Friday

Rabu11Julai2018

Awal pagi aku ke kebun harinih sebab nak menyiram apa-apa yang patut, aku terperasan yang sawi aku ada beberapa baris yang mati. Mati kepanasan lah tuh. Minggu lepas kan ker hujan almost every day, aku tengok tanaman-tanaman aku tak hijau, macam kekuningan gitu daunnya. Bukan sebab kalernya luntur kena hujan tapi kekurangaan cahaya matahari kot.

So aku membajalah, biasnya aku guna baja perbuatan sendiri aku tuh, ikan campur gula merah yang rasanya dah sebulan lebih aku peram. Kali ini aku guna baja yang Long guna untuk pokok pisang dan pokok-pokok lain. Aku terfikir jugak yang tah-tah mati tanaman aku nanti sebab kat guni baja tuh tertulis yang baja tuh hanya untuk pokok-pokok, kelapa sawit for example. Tapi, bukanlah aku namanya kalau tak buat eksperiment bodoh macam tuh, aku guna baja tuh untuk semua tanaman aku. Akhirnya a few barisan sawi aku mati, nasib baik tanaman lain ok. Life is a lesson imperfectly learned, itu motto aku, so aku sengih jer lah dengan kebodohan aku tuh. Emangnya gue pikiran?

Then aku ke rumah Chu, bawak belimbing yang aku petik semalam tuh, macam dah jadi layu dah belimbing tuh, Chu kata yang lain kali, belimbing tuh bila dipetik aje, terus dibersihkan dan direbus. Ok, aku akan ingat tips tuh.

So perjanjiannya, Chu akan tunjuk cara nak merebus, memproses untuk buat belimbing hitam. Hasilnya dibagi dua. Mulanya bersihkan belimbing, then direndam, then dibuang bahagian kepala belimbing tuh. Mak aih, Chu takat tunjuk caranya aje, yang buatnya, aku. Ingatkan sama-sama lah buat kerja dengan aku, sesambil membawang pasal orang kampung.

Bayangkan se wheel barrow nak aku bersihkan? Tak apalah, this is the price I have to pay demi pengetahuan. Chu sibuk buat kerja lain, Chu nih memang pakar memasak, apa yang dia buat, semunya sedap. So tak heranlah dia banyak buat benda-benda untuk jualan. Pagi nih dia menyediakan bahan untuk buat kuih muih yang dihantar ke kedai depan rumah dia, dalam sehari dapatlah seratus lebih, katanya.

Mula-mula membersihkan belimbing tuh ok lah, aku guna gunting, tapi bila lama-lama, sakit pingganglah, kepala rasa peninglah, dan yang tak tahannya, jari jemari aku kecut sebab lama sangat berendam dalam air asam. Sampai jadi macam asam boi putih jari-jari aku.

Jari-jari ku sakit kecut semua
Kerna bekerja hari pagi hari
Membuat bakul dan raga Membersihkan buah belimbing buluh
Ibu Chu pun juga bersungguh-sungguh

Pemuda pemudi asyik bekerja
Tidak mengira pagi dan senja

Half way thru, part of the belimbing dah boleh dimasak. Aku tak guna term "merebus" sebab kalau merebus, guna air, kan? Ini tak, setitik air pun tak dicampur untuk memasak belimbing tuh. Lepas campur bahan-bahan lain, garam, gula, dibiarkan aje kat dapur. Dan aku terus sambung membersihkan belimbing yang lain. Aku tengok betul-betul sukatan yang Chu guna, lain kali aku rasa aku dah boleh buat sendiri. 

Terus terfikir yang aku nak tanam a few more pokok belimbing, barulah berbaloi. Kalau setakat sepokok jer, macam tak nampak sangat hasilnya.Dahan-dahan pokok belimbing yang sedia ada tuh aku nak trim, biar nanti pokok tuh akan lebih merendang. Pokok belimbing Chu tak berbuah langsung walaupun sebutir dua.

Punya khusyuk aku kerja, tak sedar aje dah dekat pukul 12 tengahari, aku mintak diri dulu sebab nak hantar kereta pergi repair, tah apa lah rosknya. Aku suspect wiring tapi Cina Sungai Ruan tuh kata meter box rosak, so dia suruh aku ke Raub aje. Singgah kat Proton Service Centre, dalam setengah jam menunggu baru diorang beritahu yang meter box rosak, dan diorang tak ada supply untuk kereta model lama macam tuh. So aku disuruh ke workshop lain, 2 workshops aku pergi, semuanya kata tak ada meter box model tuh. Terus aku balik ajelah, melepak kejap kat masjid sementara tunggu Asar. Then ke rumah Chu, esok akan sambung buat belimbing hitam. Chu ajak ke Jelu esok, sama sepupu aku yang kat Raub,untuk beli durian longgok untuk buat tempoyak, dia kata nak buat beratus kilo tempoyak, nak jual. 

Tak ada mood aku kat kebun petang nih mengenangkan yang meter kereta rosak, terus aku buat plan yang aku nak beli motor kapcai aje lah, senang sikit untuk aku bergerak ke mana-mana. Dah lama dah plan gitu sebenrnya tapi aku rasa itu last option lah. Aku sebenarnya tak berapa suka naik motor, aku dulu pernah accident sampai a few days kat Hospital di Klang tuh, lagipun (arwah) Pak aku pun meninggal accident motor masa ke masjid. (Tu pasal aku kalau ke masjid, aku park kereta kat spot tempat accident tuh, just untuk meningatkan aku)

Malam nih cuma ada mengaji aje, 3 orang aje yang join. Jemaah lain ramai tapi semuanya melepak kat tempat lain. Sayang kan, apa lah nak dimalunya mengaji sama-sama, nak tunggu bila lagi? Kemaluan tak akan hilanngya lah.

"Cuba aok antor ke bengkel Cikgu Saaaban", kata one of the Jemaah, bila aku tanya kot-kot dia tahu pasal maasalah kereta aku.

"Esoklah saya hantar", aku kata gitu, tanpa rasa konfiden pun yang masalah boleh diselesaikan. Iyalah kan, sedangkan Cina Sungai Ruan, Proton Service Centre dan 2 workshops pun tak boleh nak selesaikan, kan?