Sunday

Day 5 - Sabtu 5/11/2011

Pagi nih hujan lagi, renyai-renyai. Tapi itu dah cukup untuk menjadikan penyebab untuk aku tak turun ke kolam walaupun aku berpakaian (or rather tidak berpakaian) kerja. Too bad Forex market tak bukak weekends, kalau tidak tuh memang best sangatlah. 

Indon kontrak yang bertiga tuh dah mula cuti, so diaorang tak ada kat kongsi. Aku rasa bebas sikit duduk sorang-sorang, aku masih tak ke dapur pun, masak nasi pun kat bilik. Cuci pinggan pun kat bilik, aku sediakan sebaldi air. 

Banyak kali aku talipun mak aku tapi tak ada yang jawab, rupanya mak dan pak aku ke Pekan Sehari. Aku beritahu yang aku tak dapat balik Raya sebab tak dapat cuti. 

"Tak boleh cuti sehari ke?", mak aku tanya, macam ralat gitu.

"Tak bolehlah, kerja lah mak", aku jawab gitu.

"Tapi Menejar restoran, tak dapat cuti?", mak aku tanya sambil gelak-gelak. 
Aku dah terkedu dah masa tuh. 

"Kerja kuli jer mak", aku kata gitu, lepas tuh aku dah tak dapat bersuara dah. 

"Tak apa lah kerja mender pun asalkan halal", lebih kurang gitu mak aku cakap, sambil menangis. Masa tuh aku dah merembas dah. Selebat hujan yang turun. Aku rasa instinct seorang ibu, dia tahu yang anak dia susah. I'm not saying I'm in a bad shape tapi the way I'm shaping my life tuh yang mendoubtkan, even diri aku sendiri. 

"Kalau awak tak dapat balik, mak mintak maaf lah....." kata mak aku.

Aku tak dapat dengar jelas apa mak aku kata sebab aku jauhkan cellphone aku, takut mak aku dengar yang aku sampai telan-telan air liur menangis. 

"Ida balik pagi-pagi ni tak jem ker?", pandai mak aku ubah topic. 

"Kalau dapat balik, dapat cium kaki mak", aku kata gitu. I didn't mean to make her cry.

Lepas tuh jadi bodoh jer lah aku, sesambil melepak kat stor tuh, hujan lebat dan aku tak berbaju, pakai shorts aje. Terfikir aku, termakbul ker doa aku suatu hari nanti. Yang kalau aku dah dapat buat passport nanti, aku nak keluarkan duit investment aku mana yang ada, aku nak bawak mak dan pak aku buat Umrah. Dah lama dah aku plan macam tuh, InsyaAllah Tuhan makbulkan. Amin. Masa aku buat first Umrah dulu, ada aku terbaca yang ada 3 benda yang Tuhan suka (lebih kurang gitu bunyinya). Baca Quran, melihat Kaabah dan melihat wajah ibu (tak tahu lah kalau in that particular order atau tidak). Best nya kalau dapat baca Quran di depan Kaabah sama mak kita kan? 3 in 1 gitu, sekali harung.

Aku tak pernah beritahu sesiapa pasal impian aku tuh, saja jer lah aku rekodkan kat blog nih pasal memang macam itu pun apa yang aku doakan. I have a very good feeling yang impian tuh akan tercapai, InsyaAllah. Aku ingat lagi, masa aku kat US dulu, masa aku masih blur macamana nak balik Malaysia (since aku duduk sana illegally), aku fikir, dapat ker aku jumpa mak pak dan family aku sebelum terlambat? Sampai aku terfikir, "tak patut" kalau aku tak dapat jumpa keluarga aku "sebab aku bukannya orang yang jahat, yang banyak dosa dulu tuh. Aku pernah buat baik, aku tak pernah abaikan ugama". Sampai begitu sekali aku "bertanya" Tuhan, sampai gitu sekali aku fikir, "tak patut dan tak seharusnya". Then aku terfikir pulak, ada orang yang so-called alim, yang berketayap, imam etc, ada yang jahat, yang rogol anak sendiri, yang kongkek bini orang (itu semua aku baca dalam paper, kan ker aku suka baca cerita rogol? ekekeke) so apalah sangat dengan aku yang tak sebaik dan sebagus mana nih kan? 

Bila aku confused dengan semuanya, aku serahkan pada Tuhan aje, deep down aku tahu yang Tuhan Maha Mengerti.

Dan, Alhamdulillah, doa aku untuk jumpa keluarga aku Tuhan makbulkan, aku ditahan, ditangkap, dipenjara dan dideport balik ke Malaysia. Walaupun penuh keaiban dan keinsafan tapi memang sesuai dengan aku yang adventuruos nih. Tuhan gave me an experience of a lifetime. See, (and here we go again), things happen for a reason. 

Thamby datang lagi petang tadi, saja jer lah aku menampakkan diri aku kat dia, sebab aku nak sembang-sembang dengan dia. Aku rasa he looked down on me ituhari. Aku nak cari peluang nak beritahu dia yang aku nih tak lah sekodi yang dia sangkakan.

And so I got into talking dengan dia yang tengah melepak tuh. Mulanya cerita sikit-sikit aje tapi bila dah rasa comfortable, aku ceritakan kat dia kisah aku masa kat US dulu. And boy, was he interested? Sampai dia ajak aku ke kedai, ajak sembang, sebab dia nak dengar cerita aku. 

"Give me 5 minutes to get ready", aku kata gitu kat dia. 

Sampai dekat Maghrib baru dia hantar aku balik ke kongsi. Dia ada cakap, yang kalau aku tak puas hati kerja kat kolam Seng nanti, kerja dengan dia aje sebab dia nak aku jadi Supervisor dusun dia. 

Sunyi gila malam nih sebab Indons 3 orang tuh tak ada, biasanya dengar suara diaorang aje sampai lewat malam. Aku tak kata aku penakut tapi aku tak berani nak keluar dari bilik pun, jiran terdekat nun jauh di sana, dan kongsi nih kat dalam dusun, kat bukit, kat ceruk sekali. Tak kisahlah kalau aku terpaksa kencing dalam botol pun, aku dulu pernah kencing dalam botol Listerine bos aku, masa kat New Hampshire dulu kan?