Wednesday

Selasa24Julai2018

Rasa macam sekejap jer, dah Selasa semula, hari Pekan Sari Sungai Ruan. Aku ke kebun dulu tengok apa-apa yang patut since petang semalam aku tak jengah langsung, becak lepas hujan. Betul tekaan aku, ada a few pokok anak cili yang hanyut, patah riuk dilanda hujan. Tak apa, aku ganti lain nanti tuh, apa kisah kan?

Then aku terperasan ada missed calls dari Chu, as always. Hampir setiap hari akan ada missed calls dari Chu. Since duduk kampung, aku makin lama makin tak terikat sangat dengan cellphone. Kadang tuh aku tak bawak ke kebun pun, bukan ada orang nak call/WA sangat pun. Dan aku pun tak suka sangat kalau orang call/WA aku. Apatah lagi calls yang berulang-ulang. Dengan Chu, lepas call, dia call lagi, dan lagi, dan lagi. Style makcik-makcik bawang tu lah. Pasal benda-benda kecik jer pun. Contohnya, call pertama, suruh ambikkan daun pisang. Call kedua, tanya samada dah ambik ke belum. Call ketiga, tanya bila nak hantar. Call ke empat, beritahu yang dia mungkin tak ada kat rumah, so tinggalkan kat kedai depan tuh aje.

So aku ke kedai makan depn rumah Chu tuh, sebab dia ajak minum di situ. Dia menalipun tadi sebab nak suruh aku hantar dia ke rumah MH (yang janji nak ajak aku ke kebun durian dia tu hari tapi tak datang-datang jugak), sebab dia tak ada contact number MH, ada hal yang dia nak bincng dengan MH. 

Instead aku naik fatbike jer pergi jumpa Chu. Pak Sedara aku yang dari Lembah Klau pun ada, sama kawan dia, so diaorang ajak aku minum sekali. Aku kata yang aku nak ke Sungai Ruan, on the way tuh nanti aku akan singgah rumah MH ambik contact number dia. Rupanya aku pun tak ada nombor MH tuh, ada kat cellphone lagi satu. 

Then a few minutes lepas tuh Chu talipun lagi beritahu yang the moment aku blah tadi tuh, MH sampai, so diaorang ajak aku minum sekali. Aku kata aku dah di Sungai Ruan. Malas lah aku, Pak Sedara aku tuh suka buat lawak mengutuk Mak, nanti kalau cerita pasal ketidakjadian nak renovate rumah (so far lebih kepada tak jadi), lagi lah banyak modal dia. 

"Suka ngat ke Sungai Ruan terh, entah benda lah dicarinya', aku terdengar Chu kata gitu. Sekarang nih, lepas Chu call, aku selalu merisik khabar, aku tak off kan phone. 

'Jangan-jangan cari Amoi', aku terdengar MH kata gitu. MH nih dulu tuh Navy, so go figure.

Aku 'suka' ke Sungai Ruan tuh bukan apa, itu aje lah time aku nak menengok dunia luar. Lagipun, manalah tahu kalau-kalau ada orang jual benda pelik-pelik, benih, anak pokok ker. Entah-entah ada orang jual benih kacang tanah harimau, mana lah tahu, kan, sebab kacang tanah biasa ada orang jual.

Terserempak dengan sedara aku yang selalu berniaga kat pasar/pekan tuh, dia beritahu yang pokok petai hybrid untuk aku dah ada, senang-senang nanti dia hantar. RM 15 sepokok, dia nak hantar 20 pokok. Mamposlah nak tanam kat mana. Dia kata, tanam aje lah sekeliling rumah, dalam pagar. Then aku kata aku tak nak sentuh tanah dalam pagar, mak aku sure tak berkenaan, tak setuju.

'Alah, mak awak tu berapa tahun lagi jer hidupnya?', sedara aku tuh buat lawak. Dia nih suka lawak kasar. Aku tak sentap pun dengan lawak dia, mungkin sebab dah terbiasa, lagipun dia memang gitu orangnya.

