Friday

Khamis26Julai2018

Dekat lapan setengah aku baru bangun, mulanya tak nak tidur dah lepaas Subuh tapi terlena jugak. Kepala aku macam pening gitu, tak lah teruk peningnya tapi sungguhlah uncomfortable, tu pasal aku berihat tidur.

Breakfast pun makan roti jer 2 keping then terus ke kebun. Anak jagung yang aku pindahkan semalam, hampir semuanya cacat, dipatuk ayam, dikuis-kuisnya. Semalam aku terperasan ada segerombolan ayam macam berpesta kat area tuh, pelik jugak aku sebab sebelum ini memang tak pernah pun ada ayam, tup-tup semalam tuh riuh rendah diaorang. Sabar jer lah kan? Sapa punya ayam pun aku tak tahu. 

Mulanya aku rasa macam terkilan jugak sebab penat lelah aku semalam tuh masih belum hilang (ekekekke penat sangatlah kan kalau setakat 10 lubang yang digali, apalah penaatnya kan. Kuat sungguhlah dramanya aku nih) tapi aku teringat cakap Ustaz baru nih. Dia kasi contoh yang kalaulah tanaman yang kita tanam tuh dimakan, dirosakkan oleh haiwan, anggaplah itu ujian, bukan rezeki kita. Tuhan hantar haiwan tuh untuk menguji kita, jugak untuk menyedarkan kita yang kita nih tak berkuasa walau sedikit pun. Kita kena redha dengan segala macam keadaan. Walau macamana pun, kita janganlah pulak tanam keledek kat kawasan yang banyak babi, for example. Atau tanam jagung di kawasan banyak monyet. Unless kita tahu dan ada cara menghalau haiwan tuh dari merosakkan tanaman kita. 

Bertanam tebu di bibir jugak tak digalakkan.

Tak apa lah, boleh digantikan nanti, apa susah, habis benih, beli yang baru, tanam, kan? Aku suka kalau benda-benda 'kecik' gitu buat aku sedar dan mengingatkan aku pada Tuhan. 

Sebut pasal rezeki, sama jugak macam buah rambutan kat pokok di sekeliling rumah. Banyak jugak yang dah masak, everything was fine minggu lepas, selalu aku ambik gambar dan masukkan dalam WA keluarga, memberitahu keadaan semasa rambutan. Then last Sunday hujan lebat gila. Dan mula dari Sunday tu lah, sampai sekarang, most buah pecah-pecah dan banyak yang gugur. Seriously, lebih banyak buah yang pecah daripada yang elok (belum pecah). It happens right infront of my eyes, pagi masa aku nak ke masjid, aku tengok buahnya masih ok. Petang tuh, semunya berpech belah. Hebatnya kuasa Tuhan. Itulah kan, kalau dah tak ada rezeki tuh, nasi disuap pun tertumpah jugak.


(Minggu lepas ok jer rambutan nih, sesehari dua nih gini jadinya. Itulah, yang indah itu hanya sementara. Tak bermakna yang buruk itu kekal)

(Tiap hari aku bersih dan buang kan rambutan yang gugur nih, kalau dibiarkan memang banyak)

Tak lama aku di kebun, aku melepak kat depan rumah, baring-baring. Pening kepala doesn't seem to go away, tak lah teruk tapi cukup untuk membuatkan aku tak nak buat apa-apa kecuali berihat.

Buat nasi goreng tomyam tengahari nih, nasi yang digoreng dengan isi tomyam semalam. The rest of the day macam biasa. Ngah ada talipun petang nih, bertnya khabar, aku ceritakanlah pasal nak renovate rumah, sebab Long masih belum waar-war kan dalam group, reasons unknown to me. Basically KN setuju untuk buat (dia ada WA beritahu yang pekerja dia sanggup buat), cuma nya belum finalise pasal cost. Ituhari dia datang, cuma benda-benda yang basic aje yang dia beritahu.

'Eh, makan pulut nih boleh masuk angin ker?', aku tanya jemaah sebelah aku, masa jamuan lepas Isyak.

'Memanglah!', kata dia gitu, macam terkejut yang aku tak tahu benda kecik macam tuh.

Patutlah aku seharian pening kepala, sebab (asbab aje lah kan?) semalam makan pulut durian bukan main banyak, dekat sebesen. Sebelum ke masjid pun aku ada makan 2 ulas durian yang tah siapa sorok dlam fridge.

Hmmmm alahai, Tuhan dah tarik nikmat makan aku.