok, ini beteli sudah masuk 3 tahun lo", kata pomen tuh. Bila dia tukarkan batteri, masih tak boleh start, so digodek-godek sana sini kat wire kat batteri tuh. 

"Tengok, ini wayar sudah mau putut, macam itu ada olang talik", kata pomen tuh.

Dia repair sana sini, akhirnya kereta tuh boleh distart. Aku suruh dia ikut aku sebab nak balik ambik duit. Then dia pulak suruh aku ikut dia ke Sungai Ruan, ke workshop dia, pasal ada barang yang nak digantikan. 

"Ini keleta lu ada selalu bawak masuk hutan?", dia tanya gitu. 

So ranaplah a few hundreds kat workshop tuh.

"Moh lah kita ke Raub, mak nak keluarkan duit Tabung Haji", kata mak lepas mengajar budak-budak mengaji.

Pandai lah jugak aku berdrama, aku tanya mak apa pasal nak keluarkan duit Tabung Haji sekarang sedangkan lusa duit pencen (arwah) pak yang tertunggak tuh akan dimasukkan ke account CIMB mak. Again, aku nak tengok reaksi mak. 

"Deme nya semua suruh mak keluarkan duit Tabung Haji, lagipun dulu mak dah niat gitu", kata mak. Bersemangat jer mak kata nak keluarkan duit. Termakan jugak nasihat-nasihat anak-anak. 

"Tak ada lalu dah duit kat mak nih", mak kata gitu bila aku kata yang lebih baik tunggu lusa aje untuk keluarkan duit kat bank, mak tak payah pergi bank pun tak apa sebab aku boleh guna kad ATM mak, aku tahu pincode nya sebab aku sama Kak teh yang uruskan pasal bukak account tuh dulu. Tapi mak nak jugak ke Tabung Haji. Dan tiba-tiba aku rasa inilah masa yang paling sesuai untuk aku melontarkan kata-kata (ekekeke bahasa aku, bahasa seorang pelakun), memberikan sebutir dua kata kat mak.

"Memang betul kata Ida sama Akak The, keluarkan jer sesikit duit Tabung Haji (arwah) pak tuh, gunakan. Sekurang-kurangnya (arwah) pak dapat jugak pahala. Daripada biarkan jer duit tuh tak diguna", aku kata gitu.

"Selama ini saya tak cakap apa-apa pun, sebab saya tak nak nanti ada yang kata saya nak ambik kesempatan, sebab saya duduk sama mak", aku kata lagi.

"Sebab tu saya tak pun rasa suka bila ada kereta, sebab saya tahu yang saya tak ada duit. Bila berkerata gini, kereta second hand pulak tu, memang sokmo kena ada duit di tangan", aku sambung lagi. 

"Kereta tu macam kereta mak lah, mak kena standby ada duit, saya drebar jer", aku kata lagi. "Tak boleh jadi kalau nak tunggu duit anak-anak kalau hal-hal macam ni".

And so aku ke Raub sama mak, mak keluarkan part of (arwah) pak punya duit. Tak payah tahu lah berapa kan? Duit mak aku, mana boleh korang tahu. Duit kat wallet aku kalau korang nak tahu, boleh aku cakap ada berapa. Ada dalam seratus setengah. Kat BSN ada tak sampai seratus, kat Bank Islam ada a few ringgits, kat CIMB ada sikit, untuk bayar Takaful sama bill P1. Itu aje. Aku ada fikir yang kalau teruk sangat nanti, aku akan leburkan aje Sijil Simpanan Premium BSN aku yang aku ada. Gila miskinnya aku kan? Tapi yang peliknya, aku happy jer, aku selamba jer, aku tenang jer, and I don't give a farque apa orang nak kata pasal aku. Ha, itu yang mahal tuh, qualiti yang jarang ditemui pada masyarakat Melayu sejagat ekekekekk

And so settle lah semuanya, mak happy sebab masalah selesai, aku happy sebab tengok mak happy dan bersungguh-sungguh nak keluarkan duit, yang lain pun happy bila dengar cerita kitaorang. 

"Puas aku kena kutuk sebab bagi mak kereta rosak", kata Nuar.

"Kereta BR1M ker yang Nuar bagi tuh?", kata Long. 

Mak ke surau lagi, mengaji macam semalam. Nampak gayanya itu aktiviti harian mak lepas Zohor. Aku cuba nak tidur tapi mata tak boleh lelap walaupun mengantuk. Aku rasa macam dah tak ada masa sangat nak memorex sekarang nih, so itu yang aku cari info, baca news, tengok traders sentiments 
etc tuh. 

Lepas Asar aku ke kebun, sesehari dua nih asyik dengan urusan-urusan duniawi, petang nih kena lah buat urusan-urusan tanahi pulak kan? Aku sambung tanam timun dan jugak musk melon. 10 bijik benih for RM 2, mintak-mintak adalah yang tumbuh, boleh aku bermelon-melolan.

Sabar jer lah dengan Ustaz yang ajar mengaji malam nih. Strict gila, since aku kali pertama belajar dengan Ustaz nih, teruk aku kena, sampaikan Bismillah aku pun ditegur, Al Fatihah aku pun sama, sampai nak give up aku. Yang peliknya, dengan Ustaz sorang lagi (Sabtu sama Isnin), ok jer aku baca. 

"Itu anak De membaca tuh", siap aku terdengar jemaah perempuan belakang tabir berbisik sama diaorang. 

Mak kata yang Ustaz tuh memang strict, memang tak ramai orang suka, even (arwah) pak dulu pun tak pernah join baca Quran kalau Ustaz tuh yang mengajar. Patut pun tak ramai yang mengaji tadi tuh, ramai yang bersidai kat luar aje. Cuma masa makan jer ramai, sampai tak cukup roti canai sebab ada yang ambik sampai 3 keping sorang. Apa-apa pun memang aku macam bengkek jer kat Ustaz tuh sebab dia ada perli kata, "Balik rumah rajin-rajin bukak Quran". Malam esok lagi sekali nih, mamposlah.