Tuesday

Ahad15Julai2018

Pagi ini memang hari yang bersejarah, for the first time sejak aku balik duduk kampung, aku bercakap dengan seseorang sebelum Subuh. Biasanya aku 'berpeluang' melontarkan kata-kata masa breakfast, kalau aku breakfast kat kedai lah. Kadang tuh sampai ke malam tak bercakap dengan sapa-sapa pun, kalau hari yang aku tak breakfast kat kedai, tak lunch luar, hari tak menalipun mak etc. Kadang tuh aku macam "terpaksa' dinner kat luar sebab nak bercakap, selepas the whole day tak berkesempatan bercakap.

Pagi tadi bekas Tok Empat tegur, tanya aku. Pasal kontraktor nak renovate rumah, dia kata dia dapat tahu dari bini dia (Mak De) yang kitaorang tengah cari kontraktor, in case kontraktor yang kitaorang mintak quotation ituhari tetap tak muncul. Dia kata dia ada kenal satu kontraktor yang boleh dipercayai.

Semalam masa kat Pekan Sari, ada aku terserempak dengan bini dia, adalah kitaorang bersembang kejap. Dia tanya aku apa pasal aku tak kerja, so aku cakaplah aku dah tak nak kerja, nak duduk kampung. Until end of the year, tahun depan, who knows, aku kata gitu.

'Kerja lah, kumpul harta, awak tuh orang berilmu', dia kata gitu.

Susah aku nak menjawabnya, aku kata 'saya ada lah perancangan nya sikit, buat masa nih duduk kampung lah dulu". Tapi at the same time aku terfikir, mana dia tahu aku nih 'orang berilmu'? I mean, aku baru nih jer duduk kampung, arwah ayah aku lepas pencen jer baru pindah sini, mana orang kampung tahu pasal keluarga kitaorang, tambah-tambah lagi pasal education kitaorang, kan? Bini Tok Empat tuh pun aku kenal  masa temankan mak melawat masa Mak De tu sakit tenat, a few years ago. 

Tapi itulah, orang kampung kan, diaorang nih 'berpengetahuan', banyak ilmunya, selalu menuntut daripada ramai orang. Terfikir aku, apa lagi pasal aku yang diaorang tahu? Tak apa, next time kalau terbersembang dengan orang yang macam tahu pasal diri aku, aku nak tanya, 'tahu dak CGPA saya masa kat overseas dulu tuh berapa?' ekekekkekee

Macam bini dia jugak, Tok Empat sikit pun tak setuju kalau kitaorang lantik kontraktor tuh untuk renovate rumah. Aku lama dah tak setujunya cuma Mak yang masih menaruh harapan. Sebab kontraktor tu lah yang dulu pernah tolong siapkan rumah kitaorang yang terbengkalai. Dah 2 kali buat renovations selama ini, ini nak buat untuk kali ketiga.

Sampai ke sudah aku tunggu MH tapi dia tak muncul-muncul jugak. Semalam tuh bukan main lagi janjinya, nak breakfast sama-sama sebelum ke kebun dia. Aku macam tak percaya yang dia boleh tak datang jemput aku as planned. I mean, kan ker dah janji? Ada jugak orang macam tuh rupanya. 

Ini kali kedua sebenarnya dia berjanji tapi tak ditepati. Ada sekali dulu tuh, bukan main dia mengajak aku ke rumah dia sebab wife dia ada nak buat makan-makan, khas untuk aku. Tunggu punya tunggu, aku masih tertunggu-tunggu. A few days later bila terserempak dengan dia, dia tak ada mention pun pasal dinner kat rumah dia tuh, jauh sekali lah untuk mintak maaf.

Ayaaaaa, macamana nak jadi ipar aku kalau macam nih? Tak apa, blog entry nih akan aku jadikan bukti nanti kalau dia mengungkit-ungkit apa pasal aku cari orang lain.

Kat kebun semakin tak ada kerja rasanya kecuali menyiram. Aku dah naik malas nak merepih buang rumput yang tumbuh. Buang harini, esok lusa tumbuh semula. Aku selalu terfikir yang apa pasal rumput cepat sangat tumbuhnya, kalaulah tanaman aku cepat tumbuh macam rumput, dah makan hasil dah rasanya. Tapi itulah, kalau ikut perspektif lain, bagus jugak, mengajar kita (aku) erti kesabaran.

Sunday, so aku kemaskan rumah mana-mana yang patut, cuci pakaian etc. Chu sama sepupu aku dan 2 of her kids ada datang sekejap. Chu beritahu yang durian yang aku beli semalam tuh dia nak semualah sebab menantu dia ada datang dari KL dan sudah borong itu durian. Tinggal sikit aje untuk buat tempoyak. So Chu pulangkan duit harga durian tuh, semuanya. Sepupu aku pulak bayarkan duit upah orang meracun ituhari. Diaorang pesan kat aku, kalau ada sesiapa nak mengait kelapa, jangan dikasi, kalau aku tak betul-betul kenal. 

Chu ada mintak tolong aku untuk ambikkan daun pisang untuk dia guna buat kuih. Dia suruh aku potong jantung pisang kat pokok pisang yang dia tanam, kat tanah pak sedara aku, yang di depan rumah tuh. Kalau jantung pisang tuh dipotong, buahnya akan cepat membesar. Oh gitu kaedahnya. 

Seriously, aku rasa aku kena belajar betul-betullah pasal pisang, aku tak tahu langsung, tak kenal langsung jenis-jenis pisang, hatta pisang tuh dah boleh ditebang sekalipun. Selagi pisang tuh tak masak selagi itu lah akan tergantung kat pokok. Ada dak kat KL ker mana-mana, kelas mengenal pisang? ekekekke

Pisang yang aku kenal cuma pisang emas, masalahnya pisang emas tak ada pulak ditanam di sini. Pisang-pisang lain tuh setakat sebut nama jer lah, aku tak kenal.

