Monday

Ahad22Julai2018

Mudah pulak aku menidurkan diri semalam tuh. Tak sempat aku nak fikir yang boleh ker aku tidur malam nih, aku dah pun tertidur. Mungkin sebab berkat tidur berjemaah kot, aku tidur di living, Long tidur di sebelah sana tuh. Aku sedar Long bangun pukul 4-30 pagi untuk Tahajjud, aku tunggu alarm berbunyi pukul 5, baru aku bangun.

Long pergi breakfast sorang-sorang pagi nih, aku sambung tidur sampai pukul 7.45, then masing-masing ke kebun, Long memesin rumput dan aku menyiram, then menyangkul, merepih kat mana yang patut. 

Aku tengah online (aku siap buat kerja before 12 biasanya), then ternampak kontraktor tuh datang, so aku panggil Long ajak discuss sekali. Long suruh aku aje yang uruskan. Kontraktor tuh explain itu ini, ambik measurements sana sini (itu hari dah ukur, dah tahu apa yang nak buat, apa kejadah nak ambik details lagi, tanya aku dalam hati), sesambil menunggu Long. Agaknya dia ingatkan Long lah yang akan deal dengan dia, sebab Long anak sulung, aku nih apa lah kan? 

"Tak apa, tak apa, cerita dengan dia, dia tokay", kata Long kat kontraktor tuh, sambil tunjuk arah aku.

Like it or not, you'll see a lot of me, bitch!

Punyalah susah Kontraktor tuh nak kasi figure untuk quotation tuh, berbalik-balik dia cakap. As if aku nih tak tahu menahu pasal pembinaan. Dia nih tak tahu ker latar belakang aku? Dia tak tahu ker yang aku dulu Resident Engineer untuk projek resort Royale Chulan Cherating yang harga satu villa sampai RM 5000 semalam tuh? Apa, makcik-makcik bawang kampung nih tak cerita kat dia ker pasal aku? 

And so lepas dia beritahu harga, aku kata lah yang aku kena discuss dengan adik beradik aku dulu, kitaorang 11 orang semuanya so sure ada banyak pendapatan dan pemandangan nya  nanti.

Harganya bagi aku lah, agak tinggi tapi bila aku fikir yang ada 2 kos terbabit (meruntuhkan struktur rumah kayu sedia ada dan buat semula guna bata/konkrit), within my pengiraan lah. That I have to explain kat adik beradik aku, for sure diaorang akan terkejut dengar harga keseluruhan.

Tak lama lepas kontraktor tuh blik, berdesup-desup WA masuk. Dia beritahu yang lampu, kipas, grill etc etc tak masuk dalam quotation. Laaaa, apasal tak beritahu kos renovation tuh RM500 jer, tapi tak termasuk harga lantai, dinding, tak masuk apa satu pun. 

Lepas explain kat Long, aku talipun Mak, nak beri latest info. 

"Tapi masalahnya Mak, kita tak ada duit, nak kumpul (duit) adik beradik, tak dapat sebanyak itu dalam masa terdekat", aku kata gitu kat Mak.

Dulu dah aku sound Mak macam nih tapi Mak punya jawapan, 'alah, deme 11 orang adik beradik bagilah sikit sorang, selebihnya tampung dengan duit pencen arwah Pak.

"Mak tak tahu lah, awak bincanglah dengan deme nya (adik beradik)", kata Mak gitu.

And so aku bincang dengan Long, aku kata yang susah nak mintak RM 5000 dari setiap orang adik beradik sebab ada yang tak kerja (suri rumah) dan ada yang memang tak mampu. Itu tak termasuk aku yang tak kerja nih.

"Kita nih salah cara sebenarnya, patutnya kumpul duit dulu lepas tu baru bincang nak repair rumah", kata Long.

Tiba-tiba aku dapat idea. 

"Macamana kalau kita tiap orang bagi RM 3000 (RM 33 000 semuanya), Mak bagi RM 10 000, lepas tuh saya pinjam dari Akak De dalam RM 20 000, hujung tahun saya bayar. Long rasa Akak De setuju tak?", aku tanya gitu.

Terbayang dah yang aku akan terpaksa let go Bitcoin aku, bukan sekarang tapi akhir tahun nanti. Then again what if Bitcoin turun harga? Pandai-pandailah aku jual nanti tuh.

"Awak nak sponsor RM 20 000?", Long tanya aku.

"Itu jer caranya, itu jer yang saya rasa dapat buat. Macamana sekalipun, kita kena siapkan rumah, itu jer", aku kata gitu.

