Tuesday

Khamis12April2018

Melepak kat bilik jer the whole morning, bukan figuring out what to do next sebab aku masih blank, tapi aku sibuk dengan cryptocurrencies aku. Kadang tuh aku tersenyum sendiri, geleng-geleng kepala bila memikirkan yang how stupid, naive I was. Dalam usia macam nih aku masih bodoh rupanya. Then again lebih ramai orang yang lagi bodoh dari aku.

Walaupun aku rasa macam malu kat diri sendiri sebab cuma bertahan 3 hari kat Madrasah tapi aku ada sebab yang kukuh ambik keputusan macam tuh. Jugak satu pengajaran bagi aku. Life is a lesson imperfectly learned. 

Aku ramai adik beradik kat area KL/Selangor (Wangsa Maju, Setiawangsa, Rawang, 2 di Shah Alam, PJ, Tanjung Karang) tapi aku ke rumah diaorang pun bila ada khenduri aje, tak pernah pun pergi melawat saja-saja gitu. Dulu-dulu ada jugak diaorang pelawa ajak datang rumah tapi agaknya masing-masing tahu perangai aku yang tak suka ke rumah orang, so tak ada yang pelawa dah sekarang nih ekekke. And so bila aku ke KL, aku duduk hotel jer lah. Dulu-dulu duduk kat rumah sewa lama kat Bangsar. Aku rasa macam akan menyusahkan orang aje, akan mengacau daily schedule diaorang kalau aku menumpang walaupun cuma sesehari dua. Lagi pun aku rasa tak bebas, walaupun sesehari dua. 

And so tengahari nih aku ke Shah Alam, naik komuter, then Grab ke rumah Nuar di Kota Kemuning. Aku berketayap, saja jer lah  sebab aku rasa dengan berketayap nih, aku akan jaga peradaban diri sikit. Bukanlah nak kata yang kalau tak berketayap tuh aku ganas dan liar. At least aku akan jalan tunduk jer, tak ada pandang sana sini sangat, tawadduk sikit. Dengan lain perkataan, aku akan sedar yang aku nih dah tua. 

Nuar sorang jer kat rumah, Lia (bini Nuar) kat kedai. Bagus diaorang nih, tenang dan aman jer hidupnya, anak-anak kat Tahfiz. Diaorang nih banyak buat-buat kerja ugama. Dulu banyak bisness itu ini tapi sekarang cuma concentrate untuk satu dua bisnes aje. 

"Tahfiz swasta ker?, Nuar tanya aku bila aku mulakan cerita.

"Banyak yang tak betulnya, lebih teruk dari itu pun ada. Diaorang tuh semua bisness", kata Nuar bila aku baru bukak cerita dua tiga ayat.

Rupanya Nuar jauh lebih ariff pasal Tahfiz, iyalah, dua orang anak dia kat Tahfiz, dah pindah tempat pun. Sepanjang aku cerita tuh Nuar ada masanya geleng-geleng kepala, ada masanya angguk-angguk tanda setuju. 

So basically apa yang aku alami tuh bukanlah sesuatu yang di luar tabii tapi sesuatu yang "biasa". Yang bezanya cuma pasal HjM tuh.

"Susah nak cakap lah tapi orang yang pernah terlibat dengan tempat-tempat macam ni jer yang tahu", kata Nuar lagi. Memang betul pun, kalau orang luar dengar, mampos diaorang nak percaya, sure diaorang kata yang cerita macam tuh sekadar untuk memburukkan nama tahfiz aje. 

"Itu pasal kalau awak tengok, di mana-mana ada Tahfiz sekarang nih. Diaorang bukak satu, menderu orang bagi derma. lepas tuh diaorang bukak lagi satu", kata Nuar lagi.

Betul lah kata Ustaz Us tuh, masuk 100 dapat 30. Lepas tuh, pentadbiran tak dibuat betul-betul, setakat ambik Ustaz Thai yang tak ada documents, yang tak tahu menahu. Kesian kat mak bapak budak-budak. Kesian kat penderma. 

"Kalau ada viral kat internet pasal budak-budak Tahfiz tak makan, jangan percaya. Itu taktik baru diaorang", kata Nuar lagi.

"Yer ker? Sampai gitu sekali", aku macam tak percaya. 

Lia balik dari kedai so kitaorang sambung bersembang.

Terkekeh-kekeh kitaorang gelak bila aku kata aku "shocked" sangat dengan pengalaman singkat aku kat Madrasah tuh, sedangkan Nuar sama Lia tahu dan pernah alami "keadaan luar tabii" kebanyakan Madrasah.

"Dalam 10 tuh, satu dua jer yang betulnya. Yang lain tuh entah, susah nak cakaplah", kata Nuar lagi.

Nuar ada tanya kalau-kalau aku nak buat kerja sukarela kat Tahfiz tempat anak dia belajar sebab kat situ bagus dari segala segi. Nuar baik dengan Pengerusi Tahfiz, dan diaorang banyak bagi sumbangan pun.

