Monday

Day 8 - Selasa 8/11/2011

Kat sini air paipnya dipam dari telaga tapi aku masih tak faham cara nak kasi air masuk pam sebab selama ini Indon kontrak tuh yang penuhkan tong air, dan aku selalu guna timba aje untuk ambik air dari telaga konkrit yang maha dalam nya tuh. Tadi, masa nak Sembahyang Subuh, kepala tengah senoneng lagi, masa nak menimba air, terlucut tali pengikat timba, jatuh ke dalam telaga lah timba tuh. Memang tak dapat nak kait dah sebab dalam sangat, nasib baik ada baldi dan tali lain, cepat-cepat aku buat yang baru. Dan nasib baik Indon kontrak tuh tak ada, masih cuti, kalau tidak sure bising nya diaorang kat aku. 

Awal pagi tadi aku sold GBPUSD for the first time untuk account Forex aku nih. Selama ini aku cuma trade EURUSD dan USDCHF aje tapi tadi macam teruja nak try GBPUSD. 

Harinih genaplah seminggu aku kerja di sini, aku belum dapat menyesuaikan diri sangat lagi, dan aku harap cepat-cepatlah Indon kontrak 3 orang tuh pindah, senang aku nak bermaharajalela kat sini.

Keluar kerja awal harinih pasal Seng kata yang owner baru, Pinky dan Jon nak datang, cuma dia tak beritahu pukul berapa nak datang nya. So terpaksa bersedia awal-awal. Kasi makan ikan, buka empangan air dan buang ikan yang mati. Air nya dalam so kena berenang.

Break for lunch pun kejap aje, tak makan pun, lepas Zohor terus melepak kat stor. Sementara menunggu tuh, barulah makan magggi yang dimasak dalam jug. Mamat Lone Ranger nampak aku makan, dia jerit tanya aku, "Tak ada mangkuk ker?".

Pukul 4 baru Seng datang, pukul 4-30 Pinky sama Jon tiba. 

"From now on you just take instructions from me. Not from anyone else", kata Pinky kat aku. 

Lama jugak diaorang tanya aku itu ini, Seng dengar aje, kadang-kadang dia mencelah sambil kata yang aku nih hard working dan very reliable. Tak tahu nak kata macamana tapi aku rasa Pinky sama Jon impressed dengan aku kot sebab aku walaupun baru seminggu kerja tapi dah boleh dan tahu apa yang dikerjakan. 

"I need the area to be clean and tidy at all time, saya pantang kalau kawasan ini kotor, rumput-rumput has to be cut", kata Jon. Pinky tanya aku apa barang yang aku perlukan so aku kata yang aku nak tali, grass cutter, cangkul, skop, torch light, boots, raincoat dan gloves. 

Then bila diaorang tanya pasal tempat tinggal, apa yang aku nak, aku kata lah I'm comfortable dengan apa yang ada, cuma aku nak tunggu Indons kontrak tu blah aje then everything's mine. Dan selagi diaorang ada kat sini, selagi itulah 
aku tak dapat nak sesuaikan diri. Mulanya Jon nak suruh Seng halau aje diaorang tuh tapi Seng kata itu bahaya, nanti diracunnya ikan-ikan kan?

Bila diaorang tanya aku apa lagi yang aku nak then aku kata lah yang aku nak cuti at least sekali sebulan pasal I have some personal stuff yang perlu diselesaikan macam bayar sewa rumah, bayar bill internet etc. Diaorang tak faham apa pasal aku masih nak menyewa sedangkan aku dah duduk di sini tapi bila aku berkeras kata yang that's my style selama ini, I need a place of my own walaupun tak duduk kat situ. Then Jon suruh aku sewa rumah kat perumahan yang kat depan jalan masuk ke area kolam nih dan dia akan bayar separuh, aku bayar separuh. Terus aku kata tak nak. 

"I respect your firmness", kata dia. 

"I want to have a word with you one day but basically I want you to manage not only these 3 ponds but other ponds as well. I want you to be the Supervisor and you have to teach new people", kata Jon.

Dia tanya aku kalau aku ada lesen kereta so aku beritahu yang lesen aku dah lama mati dan aku kena buat yang baru, start dari bawah all over again. Dia kata dia nak aku dapatkan lesen secepat mungkin sebab dia ada Jeep khas untuk projek kolam ikan dia nih. Whatever lah, aku pun tak tahu selama mana aku akan kerja di sini so aku senyapkan aje.

Since aku tak dapat nak monitor Forex (sebab melayan diaorang tadi tuh), banyak positions aku yang against, floating loss aku jadi besar. Tapi, instead of closekan semua positions, aku bukak a few more positions with a very tight stop loss. Sebab aku yakin yang Euro dan GBP can't go up too much what with Italy sama Greece ada masalah ekonomi dan politik. Market memang choppy dan erratic harinih.