"Orang kampung gitulah, tapi cuba kalau pokok tu dah ada hasil besok, entah-entah nya suruh awak tanam sampai ke depan tangga. Tapi entah-entah awak mati dulu dari Mak awak", kata dia lagi.

Since minggu lepas tak beli apa pun, aku singgah kedai peralatan pertanian, terbelilah itu ini sesikit. Beli benih kangkung jugak sebab senang jer menanam kangkung nih rupanya. Aku pun baru tertahu cara tanam kangkung, ditanam taburkan aje macam menanam sawi, bayam etc. Dulu aku tak tahu, sebab benih kangkung tuh besar macam benih bendi, aku ingatkan tanam sebijik sebijik, so aku tanamlah sebijik sebijik. Aku ingatkan bila besar nanti akan merimbunlah daunnya. Tapi tak gitu rupanya. Tu pasal kat batas kangkung aku, kepadatan penduduknya terlalu kecil.

Kat kebun masih becak, aku macam tak tahu nak buat apa, so aku semai benih-benih yng masih ada. Aku rasa kebun aku macam kosong jer, kecuali jagung yang dah tinggi, tanaman lain macam tak ada sangat. Selagi cili tak besar panjang, akan nampak kosong lah. Aku malaslah tanam sayur-sayur sekali harung, nak tanam berperingkat-peringkat supaya sentiasa ada. It's better that way daripada tanam bebanyak tapi tak ada sapa nak makan.

Masa lunch baru aku teringat yang minggu lepas aku janji minggu nih nak banyakkan aktiviti memasak. Banyak kali memasak air, that doesn't count. Ini dah Selasa, aku masih makan di luar. So ke kedai sekejap, beli apa-apa yang tak ada, bahan-bahan utama dah ada dah.

Peraih kelapa ituhari ada sms-ed aku, a few days ago ada terserempak dengan dia dan dia kata Isnin nak bayar harga kelapa yang dia kait dulu tuh. Tapi semalam tak datang pun. Dia kata wallet dia hilang masa pergi khenduri, tak pun dia tersalah letak. Panjang lebar ceritaanya. Aku kata, 'tak apa lah', tapi lepas tuh makin panjang cerita, messages yang dia hantar. Terfikir aku, lepas jual kelapa dulu tuh, mengapa tak nak bayar. Sekarang bila duit hilang, baru lah nak bayar kononnya.

Aku tak ke mana-mana lepas Asar, tak ke kebun dan jugak tak berfatbike. Di rumah aje. sebab menunggu kontrktor tuh yang janjinya nak datang petang nih sebab petang semalam dia tak dapat datang. Dah dekat Maghrib baru di WA kata tak dapat datang, tak sempat.

Tak ada jugak Ustaz malam nih, kitaorang yang dahagakan ilmu ugama nih tertunggu-tunggu lah. Jamuan pun tak ada lah kan, so balik dari masjid aku buat cheese omelette macam biasa, goreng fries etc. Rebus bendi jugak, air rebusan bendi tuh aku minum. Bendi nih banyak khasiatnya, anak-anak. Antranya, minum air rendaman bendi setiap pagi. 

Confused jugak aku sebab banyak sangat benda yang nak di minum. Nak diselang seli ker sebab aku ada benda lain jugak untuk diminum, lemon + olive oil, apple cider vinegar + honey + air suam, teh daun pokok zaitun. Itu belum dicampur jus kunyit yang kadang aku minum jugak. Teh halia serai lagi. 

Pagi-pagi aku selang seli kan minum lemon + olive oil tuh dengan apple cider vinegar + honey + air suam. Teh daun zaitun tuh bekal masa di kebun, cuma masalahnya aku jarang minum, tapi kalau iced lemon tea aku bawak, se jug tuh sekejap jer habisnya. Aku kalau bab minuman masih boleh dijaga tapi kalau bab makanan, aku lemah, aku makan jer apa yang ada, apa yang aku rasa ok. Tak fikir langsung pasal kalori, things like that. Kalau orang tanya apa dia healthy food, aku jawab, salad. Itu jer yang aku tahu.