Saturday

Selasa10April2018

Aku tak biasa Sembahyang Sunat (way sebelum Solat Subuh) kat tempat yang ramai orang, biasanya sembahyang sendiri-sendiri sengsorang kat bilik, kan? So rasa macam akward gitu sebab budak-budak dah mula masuk ke surau, ada yang baring bergelempangan, ramai yang bersiap-siap untuk Solat etc.

Lepas Subuh aku terus ikut Lan ke dapur untuk menyediakan breakfast, bebudak tuh ada program tersendiri. Kitaorang masak nasi goreng, semalam nasi banyak tak habis, lauk jer yang tak cukupnya. Ker lan purposedly masak nasi lebih sebab nak buat nasi goreng?

"Macam dah biasa jer potong bawang", aku tak sedar Ustaz Us ada memerhati aku. Dia tak tahu yang belum pun bawang tuh dikupas, jari aku dah luka tertusuk pisau.

"Senang jer", aku jawab gitu. Then aku ceritakan yang masa aku jadi student kat UK dulu, aku pernah kupas bawang sampai 5 guni setiap hari, masa kerja kat restoran India.

"Abang pernah ke luar negeri ker?", dia tanya lagi.

Aku beritahu yang aku dulu 3 tahun kat UK masa belajar, dan 10 tahun kat US.

"Oooo, dah pernah tengok salji lah nih", kata Lan pulak. "Salji boleh makan ker?", dia tanya lagi.

Aku terus tukar tajuk sembang, malas lah aku menjawab soalan-soalan basic macam tuh.

Lepas diaorang breakfast aku ke bilik sekejap, aku masih belum tahu bila aku boleh rehat, macamana timingnya. Masa bila aku boleh dapat update blog, kalau gini gayanya memang tak ada masa langsung. Cellphone aku pun tak aku bawak, dan aku perasan ada a few missed calls dari nombor-nombor yang aku tak kenal.

Aku ke dapur semula untuk breakfast lepas online dalam sesetengah jam. Nasi Goreng, teh dah habis, dan ada a few bebudak yang makan biskut kering sebab tak ada makanan lain.

"Macamana nih Lan, makanan tak cukup", aku kata gitu.

"Tentu ada budak yang makan bertambah, sebab tuh tak cukup. Biasanya kalau ada yang tambah, memang orang lain tak dapat", dia kata gitu.

"Habis tuh, apasal tak masak bebanyak sikit?", aku tanya dalam hati.

Aku teruslah buat kerja mencuci pakaian, ada 3 washing machines so laju jugaklah kerjanya. Dan aku sental, aku cloroxkan mana-mana pakaian yang kotor. Bebudak punya pakaian kan, tau jer lah. Di bahagian dapur, budak-budak sendiri yang khidmat membersihkan apa-apa yang patut. Lan dah lama masuk ke bilik untuk berehat.

Sesambil membasuh tuh aku ulang alik ke dapur, kupas bawang etc, untuk masak . Bila dah cukup semua ramuan, baru lah Lan datang untuk memasak. Mentara tuh aku jemur pakaian kat ampaian. Tension gila aku bila budak-budak asyik ulang alik pergi tengok pakaian yang aku sidai, dibeleknya satu-satu. Lepas sorang, sorang. Ha, ini tentu nak komplen nih, kata aku dalam hati. Diaorang nih tak tahu yang orang tua-tua macam aku nih mudah sentap.

"Apasal Dik. tak bersih ker?", aku tanya gitu.

"Bukan, nak kira pakaian saya berapa", budak tuh jawab gitu. Ha ok lah, aku ingatkan nak tengok samada pakaian yang aku cuci tuh bersih ker tidak. Walaupun guna machines tapi aku sental jugak guna berus most of pakaian putih.

"Macamana kerja sini Bang, ok ker?", tanya one of the ustazs tuh masa kitaorang makan.

"Ok, tak ada masalah. Ala, baru sehari", aku jawab gitu.

Lepas makan tuh aku disuruh rehat sampai waktu Zohor sebab schedule nya memang macam tuh, bebudak, Ustaz-ustaz, semuanya rehat/tidur masa tuh. Manalah aku boleh tidur sebab bilik panas, kepala aku dah mula pening-pening.

Lepas Zohor, masa budak-budak tuh ada kelas, aku naik ke asrama diaorang untuk bersihkan apa-apa yang patut. Semalam aku dah naik tengok keadaannya dan aku tawarkan diri untuk menyapu, membersihkan apa yang patut, walaupun Ustaz Us kata tak payahlah. Macamana pun aku bersihkan gitu-gitu aje lah sebab kawasannya luas, nak membongkok kat setiap katil, malaslah aku. So aku sapu kotoran yang nampak aje lah, nun yang tersorok jauh bawah katil, aku peduli apa. Itupun patut bersyukur dah tuh sebab bersih jadinya lepas aku sapu.

Aku sama Ustaz Us lepak kat sofa depan surau sementara tunggu Asar,lepas angkat pakaian di jemuran. Then aku ternampak HjM datang, terus Ustaz Us buat macam-macam sibuk. 

"Rileks jer, iyalah kan, makan free, tempat duduk free", kata HjM. Bukan dia bergurau sebab nada dia cakap tuh memang kasar.

Shit, kata aku dalam hati. Tak kan cakap macam tuh. Semalam aku tak makan sebab makanan habis, aku minum air sejuk jer untuk isi perut, dia boleh kata gitu pulak. Lagipun aku kan ker sukarela, dia tak bolehlah cakap macam tuh. 

And so aku pendamkan ketidakselesaan hati aku dengan sindiran HjM tuh.

