Monday

Sabtu21Julai2018

Bingkas aku bangun bila terdengar bunyi azan Subuh, apparently aku punya alarm gagal membangunkan aku pukul 5 tadi. I was debating samada nak ke masjid atau tidak, rasanya tak sempat sebab nak mandi, nak bersiap etc. Tapi syukurlah aku menurut kata hati, aku ke masjid jugak, and for the first time sejak balik duduk kampung, ini kali pertama aku jadi makmum masbuk.

The rest of the early morning aku mengemaskan apa-apa yang patut, I have the feeling ada orang yang akan balik. Tak nak lah nanti dioarang terkejut tengok barang berkaparan, walaupun tak ada apa pun yang bersepah larahnya.

Banyak jugak barang yang aku beli kat Pekan Sari, Ida yang kirim, cili 5 pot, kundang 2 longgok etc. Selebihnya barang untuk aku sendiri, rasanya minggu depan nak perbanyakkan aktiviti memasak, or rather aktiviti menyediakan sendiri makanan. Rasanya lah, apa-apa pun, tunggu minggu depan.

Aku terserempak dengan Long masa balik dari Pekan Sari, Long baru sampai, sorang jer, dan Long akan stay overnight sebab Kak Long sama anak diaorang ke Shah Alam.

Long balik sebab nak memesin rumput kat dalam kawasan berpagar, jugak mengelearkan mana-mana yang patut, sebelum Mak balik.

"Takut nanti, tak dan keluar kereta lagi dah komplen sana semak, sini semak', kata Long, mereferkan Mak.

"Ha, tau tak apa", kata aku dalam hati.

Kitorang kat kebun aje lah, tak buat apa sangat, bersembang aje lebihnya. Long tak habis-habis bercerita kisah dia ikut rombongan melawat perkampungan orang asli di Kuala Lipis minggu lepas. Terms 'memberi perspektif baru, membuka kesedaran' yang selalu di ulang-ulang. Dia kata yang sedih bila menengokkan keadaan orang asli yang Islam, surau di ketiga-tiga perkampungan tuh tak 'hidup', so kena sentiasa ada orang datang melawat, barulah Islam boleh berkembang. 

'Insted of datang melawat sekali sekala sambil bawak barang-barang keperluan, mengapa tak gaji kan dua tiga orang, suruh diaorang duduk di situ. Tak pun, rotate kan sukarelawan-sukarelawan, biar sentiasa ada orang yang mengajar orang asli tu. 

'Sedangkan kampung Melayu yang orangnya dilahirkan Islam, ada surau masjid yang tak hidup, ini kan pulak tempat yang orangnya baru peluk Islam', aku kata gitu. 

'Tak berapa berkesan jugak kalau datang sekali sekala gitu, Lagi elok kalau ada fulltime ustaz ker, sapa-spa lah yang boleh ajar ugama', aku kata lagi.

"Long pun sanggup kalau buat gitu, duduk 2 minggu kat kawasan orang asli tuh,lepas tuh ganti orang lain pulak', kata Long gitu.

'There.........", kata aku dalam hati.

'Kita bukan setakat Islam kan orang jer, kena ada follow up nya, tak kan diaorang terpandai sendiri jer lepas peluk Islam, aku kata lagi.

'Orang asli nih nak peluk Islam senang jer kadang tuh, dia 'sanggup' peluk Islam, kalau kita beli petai yang dia  jual", tergelak Long dengar aku cakap gitu. Bagus aku nih, bila bercakap pasal orang asli, aku akan berfikir cara orang asli berfikir ekekekke

Long kenyang pulak masa aku nak lunch lepas Zohor, tak kan aku nak suruh dia tunggu aku lunch pulak, kan, dah lah aku menumpang dia ke masjid. Dan aku pun malas dah keluar semula bila dah sampai rumah, so aku goreng fries, potong apa-apa sayur etc nak buat omelette. Bukak fridge, tengok-tengok telur tak ada, dah habis. Alaaaaa, aku tak perasan. ingatkan masih ada. Aku nih kadang tuh makan telur mengalahkan biawak ekekekek

Lepas Asar kitaorang ke kebun lagi, aku menyiram dan memindahkan anak bell pepper, pindahkan ke barisan depan. Aku ada semai bell pepper (cili Bangla) kaler kuning, merah dan hijau tapi tak tau lah pulak kalau-kalau yang tumbuh semuanya satu kaler aje. Long pulak menebang pisang yang berpenyakit, lepas tuh gali akar umbi pokok tuh, dibuang.

'Takut jer Mak akan suruh MatN bersihkan pisang berpenyakit nih sebab ituhari ada Mak sebut-sebut pasal nak hire MatN untuk clearkan pisang berpenyakit. Tengok jer lah berapa yang dia charge, jangan terkejut lah kalau dia charge ribu-ribu', aku kata gitu kat Long. MatN ni lah yang charged sampai rm 3200 untuk buat shed yang kalau mengikut pengiraan aku, harganya tak sampai seribu.

Aku beritahu Long yang selagi pisang berpenyakit tuh tak diclearkan, selagi itu lah Mak akan bersuara, setiap kali pergi balik dari masjid for sure nya lah.

Kitaorang dinner kat Sungai Ruan lepas Maghrib sebab tak ada kuliah ugama malam nih, dan Long pun nak berbekam. Ingatkan long nak hantar aku balik dan dia terus ke tempat berbekam, rupanya dia terus aje ke tempat tuh, terpaksalah aku tunggu dia siap berbekam. 

"Dia ingat awak bujang, tentu banyak duit", Long kata gitu bila aku beritahu yang tukang bekam tuh charged aku RM 180 masa aku berbekam, tukang bekam tuh datang ke rumah. Dia charged long Rm 50 jer for 10 cups of bekam. Aku dulu tuh 36 cups tapi cups yang kecik tuh. Aku cerita jugak kat Long yang aku dulu pernah dicharged RM 250, yang aku pengsan sebab banyak sangat darah keluar tuh. Yang tukang bekam tuh tanya aku (lepas aku sedar dari tak sedar) kot-kot aku ada bela hantu/makhluk ( tu pasal aku pengsan tuh sebab hantu/makhluk nak keluar dari badan). What a loads of craps!

Tapi, RM250 a session, he's a bloodsucker all right lah kan? ekekekekke