Sunday

Khamis12Julai2018

Dalam sesejam di kebun aku terus bersiap-siap untuk pergi hantar kereta ke workshop kampung, yang selang dua rumah dari rumah Chu. Janjinya pukul 9 tapi pukul 8-45 aku dah tercegat kat depan workshop. Pukul 9:05 aku dah rasa macm lama sangat dah menunggu, kalau sembilan suku mekanik tuh tak muncul, aku nak blah aje.

Sementara dia tengok-tengok dan godek sana-sini, aku sembang dengan mak dia yang kebetulan nak ke kebun. Mak dia nih aku kenal sebab dulu tuh Pegawai kat Jabatan Pertanian Raub, aku pernah berurusan dengan dia.

Tak sampi 20 minit, to my surprise, meter dah ok semula. Mekanik tuh tak nak charge apa-apa sebab dia kata cuma masalah wiring sikit jer. Aku, bila mengenangkan yang betapa semalam aku keletihan ke sana sini tapi tak ada kesudahannya, kasi dia RM 50.

Cadangnya nak minum dulu tapi the moment aku keluar kereta, aku ternampak MP kat kedai depan rumah Chu. Terus aku masuk ke rumah Chu, sambung balik buat kerja semalam, membersihkan saki baki belimbing. 

Sambil tuh aku melayan perasan. Aku bersyukur teramat yang kereta aku dah ok. Terfikir aku yang betapa besarnya kuasa Tuhan. Tuhan permudahkan masalah aku. Semalam tuh aku betul-betul macam "berserah" gitu bila mengenangkan yang kereta aku rosak dan aku kena cari penyelesaiannya. Kereta tuh cuma untuk aku ke masjid, ke tempat lain I can do without. Aku terfikir, macamana nak ke masjid, tak dapat dah aku mengaji, tak dapat dah aku dengar kuliah. Terpaksalah aku sembahyang kat surau yang within walking distance dari rumah. 

Aku ingat yang semalam, masa berdoa, bila tiba part "permudahkan lah urusan dunia aku", aku asyik terbayangkan pasal kereta, walaupun aku "tak mention" sebijik-sebijik (sebab aku malu kat diri sendiri, masalah kecik macam tuh pun nak masukkan dalam doa) tapi aku tahu yang Tuhan tahu, Tuhan Maha Mendengar.

Dan aku bersyukur jugak sebab aku dapat (teringat untuk) bersyukur dengan pertolongan Tuhan tuh. Iyalah, kadang tuh kita mudah lupa nak bersyukur, ada hari-harinya kadang tuh dah malam baru aku teringat yang aku 'belum bersyukur lagi harinih' sebab masih diberi kesempatan hidup (bila bangun pagi), sedangkan patutnya aku bersyukur the moment aku bangun tidur.

Dan aku sedar jugak yang betapa lemahnya (manja?) aku nih, benda "kecik-kecik" gitu pun jadi masalah jugak. Aku selalu "compare" kan hidup aku dengan hidup orang yang aku rasa susah, aku tak sanggup. Kat kampung nih tak obvious sangat tapi kalau aku kat KL for example, aku selalu tersedar yang how lemahnya aku. Kalau masa naik grab, kalau tiba kawasan sekolah masa sessi belajar tamat, bila aku tengok mak bapak yang naik motor sambil bawak anak, ada tuh dua tiga anak yang terkepit atas motor macam katak kena lenyek jadinya, aku selalu terfikir yang aku tak sanggup, tak mampu jadi macam dia orang. Pernah aku bukak tingkap kereta, aku hulur RM 10 kat one of the kids sambil kata, "ambik nih, harinih birthday Pakcik". Aku tak berani nak kasi kat parents dia sebab kang panjang pulak ceritanya.

Pelik aku, sejak balik Malaysia nih aku jadi penakut, lemah gitu. Masa kat US dulu (even masa student kat UK pun) aku punyalah berani. Itu ke yang dikata berani tak bertempat, berani sampai tak ingat dunia?

"Matnyer aok lari ngat dari MP terh?", Chu tanya aku bila aku cerita pasal aku ternampak MP, terus tak jadi nak mengeteh.

"Aok jangan percayalah ke dia terh, pedo'oh (menipu) jer. Kalau aok bagi ke dia duit, memang pandir lah", kata Chu lagi.

Aku ceritalah kat Chu yang the last 2 pagis aku terserempak dengan MP masa minum kat kedai Samad, tak tuh dia akan talipun ajak mengeteh. Dah 2 kali aku bagi hints yang aku tak dapat nak join projek ayam kampung dia tuh, tapi dia buat macam tak faham jugak, asyik kata, "projek kita terh, projek kita".

Dalam sebelas lebih siap semuanya dan aku pun bawak balik sebalang belimbing hitam yang beratnya 5.6 kg. Nak sorok tuh, bila adik beradik aku balik. Barulah aku tahu betapa siksanya nak mendapatkan belimbing hitam sebanyak itu. Macamana pun aku rasa aku sanggup untuk buat lagi, lagi best kalau lebih banyak belimbing.

Sampai ke Sungai Ruan aku cari kedai makan lepas Zohor, sebab ketiga-tiga kedai yang aku pergi, makanan dah habis. Kedai sebelah masjid tuh bukak tapi aku tak makan kat situ. Ceritanya ginih. 

Biasanya aku makan kat kedai sebelah masjid tuh kan? Adalah a few times ada one of the jemaahs nih yang makan kat situ. Aku secretly bayar makanan dia, setiap kali aku nampak dia makan. Aku rasa dia aware lah kot sebab for sure tokay kedai beritahu dia, masa dia nak bayar. 

Aku jadi serba salah benarnya, nak keep on bayar lunch dia atau tidak. Alah, berapalah sangat, kan? Mentara aku ada duit, bolehlah aku bayar, kan? Aku mula rasa yang dia surenya rasa tak comfortable (sebab jadi beban kat aku pulak) sebab aku asyik bayar makanan dia. Dan aku pulak, aku akan rasa awkward sebab biasanya bayar lunch dia tapi kali nih aku tak bayar. Itu yang buat aku terpaksa ke kedai lain, sebab aku terperasan yang Pakcik tuh ada kat masjid tadi tuh. 

Kalau aku jadi Pakcik tuh, aku samada sound kat tokay kedai tuh suruh jangan ambik duit kalau ada sapa-sapa nak bayar atau aku ke kedai lain. Tak kan nak makan free aje kan, sekali sekala tuh boleh lah, kan? Then again, Pakcik tuh ada fikir ker benda-benda gitu?

Dan aku terfikir jugak, macamana nih, tak kan aku nak terus stop makan kat kedai tuh, nanti apa pulak tokay tuh fikir? Makanan tak sedap ker, ker sebab aku baru tahu yang diaorang orang kuat UMNO (dah lama dah aku tahu nya)? Tak apa, UMNO dah tak relevan dah sekarang, kan?

Susah jadi aku nih kan, kuat sangat menganalisa. Agaknya kalau ada perempuan yang tahu aku macam nih orangnya, kuat buat analisa, sure diaorang tak berani nak dekat aku. Tapi....., sebab aku tahu aku kuat analisa, tu pasal aku tak kawin-kawin sampai tua, sebab aku tahu tak ada perempuan nak kat aku. Ha tengok tuh, analisa lagi! ekekekek

Entah apa yang buat aku bersemangat kat kebun petang nih, sedar-sedar dah pukul 7, kelam kabut bersiap untuk ke masjid. Best kuliah ugama malam nih, lepas tuh ada tahlil dan doa selamat, lambat habisnya program. Tapi, makanannya, Ya Rabbi lah sedapnya.