Monday

Ahad8Julai2018

Khamis minggu lepas aku ke KL, tadipetang balik semula ke Raub. Susah nak tinggalkan kebun lama-lama, sapa nak menyiram tanaman aku kan? Cadangnya sekali harung nak ke Cherating (nak ambik barang yang aku ArRahnu kan kat Kemaman) tapi terseronok pulak di KL. Tak apa, ada lah alasan kukuh untuk aku ke KL awal bulan depan, kan?

Tak buat apa sangat selama 3 hari lebih di KL, banyak memerap kat hotel aje. The thought yang aku di KL tuh dah cukup. Aku tak ada jumpa sesiapa pun kawan aku, takat merempit kat Pavilion, Fahrenheit, Sungei Wang, Low Yatt Plaza, KLCC aje. Kat Sungei Wang, terorder new glasses, jugak contact lenses. Dah seribu lebih untuk benda tuh aje. Yang buat aku geramnya, aku dah order dan bayar, on my way balik ke hotel barulah timbul perasaaan menyesal. Mana tak menyesalnya, spek yang aku pakai nih tak ada cacat celanya pun, contact lenses pun aku jarang sangat dah pakainya (sebab duduk kampung, apa yang nak presentablenya sangat, kan?

Sesehari dua sebelum ke KL aku rasa macam a bit bosan sebab dah macam tak ada apa sangat nak aku buat kat kebun. Nak membersihkan kawasan, macam buang masa aje sebab nanti rumput rampai akan tumbuh semula, might as well aku tunggu sampai semaian aku semuanya dah tumbuh. 

Tension gila menunggu semaian, tanaman hidup. Aku nih jenis yang, bila tanam something, kalau boleh aku nak tengok benih tuh dah cambah esoknya. Memang penantian itu satu penyeksaan. Dah dekat sebulan rasanya aku semai, tanam tembikai, yang tumbuh cuma beberapa batang. Sawi, bayam yang aku semai, itu pun satu hal, macam nak tak nak jer tumbuhnya. Maman lah yang paling menyeksakan jiwa raga aku, dah lah benihnya mahal gila, yang tumbuh tak berapa banyak. Tapi aku tak putus asa, aku akan semai dan tanam berperingkat-peringkat supaya ada kesinambungan. Kacang tanah (yang tak seberapa banyak tuh) is looking good, sekarang nih tunggu benih yang aku order dari Thailand. Kacang panjang, bendi, timun, peria, semuanya nampak macam tumbuh ok, kecuali labu yang aku tertanam di kawasan timun sebab aku terconfused ituhari, ingatkan labu tuh timun.

Cili yang aku semai dah tumbuh ,dalam seseminggu dua lagi kot barulah pindahkan ke tanah, masa tu lah baru aku nak bersihkan kawasan. Harap-harap masa Raya Haji nanti adalah tanaman aku yang dah boleh dimakan, sawi, maman, bayam.

Rasa macam banyak benda yang aku semai, tanam, dan nak tanam tapi kebun aku masih belum "meriah" sebab macam kosong jer, kecuali jagung dan bendi yang dah membesar. Pokok-pokok cili Bali, mulberry, limau, belalai gajah, rama-rama, itu semua don't count sebab aku beli yang dah besar, yang dah berbunga.

Kadang tuh aku terfikir jugak, orang kampung yang lain tuh, diaorang bertanam benda-benda berat-berat, tanam sawit, durian, kelapa, pisang etc tapi aku setakat tanam sayur jer. Tu pasal aku nak tanam banyak, nak pelbagaikan tanaman, sebab kalau setakat tanam untuk makan sendiri, perempuan bunting pun boleh buat, kan? 

Tu pasal jugak aku tanam tanaman kat tanah, instead of tanam kat dalam polybag. Walaupun old school punya cara tapi aku rasa itu cara berkebun yang sejati, yang hakiki, yang mulberry ekekekek. Orang malas jer yang bercucuk tanam dalam polybag kan? Yang malas menyangkul, yang tak berkederat nak menghayun cangkul. Lagipun aku malas membazir, tak nak habiskan duit beli cocopeat, polybags etc sebab aku tahu yang suatu masa nanti aku akan tinggalkan semuanya tuh, kalau setakat one or two cycles menanam, I'm better off tanam kat tanah. 

Masa aku nak pindah ke Cherating dulu, banyak barang-barang yang aku tinggalkan begitu aje, lebihan dari yang aku kasi kat a few jirans. Kali ini aku tak nak membazir sangat, aku nak gunakan apa yang ada aje lah, buat sementara ini. Dah banyak duit yang aku keluarkan untuk beli perkakas, benih etc. Akan datang kalau aku tanam tanaman kat polybag, itu lain cerita, mungkin sebab masa tuh aku tak ada masa nak clearkan tanah, kalau tanam dalam polybag nih senang sikit kerjanya, nak menyiram, membaja pun senang. 

Aku pun ada order more than 10 rare seeds kat ebay, tak sabar menunggu benih-benih sampai. See, aku suka buat kelainan, aku suka mengolorkan my otherwise boring life nih dengan cuba menanam tanaman-tanaman yang aku rasa boleh dicubatanam kat Malaysia.