Tuesday

Isnin23Julai2018

Masa aku nak ambik basikal kat shed, untuk ke kedai beli breakfast, aku terperasan yg kat kebun macam ada lopak-lopak air sedangkan semalam tak hujan. Sudahhhhh.....paip tak tutup dari semalam kot? Memang betul, pili tak ditutup sejak pukul 6 petang semalam, dah lebih 14 jam. Mungkin sebab masa tuh aku marah dan sentapz sangat sampaikan terlupa nak tutup pili air. Sampai begitu sekali, sampaikan lupa dunia, kata aku dalam hati. Insaf lah sekejap, insaf mengenangkan yang rentetan dari kemarahan aku semalam, aku dah termembazir air. 

Kat kebun aku memindahkan anak cili, dari trays ke tanah. Dapatlah sesepuluh pokok per session, kalau aku tunggu anak-anak cili tuh besar then baru nak pindahkan ke tanah, takut pulak banyak kerja nanti tuh, so might as well pindahkan sikit-sikit. 

Tengah syok bekerja, kontraktor tuh call tanya kalau-kalau dia boleh hantar pasir seselori dua ke rumah sebab ada balance pasir kat projek dia yang dah nak siap.

'Jangan!', aku kata gitu. Iyalah kan, tak confirm apa-apa dah nak hantar materials. Kononnya lah kan. Pandai kontraktor nih, buat pura-pura nak hantar materials kononnya, as if lah kitaorang confirm lantik dia. Memang gitu tektik most kontraktors.

Terus aku masuk ke rumah, beritahu Ida yang diaorang kena settlekan issue renovation tuh  secepat mungkin, aku tak nak nanti kontraktor tuh macam menaruh harapan dan tertunggu-tunggu. Kalau jadi, kata jadi, kalau tak nak, kata tak nak.

Long discuss dengan Ida (over the phone), aku dengar jer. Issue nya, tak payah nak buat renovation mahal-mahal sebab tak ada siapa yang nak duduk sini pun (macam diaorang tahu yang aku di sini hanya sementara), dan tak fair kalau nak suruh adik beradik kasi certain amount of money setiap orang sebab ada yang tak mampu.

Ida suruh Long war-war kan pasal nak buat renovation tuh sebab tak nak nanti the rest of my siblings salahkan kitaorang bertiga sebab tak beritahu apa-apa, they know nothing pasal nak renovate rumah nih. Jugak, mungkin, tah-tah ada sesiapa yang nak sponsor the whole amount, mana kitaorang tahu, kan? Iyalah, ada sibling kitaorang yang pakai Porshe, kereta mewah lain tuh jangan ceritalah. Kot-kot dia nak sponsor, who knows.

Keputusan yang dibuat, nak allocate RM 15 ke 20 ribu saja, dan nak tukar dinding (semua) dan lantai (yang rosak saja). Dinding dan lantai kayu. 

Aku disuruh contact kontraktor tuh, beritahu keputusan yang diambik, jugak tanya dia kalau-kalau dia masih berminat untuk quote harga nak tukar dinding dan lantai sahaja.

"Mahal jugak nanti nih, nak tukar dinding, ceiling kena bukak sebab awak tengok tuh, dinding nih masuk ke dalam ceiling', aku kata gitu kat Ida sambil tunjukkan dinding papan yang di bahagian ceiling. 

'Baik awak talipun, beritahu Mak', aku kata gitu kat Ida.

So Ida explain kat Mak apa-apa yang dia bincangkan dengan Long, jugak keputusan yang dibuat. 

"Tak kan deme 11 orang adik beradik tak boleh bagi duit sikit sorang?", I've heard that question before.

"Mak terkilan, kan?, aku tanya Ida. 

And so sebelum Ida balik KL, aku talipun kontraktor tuh, beritahu yang adik beradik tak bersetuju nak renovate rumah with that price sebab buat cantik-cantik pun, sapa nak duduk? Aku tahu yang kontraktor tuh fikir yang itu hanyalah alasan aku, sebab yang sebenarnya mungkin sebab quotation tuh tinggi harganya. 

Dan dia bersetuju untuk bagi quotation untuk tukar dinding dan lantai, jugak tingkap sahaja. Itupun aku tak confident, aku rasa tentu harga yang dia quote nanti lebih tinggi dari jumlah yang kitaorang nak allocate/budget.