"Mengapa aok tak singgah makan?", Chu tanya gitu masa aku call dia masa aku lunch sebab tadinya dia ada call tapi aku di masjid. 

Pak sedara aku sekeluarga ada datang dari Lembah Klau, sepupu aku yang tadi tuh pun jugak ada. Ada makan besar lah di rumah Chu kaedahnya.

Dah lama dah aku perasannya yang tiap kali sedara mara datang rumah Chu, dia akan talipun aku tanya apa pasal aku tak datang makan sekali sama diaorang. As if aku nih selalu makan kat rumah dia. Tentulah sedara aku fikir yang aku selalu ulang alik makan kat rumah Chu, bila diaorang dengar Chu tanya aku macam tuh kan?. Truth is, sejak aku balik duduk kampung, cuma dua kali aku makan kat rumah Chu, makan kuih sikit masa Raya tuhari dan makan a few ulas durians dua tiga hari lepas masa aku membersihkan belimbing.

Chu nih duduk sorang, anak dia yang terdekat nun di Temerloh, yang lain tuh di KL. Dan aku sebagai sedara terdekat, jadi tanggung jawab aku lah untuk jengok-jengok Chu, untuk berkhidmat untuk Chu. Dulu-dulu aku rapat sangat, selalu sangat berdua-duan dengan dia, sejak Mak pindah ke Pondok Pengajian. Sampaikan ada orang yang ingatkan aku nih 'pucuk muda' Chu, orang yang tak kenal lah kan? Then masa aku pindah Cherating aku macam putus contact dengan Chu, aku yang putuskan. Aku tak jawab calls dia sebab selalu sangat tanya, "aok nih bila nok nikoh nya, dulu kabor tak ada duit. Ini dah kerja nih, tak kan tak ada duit?". Mak aku tak berani tanya macam tuh.

Seseminggu nih aku macam terdekat pulak semula dengan Chu, and I have to be honest yang kadang tuh rimas aku dibuatnya. 

Aku terperasan yang call aku kat Chu was not properly ended, iyalah, sesambil makan, kan? And so sayup-sayup aku terdengar suara Chu. Sakan dia menGutuk aku rupanya ekekekeke. Dia menceritakan kat sedara aku perihal aku. 

"Tak pernah memasak, makan luar sokmo, pemalas sungguhlah', 'Rumahnya bersepah larah", " Dalam peti ais nya tak ada kebenda satu"   "Atas mejanya penuh dengan botol, entah botol menda-menda, air zamzam, minyak zaitun", kata Chu, sekadar memberi contoh benda yang dia cakapkan.

Terkejut aku. Seriously, perempuan nih kan, kalau pasal mengexaggerate things, memang nombor satu lah kan? Apa yang bersepah larahnya? Cuba tengok gambar nih, bersepah larah ker? Bagi aku, tak. 

Ok, pasal fridge pulak, kan ker semalam aku kata aku tak beli apa-apa kat Pekan Sari? Tak baca blog aku ker? ekekekekek Memanglah kat compartment atas tuh kosong tak ada apa-apa, tapi cuba tengok kat compartment lain-lain, banyak barangnya. 

Susah kalau berurusan dengan perempuan nih, serba serbi tak betul. Katalah fridge aku tuh penuh dengan bahan-bahan, tentu dia kata something like, "uko sendat peti aisnya, macamlah nak makan setahun. Memasaknya tak jugak"

So apa yang dapat aku rumuskan, perbuatan, tingkah laku seorang lelaki itu tak pernah betul di mata seorang insan bergelar wanita.

Walaupun aku tak lah sampai sentapz mendengar komenan Chu tuh tapi aku off kan cellphone sebab aku takut aku tersentapz jugak akhirnya nanti. Dengan lain perkataan, aku tak sanggup dah nak dengar cerita-cerita pasal aku yang diperbesar-besarkan. Nampak gayanya, Chu ada modal nak bersembang dengan orang lain nanti (pasal aku). Selama ini aku tak perasan pun, sure dah besar modal nya kan?

Terfikir jugak aku yang Chu nih tak ubah macam kakak dia, mak aku.

'Ada ker Ostaz malam ni?", aku terdengar a few perempuans di sebalik tabir bersembang, masa menunggu Maghrib.

'Entah, dalam group (WA) dia senyak jer", kata sorang lagi.

Nak sangat aku tahu yang dalam group tuh, orang lelaki boleh masuk ker? Ker cuma untuk perempuan? 

Memang menggerunkan, memang memberi keinsafan sangatlah tazkirah Ustaz muda dari Pusat Serenti Sungai Ruan tuh malam nih. Cuma satu jer aku tak berapa puas hati, dia sepatutnya beritahu yang sejahat-jahat mana, sebesar mana pun dosa seseorang tuh, Allah boleh ampunkan dosa dia kalau dia bertaubat. Kecuali syirik. At least jemaah akan rasa yang dia masih ada harapan. Kalau setakat ditakutkan dengan cerita bentuk-bentuk balasan dan siksaan Allah, orang akan jadi putus harapan, hilang semangat, orang akan fikir, 'hmmmm, tak ada chance aku nak masuk syurga kalau macam nih'.

Macamana pun aku semakin suka dengan Ustaz tuh, suka dengan cara dia 'menakutkan' aku. Orang lain perempuan pun suka jugak kot, tu pasal sampai ada group WA pun, kan?