Aku ingatkan dekat jer padang bola tempat budak-budak bermain, tapi jauh rupanya, dalam 20 minit jalan kaki. Bebas jer bebudak tuh, tak ada siapa yang kawal, masing-masing singgah kedai beli jajan. And so sementara bebudak tuh main bola, aku pun melepak pekena mee kari, cendol durian, iyalah, manalah tahu kalau-kalau malam nih pun makanan habis, kan? Lagipun pening kepala aku semakin kuat, aku kena penuhkan isi perut.



Lepas Maghrib, for like 2 hours, (Isyak dibuat lambat, pukul 9 setengah), aku bersembang sama Ustaz Us. Aku cuba-cuba tanya dia macamana pendapat dia tentang Madrasah tuh sebab dia dah 5 bulan kerja. Mulanya dia macam tak nak sangat jawab, tapi bila aku bagi a few contohs benda yang aku tak berapa suka, he started to open up. 

"Abang dah ada kat sini, Abang rasa dan tengok lah sendiri keadaannya", kata dia gitu.

Kadang tuh aku rasa macam bosan, macam buang masa jer bila mengenangkan yang aku bersembang with a 25 year old yang hidupnya hanya di Madrasah, yang tak berapa tahu pasal keadaan di luar sana, atau keadaan di sekeliling. What does he know about life, kata aku dalam hati. Aku yang dah tua bangka nih pun tak tahu jugak tapi at least aku pernah merasa berbagai-bagai jenis kehidupan, kan?

Mulanya kitaorang bercakap pasal AJK Madrasah, aku ceritakan kat dia dua incidents dengan HjM tuh. Dengan AJK lain aku tak ada masalah, diaorang ok jer. Tapi HjM tuh lain dari yang lain, lain dari apa yang aku imagine. Iyalah kan, dia kan ker AJK Madrasah. Dan aku terasa how naive aku selama ini bila memikirkan yang semua AJK Madrasah, semuanya warak-warak, or at least nampak macam warak, pakai serban, jubah. Sedangkan kat profile WA masing-masing, dan bila aku tengok dengan mata kepala aku sendiri, diaorang tuh semuanya (except 1) macam brader-brader yang berjual kat Pasar Malam, pakai t-shirt, jeans lusuh, ada pouch kat pinggang. Yang aku perasannya, setiap kali aku nampak diaorang datang, buku-buku check sentiasa di tangan. 

Then again, sedangkan Pengerusi Madrasah punya cellphone ringtone lagu 60an kan? 

Ok, aku bukanlah negative sangat orangnya, yang sentiasa cari salah silap orang, cari keburukan orang. Tapi banyak benda-benda yang common sense, yang remeh temeh even, yang di luar tabii. Mungkin aku nih lurus sangat orangnya, expectations aku tinggi, I should have known better yang tak ada manusia yang sempurna, tak ada benda yang tak bertaikpalat, tapi, tak kan lah banyak benda-benda yang di luar tabii macam tuh dianggap benda yang "terlepas pandang","tak perasan", kan?

Ustaz Us kata dia pernah jugak jadi ahli untuk kutip dana, masyuk kerjanya sebab pembahgiannya 70:30. Kalau dapat derma RM 100, Ustaz Us akan dapat RM 30 dan RM 70 lagi untuk Madrasah. 

Aha, that explains why AJK Madrasah sentiasa sibuk ke sana sini mengumpul dana, buat pamiran, bagi penerangan, kutip derma etc.  Tu pasal buku-buku check sentiasa di tangan. Tu pasal lah muka masing-masing macam muka penyamun jer. Aku mati-matilah ingatkan masing-masing berjubah berserban bagai. 

Holy shit these people, tak heranlah Madarasah tuh ada 12 cawangan lain di seluruh Malaysia. Tu pasal lah  bisnes Pusat Tahfiz nih is such a big business kat Malaysia nih. Korang bukak 1 Pusat Tahfiz, then menderu-deru orang datang kasi derma, then korang bukak lagi satu, then repeatlah sampai berapa kali yang korang nak. 

"Ramai Ustaz sebelum ni tapi semuanya paling lama 2 bulan", kata ustaz Us lagi. Dia dah 5 bulan kerja, tapi dia kata dia "terpaksa" terus kerja sebab passport tak ada, apa pun tak ada. Bila aku tanya apa pasal jadi gitu, dia kata "tengoklah sendiri", "rasalah sendiri". Apa yang aku dapat rumuskan, it's about the AJK, or at least about one or some of them.

"Tapikan Ustaz, banyak orang bagi derma kat Madrasah ini kan, apa pasal diaorang tak lantik warden ker, sesiapalah untuk mentadbir Madrasah nih?", aku tanya dia gitu.

Dia senyap jer. Aku dah cakap, what does he know kan? So aku cuba cari jawapannya sendiri. Patutlah Madrasah tak terurus, yang mentadbirnya Ustaz muda 3 orang tuh. Yang masing-masing tak lah sempurna sangat pun. Yang sentiasa pegang smartphone memasing hatta masa mengajar pun. Yang selalu terkekeh-kekeh bila tengok video clips lucu dalam Bahasa Thai. 

Memang lah Tahfiz tuh free, tak kena kan apa-apa charge, tapi kebajikan budak-budak kenalah di jaga, kesian kat mak bapak budak-budak tuh. Tak payah kesianlah kat penderma yang membabi buta kasi derma sebab niat untuk membangunkan Pusat Tahfiz, kan? 

Banyaklah persoalan-persoalan yang timbul di kepala aku tapi sebab kepala aku pening sangat (sebab panas), aku terus tidur aje lah lepas Isyak, aku tak makan pun sebab masih kenyang makan mee kari petang tadi.