Aku kata aku dah serik. Tapi who knows kan, aku nih bukan boleh dijangka sangat.

"Ala Abang Tam, baru kena sekali dah serik?", kata Lia.

Nuar ada tanya aku pasal Bitcoin, dia ada kawan yang dah jadi multi-millionaire sebab melombong Bitcoin, ada mining farm sendiri. Nuar kata yang orang-orang yang buat kerja ugama pun dah ramai yang "layan" cryptocurrencies. I won't be surprised kalau satu masa nanti Nuar beli a few hundred mining rigs. He's a very business-minded punya orang.

Nuar nak keluar tabligh 40 hari tak lama lagi so dia ada kasi hints kalau-kalau aku nak join, atau kalau-kalau aku nak keluar. Bagus jugak idea tuh.

Kitaorang pergi makan, dah lewat dah. Ada sekumpulan Melayu muka garang kat meja depan, pakaian masing-masing "smart" semacam, mulanya aku ingatkan orang-orang politik kerajaan tapi rupanya menurut Nuar/Lia, geng-geng Ayahanda, AhLong Melayu yang kaki pau tokay-tokay kedai. Bahasa masing-masing punyalah kasar, bertali arus mencarut, cakap kuat-kuat (perempuan bertudung pun ada kat meja tuh) sambil memaki orang kat talipun. Aku geleng-geleng kepala sambil pandang Lia.

So masa Nuar/Lia nak hantar aku ke komuter station Section 19 Shah Alam, diaorang cerita kat aku pasal geng Ayahanda nih. 

"Eh, banyak benda aku tak tahu .......", aku kata gitu sambil gelak-gelak.

"Banyaakkkkkkkkkkkkkk", kata Nuar.

Tak ada kawan nak ajak melepak kat KL Sentral (ada aku tanya kat WA group Reban Hayam ) lepas sembahyang Asar kat surau di situ so aku minum sorang-sorang kat La Cucur. Aku ingat lagi, kat situ lah tempat pertama aku makan masa aku mula sampai malaysia lepas kena deport dulu tuh. Punyalah terkejut aku masa tuh sebab makan kuih dua tiga bijik jer, minum teh ais, tapi harganya dekat RM 20. Zaman sebelum aku ke US dulu, harga kuih berapa sen jer sebiji.

Memanglah seharian aku jalan tunduk jer sebab pakai ketayap tapi bila naik escalator untuk ke monorail station , aku terpaksa pandang ke atas. Then aku ternampak satu muka yang very familiar. Terus aku kata, "Hey, you must be Hazman". Memang tak pernah jumpa in real life tapi sebab dah kenal lama dan dia banyak post gambar muka kat FB so aku boleh cam muka dia walaupun aku sekarang dah tak bersosmed. Dia kata dia dulu aku punya "fan" and he stopped reading my blog bila aku privatekan. 

Punyalah dia terkejut, dia kata dia tak expect aku "macam nih", macam keadaan sekarang. Then aku kata yang aku pakai ketayap sebab aku ke rumah adik aku tadinya. Ada dalam sesepuluh minit kitaorang sembang, dia ajak aku minum tapi sebab aku ada hal (nak beli pakaian for my interview esok) dan dia pun nak ke sauna, so we parted ways. Sebelum tuh kitaorang bergambar, knowing him yang selalu update kat FB, mulanya aku malas, aku kata "No, not with a ketayap on my head". Banyak kali aku kata gitu. Bukan aku hipokrit tapi aku pakai ketayap tuh untuk jaga peradaban diri, dan sebab dia akan upload kat FB dia yang beratus ribu followers tuh, aku tak nak orang ingat/nampak yang aku nih macamlah orang warak. Sebab aku nih banyak dosa orangnya. 

Dapatlah aku sembat baju, seluar, kasut dan talipinggang. Pakaian yang aku bawak kebanyakannya t-shirts, kain pelikat, baju Melayu, mana lah aku tahu yang aku perlukan pakaian untuk interview. 

Aku rasa macam bersemangat malam nih sebab walaupun duit aku banyak dah keluar dan aku tak ada source of income, tapi crypto portfolio aku semakin berisi. Coin-coin yang aku hodl semakin bertambah. Walaupun kadar penambahannya sikit tapi dari sehari ke sehari, jumlahnya bertambah. Hopefully nilainya jugak akan bertambah. Kalaulah Bitcoins yang aku ada dulu-dulu tuh (beli masa harga was dirt cheap, like USD 150) aku simpan, dah kaya raya aku. Tapi dulu aku tak berapa nak percaya pasal Blockchain technology, aku beli pun sebab masa tuh aku ada duit kat PayPal. Dan aku "joli" sana sini Bitcoin aku, aku ingat lagi yang aku beli benih pokok dari US guna Bitcoins, masa kat kampung dulu tuh. Aku rasa aku kelas sangat dah masa tuh. Little did I know harga Bitcoin akan naik sampai setinggi macam sekarang nih. 

Tak apa, another lesson learned. I'm hodling my coins untuk jangkamasa lama.