Tuesday

Day 13 - Ahad 13/11/2011

Aku tak cadang nak turun kolam pun harinih cuma aku kena standby kalau-kalau diaorang datang untuk tangkap ikan. Aku cuma kasi makan ikan, buka empangan air dan startkan generator. Then aku bersihkan kongsi yang ditinggalkan semalam tuh. Ituhari Jon ada suruh aku bersih-bersihkan kongsi tuh once Indons tuh blah, dan dia nak aku buat elok-elok pasal satu hari nanti dia akan datang dan bermalam di sini. Ha yer lah tuh. I'm not a kid yang takut dengan ugutan macam tuh. Don't bloody treat dan suruh aku macam tuh, I'm not that hard for your money. 

Tengoklah nanti, kalau cerewet sangat diaorang nih, aku blah aje. Dan sebelum blah, kasi tuang minyak dalam kolam ikan tuh kan? Tak pun, sebelum blah, buka empangan air. 

Bosan menunggu, aku melepak kat stor, sesambil tulis blog. Gila macam penulis jer aku nih kan? Sampaikan Mamat Lone Ranger, Joko, datang tanya aku apa yang aku tulis.

Gang India tuh tebang pokok, cantas dahan-dahan, so banyaklah daun-daun, ranting-ranting yang jatuh masuk kolam. Tension aku dibuatnya sebab aku terpaksa masuk kolam nak bersihkan semua tuh. Cerita pasal Keling India nih kan, dalam ramai-ramai tuh ada sorang nih yang aku selalu perhatikan, yang aku pelik. Dia nih pelik, kerja pakai kain pelikat yang dilipatkan ke paras lutut, style mamak gitu. Keling lain kata dia nih memang tak pernah pakai seluar, ke mana-mana pergi memang gitu. Itu yang masa dia kerja tuh, geram aku rasa nak telek, dia pakai spenda ker tidak? Ekekeke. Lagi satu yang buat aku pelik, dia tak takut kena gigit tungau ker? 

Biasanya, malas-malas pun lepas Zohor aku turun kolam lagi tapi tadi sebab malas turun lepas Zohor dan tak ada gayanya Pinky nak datang tangkap ikan, so aku check lah kolam untuk sebelah petangnya. Aku ternampak ada ikan yang nak mati, tercungap-cungap, dah terbalik dah badan dia. Ikan yang tinggal nyawa-nyawa ikan. Kesian aku menengoknya tapi ikan tuh jauh jugak ke tengah kolam so aku tak dapat nak tangguk guna net. So aku ikut jer lah ikan tuh, yang dibawak arus air ombak kipas, pusing keliling kolam. 

Ya Rabbi, baru aku terperasan yang aku lupa nak tutup empangan tadi tuh, tu pasal aku tengok air macam kurang aje. Nasib baiklah aku cepat sedar, kalau tak mampos ikan. Bila ikan tuh dekat dengan tebing, aku tangkap, cadangnya nak kasi Joko aje. 

Tah dapat idea dari mana tah, sebab kesian tengok ikan tuh nak mati dan aku tak tahu nak buat benda lain dah, aku tiup ke dalam mulut ikan tuh. Bukan hembus, tapi tiup. Kuat dan banyak kali aku tiup. Kira macam buat CPR lah kan? Then aku cuba lepaskan ikan tuh, and to my surprise, by the grace of God, ikan tuh elok jer berenang.

Small things like that yang mengcompletekan my boring life.

Mewah aku malam nih, makan lauk ikan lebih yang semalam, sardin dan telur dadar. Malam nih susah pulak nak tidur sebab badan aku gatal-gatal sampai terpaksa aku taruk bedak. Then barulah kurang gatal, dan lena tidur.