"Kalau dia setuju, ok lah. Kalau dia tak setuju, macamana?, Long tanya gitu.

So tengahari lepas Zohor, aku talipun Akak De, kebetulan dia ada duit, dan dia dengan senang hati setuju nak dulukan duit dia untuk tampung kos nak renovate rumah.

"Alhamdulillah, selesai satu masalah', kata Long, bila aku ceritakan persetujuan Akak De nak pinjamkan aku duit.

Aku bersyukur sesangat, macam tak percaya jer yang masalah besar macam nih boleh settle dengan senang.

Or so I thought.

'Deme bincanglah berdua, Long setuju jer keputusn deme', kata Long masa dia nak balik ke Jerantut, lepas sembang sekejap dengan Ida yang baru sampai dari KL.

"Saya tak tahu pun kisah nak renovate rumah, ingatkan Abang Tam buat lawak jer kat dalam WA tuh", kata Ida bila aku ajak dia discuss, masa tuh aku tengah menyiram. Cerita punya cerita then aku ceritakanlah pasal plan aku untuk pinjam duit Akak De tuh.

"Macamana kalau ada yang tak dapat bagi duit, macamana kalau duit masih tak cukup?", Ida tanya aku. Then Ida sebutkan nama adik beradik yang kitaorang rasa tak dapat nak kasi duit macam yang ditetapkan tuh. Betul jugak, kalau ada yang tak dapat nak kasi duit, jumlahnya sure tak cukup.

Aku lupa Ida punya exact words tapi dia ada kata something like (sambil gelak-gelak), "Itulah, mengapa awak memandai-mandai nak meminjam tuh?"

Tersentap aku, I mean betul-betul sentap, sentap with capital S. Aku semburkan Ida dengan air paip aku menyiram tuh sambil kata, "Jangan cakap gitu, aku tak fikir pun gitu, awak boleh cakap aku memandai-mandai pulak".

"Dah lah", aku kata gitu sambil terus pusing, menyiram kat tempat lain. 

Pedih sungguh hati aku, sikit pun tak terlintas di hati aku yang aku punya plan tuh dikata memandai-mandai. Apa yang aku tahu, Mak nak renovate rumah, by hook or by crook kitaorang kena buat, kena cari duit.

'Saya cuba tanya Ngah, kalau-kalau dia boleh sponsor", kata Ida.

"Ikut awak lah", aku jawab gitu, tak pandang pun dia. Biar dia tahu yang aku sakit hati, biar dia tahu yang dia dah menyakitkan hati aku, walaupun mungkin dia tak bermaksud macam tuh, aku jer yang lebih-lebih sentapz macam bapok tua ekekekkeke

'Kome nak beli makanan, Abang Tam nak kirim mende?", Ida tanya masa dia nak ke kedai beli dinner.

"Tak payah, aku makan kat luar", aku jawab gitu, masih tak pandang dia. Aku tahu malam nih (InsyaAllah) sure ada jamuan kat masjid sebab malam ini turn Ustaz kesayangan ramai tuh kasi kuliah.

Aku terus aje lah masuk rumah, mandi etc, dan baring, sambil fikir yang apa pasal aku terasa hati sangat tuh. Puas aku beristighfar, sambil fikir yang kalau aku tak tegur Ida, dibuatnya dia pun sentapz, takut pulak sampai ke tua kitaorang tak bertegur sapa. Sebab nya pasal benda kecik jer kan?

And so bila Ida balik dari beli makanan, aku mintak maaf sebab aku marah dia tadinya tuh (walaupun aku fikir yang Ida sepatutnya mintak maaf dengan aku, sebab dia menyakitkan hati aku). Tapi tak apalah, aku nih abang. 

"Apa perlu nya repair rumah semahal itu, bukannya ada orang nak duduk?", kata Ida bila kitaorang start semula berbincang. Betul jugak tuh.

"Gini, Mak dari dulu lagi dah kata yang nak renovate rumah, lepas tuh Mak kabor ke Chu, suruh Chu talipun kontraktor tuh. Mak fikir kita adik beradik akan collect duit sikit sorang', aku kata gitu.

"Sikit mende kalau sampai enam tujuh puluh ribu", kata Ida. betul jugak tuh.

Tak aman aku kat masjid malam nih, Ustaz tuh bagi tazkirah, fikiran aku melayang-layang pasal kisah nak renovate rumah. 

p.s

kalau ada adik beradik aku terbaca blog nih, aku mintak maaf kalaulah ada yang terkecik hati. this is only a blog. peace!