Tuesday

Isnin9Julai2018

Petang semalam, balik dari KL, aku pulun menyiram tanaman. Hujan tak turun rupanya sepeninggalan aku ke KL. Tak sampai 10 minit lepas tuh, hujan turun, selebat-lebatnya. Itulah kuasa Tuhan kan, tak ada gaya pun macam nak hujan sebelumnya tuh, tup-tup hujan turun. 

So pagi nih aku tak buat apa sangatlah kat kebun, tanah becak, nak menyangkul pun susah. Iyalah kan, aku, lima minit menyangkul, check cellphone, buat kerja sekejap, check cellphone.

So aku indoor aje lah, buat apa-apa yang patut, macam surirumah mithali yang lain ekekekekke. Nak online pun line terkemput-kemput. In a way aku suka jugak line internet slow kat sini nih, so aku tak adalah nak online aje kerjanya. Bolehlah aku buat benda lain yang lebih berfaedah. Aku teringat cakap ustaz kuliah semalam, bab yang kata, setiap detik waktu kita hidup di dunia nih akan dihitung nanti di akhirat kelak. 

Aku practice baca Quran jer lah sebab malam nih ada mengaji, tak nak lah nanti tergugup-gugup baca. Aku baca pages yang aku kena baca malam nanti, surah AlBaqarah, sebab aku baru mula minggu lepas. Jemaah lain dah jauh dah bacaan diaorang, sebab tuh aku disuruh baca a few pages, nak catch up dengan diorang.

Lepas Asar hujan turun renyai-renyai, dan for the very first time aku bukak Accuweather, nak tengok keadaan cuaca kat Raub untuk hari-hari mendatang. Rasa macam dah akhir zaman jer, iyalah kan, ingatkan masa kat overseas jer kena check weather bagai, kat Malaysia pun sekarang kena check jugak, sebab weather dah tak menentu. Apa-apalah asalkan semua tuh membuatkan aku ingat Tuhan, sedar kebesaran Tuhan, I'm all game.

Ramai jugak jemaah yang join mengaji malam nih, minggu lepas ada a few kerats je. So aku tak lah gelabah sangat sebab ada yang "lebih teruk dari aku", yang lagunya bukan main hebat tapi bacaan tunggang langgang. Respect diorang nih sebab konfidennya tinggi, bukan macam aku, mudah sangat gelabah. Bacaan aku tak ada lah bagus tapi ustaz tak tegur (sekali sekala adalah), cumanya aku macam tergagap sikit (baca guna mike, depan-depan jemaah lain). Cuma Ustaz tuh kata aku baca Quran laju, macam nak kejar sesuatu.

Pelik tapi malam nih lepas mengaji, tak ada pulak makan-makan. Orang yang uruskan bahagian makanan tak ada kot? Jadinya tak makanlah kitaorang. Kalau aku jadi ustaz tuh, sure dah sentapznya lah ekekekke. Iylah kan, kalau ustaz lain mengajar, dijamu makan, siap dikasi goodie bag lagi.

So terpaksa makan kat kedai lah malam nih. Biasanya malam-malam aku dah tak makan kat luar sebab almost saban malam ada disedikan makanan, at least roti canai atau kuih muih. Sejak lepas Puasa nih aku dah tak makan heavy-heavy.