Monday

Jumaat27Julai2018

Air tak ada lah pulak bila nak menyiram, tong takungan air pun kosong, so aku pergi breakfast. Dah dua hari sesen pun aku tak keluarkan duit so harinih minum dan makan kat luar lah pulak.

Aku rasa my kebun is taking shape, by Raya Haji nanti rasanya macam meriah aje dengan pelbagai tanaman yang pastinya mula merimbun. Hopefully lah, kalau aku tak buat benda-benda bodoh macam letak baja banyak-banyak, atau biarkan tanaman mati kering tak bersiram. Aku notice yang cili jadi agak cepat besar bila dipindahkan ke tanah, kalau dibiarkan dalam tray, cenonet gitu jer. I could be wrong tapi itu lah pemerhatian aku. 

So ku memindahkan cili aje lah the rest of the morning, since banyak anak cili, aku pilih yang elok-elok je. Aku tak fikir aku akan tanam semua anak cili yang tumbuh, banyak sangat nanti tuh, aku yang akan tension. Pokok cili kalau mula berbuah, memang tak henti-henti. Aku ingat lagi dulu aku tanam dalam 30 pokok cili, lepas petik, berbuah semula, pendek kata hasilnya memang berterusan. Sampaikan aku kata dalam hati, bila lah pokok cili nih nak berhenti berbuah, kitaorang dah tak sanggup nak petik.

Awal aku ke masjid sebab aku nak lunch dulu, lapar sangat, lagipun Friday tak banyak waktu antara Jumaat dan Asar, takut tak sempat nak tidur petang. Rutin tidur aku dah  sekarang, lepas Zohor aku kena lelapkan jugak mata barang sekejap, malam pulak aku dah tak merangkak dah ke laptop, lena jer sampai alarm berbunyi.

KN ada datang sama dengan pekerja dia, untuk tengok-tengok apa skop kerja yang nak dibuat. Dia masih belum kasi quotation dan bila aku mintak, dia janji akan bagi secepat mungkin. Aku masih tak berapa percaya dengan KN nih, bukan apa, dia datang pun ikut suka hati dia aje, tak pernah pun tepati janji. Kalau dia kata nak datang Isnin, hari Rabu yang dia datang. 

Aku berItahu yang kalau everything's ok, quotation pun ok, aku nak dia buat kerja after Raya, all of them kata yang kerja tuh boleh siap dalam masa less than 2 weeks tapi aku tak nak ambik risiko. Kontraktor biasalah kan, cakap nya manis aje, janji itu ini, nanti kang aku kasi deposit, terus hilang. Macamana pun aku kata yang aku akan discuss dengan my siblings, Mak memanglah nak sangat kalau semuanya siap sebelum Raya tapi bagi aku, lebih selamat buat lepas Raya. Takut nanti tak siap, mampos nak tidur kat mana kitaorang. Ataupun pakat semuanya tak nak balik sebab rumah tak siap.

Long ada WA beritahu yang InsyaAllah Mak akan balik esok pagi, Akak De, Pui pun akan balik. Best nih sebab terakhir ramai orang di rumah, masa Raya Puasa ituhari. Sempatlah aku mengemas rumah apa yang patut, malam ini dan awal pagi esok. Tak banyak sangat apa yang nak dikemaskan sebab masa Ida balik minggu lepas, dia dah cuci apa yang perlu.

Lepas Isyak ada jemputan tahlil dan bacaan doa selamat kat rumah one of the jemaahs taapi aku tak pergi sebab aku dah terplan nak makan kat luar malam nih.