Sunday

Sabtu - 16022013


Sampai ke pagi aku berjaga semalam, so tak heranlah nyenyak jer aku tidur lepas Subuh. Kepala pun pening-pening gitu. Sedar-sedar dah lapan lebih, mak baru balik dari Pekan Sehari. Memang aku dah agak yang mak akan ke Pekan Sehari, sejak pak meninggal, ini kali pertama mak ke sana, bersendirian pulak tuh. Kemaruk lah kan jadinya, so tak heranlah penuh bakul. 

Biasanya aku yang pergi ke Pekan Sehari, kan? Tadi aku pergi jugak, nak breakfast cadangnya, nak beli paper.

"Mat nyer awak tak tolong mak awak beli barang, ukor penuh raga, nasib baik Tihah ada, itu yang Chu suruh hantar balik naik kereta tuh", kata Chu, mak sedara aku yang aku terserempak.

Ha, tak ada lah aku bengang tapi ada jugak aku terfikir, yang hidup di sini nih penuh dengan drama. Pandangan dan pemahaman orang lain tuh berbeza dari keadaan sebenar, no thanks to mak yang membuat keadaan jadi macam tuh. Jarak dari rumah ke Pekan sehari tuh cuma sekangkang kera bunting jer.

"Mak nak ke Budu rumah orang kawin, sama Chu, pukul 11 kang", mak beritahu aku masa aku tengah baca paper. Terfikir jugak aku, nanti dah ada kereta, lagi panjang lah langkah mak. But that's alright.

Aku melepak aje lah online, masa mak tak ada. Then tidur sekejap sebelum Zohor. 

"Nuar kata nak hantar kereta petang nih", kata Ida on the phone. Sempat jugaklah kitaorang bergossip seseround dua.

Lepas Zohor, masa mak dah balik, aku sambung semula tidur. Nasib baik lah petang nih tak hujan, boleh jugak aku ke kebun. Dah rasa macam lama tak ke kebun sejak musim hujan nih, dapat buat kerja dalam sesepuluh minit tu pun dah bersyukur rasanya. Aku sekarang lebih concentrate kat kawasan sayur pasal kacang tanah dah tak ada apa nak dikerjakan sangat, kecuali buang pokok-pokok renek yang hidup subur tuh. Seriously, macam hutan rimba jadinya kawasan kacang tanah aku sebab dah lah rapat-rapat pokoknya, merimbun pulak tuh sampaikan aku dah tak boleh nak jalan in between batas tuh. 

Nasib baik jugaklah para/junjung kacang semua dah siap (thanks to adik beradik aku yang tolong ituhari), kalau tidak habis ranap semuanya dihempap hujan. Itupun ada jugak anak kacang yang patah tapi sebab aku tanam rapat-rapat, tak lah nampak sangat, aku pindahkan mana yang rapat tuh. 

Dekat nak Maghrib Nuar talipun, diaorang dah kat bandar Raub. Mak boleh pesan suruh Nuar beli lauk sebab "tak ada benda langsung kat rumah nih", sedangkan tadi masa Ida talipun, mak kata yang mak ke Pekan Sehari sebab "habis langsung dah barang kat rumah nih". Dua-dua ayat power hehehehe.

Nuar sekeluarga sama kawan Aceh dia (sekeluarga jugak), agaknya Iswara hitam tu lah yang nak ditinggalkan kat sini untuk kegunaan aku.