Bila Ida dah bertolak balik, aku melepak ajelah, letih rasanya dua hari nih banyak bercakap. Terfikir aku yang kali ini macam pelik sikit, for the first time anak-anak tak dapat tunaikan permintaan Mak, biasanya apa yang Mak nak kan, anak-anak menurut aje. Then again cuma Long sama Ida aje so far yang tak bersetuju (dan diaorang akan buat keputusan/influence adik beradik lain). Aku, to be honest, aku terpaksa bersetuju dengan keputusan diaorang walaupun mulanya aku ingatkan diaorang akan menurut kata Mak. Itu yang aku sampai nak meminjam dari Akak De tuh, untuk menyelesaikan masalah.

Problem is, Long masih tetap tak war-war kan kisah nih kat adik beradik yang lain, aku rasa Long nak tunggu sampai keputusan dicapai. Bagi aku, war-war kan aje, and as I said, mungkin ada sesiapa yang nak sponsor or at least donate dengan jumlah yang banyak, habis problem. Siapa tahu, kan?

Entahlah, aku menurut aje lah.

Hujan turun selebat-lebatnya petang nih, bersyukur sangat aku sebab tanah akan jadi lembut dan senanglah aku nak memindahkan anak jagung, cili. Walaupun aku ada terfikir jugak yang ranaplah pokok-pokok cili yang baru aku pindahkan pagi tadi. Tak apa, aku redha, that's part and parcel seorang pekebun. You win some, you lose some.

Oh tidakkkkkk!!!!!!!! Air tak ada! Masa aku nak mandi, aku perasan yang air tak keluar dari paip. Sebab aku tak tutup paip for 14 hours semalam tuh ker, apa kaitannya? Memang regulation nya macam tuh ker, memang ada quota yang yang kita boleh guna untuk 12 hour period ker? Tak kan macam tuh kot? Tak kan lah sebab aku lupa nak tutup paip air for 14 hours, terus air tak ada? Damn, bring Najib back!

Apa aku nak jawab nanti, tentu aku kena marah sebab tak tutup air. Ayoooo, susahnya jadi aku, aku buat sikit jer silap, sampai begini sekali balasan yang aku terima. Terpaksa terima ajelah segala kemungkinan nya nanti, aku tak dapat nak cari alasan apa pasal paip air tak ditutup. Tak kan aku nak terus mengaku yang aku bersalah (lupa nak tutup paip), aku kena at least create cerita, kata ada paip bocorlah etc. 

Sejak dulu, kalau lepas mandi, aku akan ambik air sembahyang. Walaupun bukan untuk sembahyang. Aku macam tak pernah (pernah lah, dulu-dulu, dulu-dulu yang lama dulu) ambik air sembahyang kat masjid. Dengan lain perkataan, kalau aku ke masjid/surau, aku dah siap berwudhuk. So untuk tak nak kasi lupa yang aku belum ada air sembahyang, itu yang sepanjang berbasikal ke masjid, aku ulang-ulang kata, 'aku belum wudhuk, aku belum wudhuk'. Takut terlupa, nanti terus aje masuk masjid.

'Rumah kome tak ada air", aku mengadu gitu kat one of the jemaahs.

"Baru kejap tadi tak ada nya", kata that guy.

Laaaa, rupanya the whole kampung tak ada air. Aku ingatkan kat rumah kitaorang aje, aku ingatkan tak ada air tuh sebab semalam tak tutup paip for 14 hours. Nak tergelak aku, mudah sangat panik, mudah sangat menyalahkan diri sendiri kalau ada apa-apa musibah. 

Since tanah becak, aku tak ke kebun. Rileks jer sorang-sorang, dah lewat petang aku praktis baca Quran mukasurat yang aku kena baca malam nih masa mengaji sama Ustaz. Tapi tak ada pulak Ustaz malam nih, dan yang peliknya, jamuan pun tak ada. Ker pihak pengurusan masjid dah tahu yang Ustaz tuh tak datang malam nih, tu pasal tak ada jamuan disediakan. Nasib baiklah aku dah makan petang tadi, makan belen nasik/lauk yang Ida tinggalkan dalam fridge untuk aku.