Thursday

Selasa17Julai2018

Tak ada apa menariknya kat Pekan Selasa Sungai Ruan pagi nih walaupun awal pagi lagi aku dah pergi. Dan tak ada sorang pun orang yang aku kenal, yang aku terserempak, so lepas breakfast aku terus aje lah balik.

Lepas menyiram, aku mengattend semua tanaman aku, sepokok demi sepokok, sebatang demi sebatang. Ada a few pokok bendi yang mati, sayur maman pun sama. Bayam aje yang tak ada menunjukkan tanda-tanda terpalit kontroversi terlebih baja. Sayur lain, timun, kacang panjang, labu, aku nak kasi chance sampai lusa, kalau semuanya hidup tak bermaya macam sekarang nih, nak aku cabut aje semuanya, nak diganti dengan yang baru aku semai ituhari. Dan kali ini aku tak nak taruk baja pun, lantak koranglah cari makan sendiri. Payah, aku generous sikit terkasi baja banyak, korang sentap. Generasi tanaman akan datang, biar diaorang berdikari, cari makan sendiri. Tak kuasa aku nak layan lebih-lebih, itu jagung sama kacang tanah harimau aku dah besar, korang akan dipinggirkan aje nanti tuh.

Then aku mencampuradukkan tanah yang sedara aku hantar semalam tuh dengan cocopeat, dan masukkan ke dalam polybags lama yang aku kutip merata-rata. kena beli polybags yang baru nampak gayanya sebab most yang aku kutip tuh dah rosak, berat sikit aje isinya, terburai. terralit aku buat kerja, sedar-sedar dah 12 lebih.

Aku ke masjid ikut jalan kecik, jalan kampung, yang jarang ada traffic. petang-petang pun aku merempit kat jalan kampung, aku tak berani nak ke jalan besar, sebab jalan nya lurus, kenderaan banyak. Kadang terasa macam P Ramlee yang dalam film apa tuh, happy jer naik basikal sambil nyanyi-nyanyi. Tapi aku taklah menyanyi.

Apa yang aku dapat rasakan, aku semakin happy, semakin redha dengan jalan kehidupan aku. aku rasa tenang setenang-tenangnya, itu yang bila berbasikal, aku lebih banyak berzikir, baca apa-apa lah yang terlintas di kepala. especially baca Bismillah dan beristghfar. Tazkirah dua hari lepas ada Ustaz tuh sarankan yang dua nih yang kena selalu kita amalkan, at least. Memang dah lama pun aku tahu tapi mempraktiskannya tuh yang susah, kejap ingat, kejap lupa, kejap ingat-ingat lupa. Tapi, sejak dua hari lepas, aku cuba amalkan sekerap mungkin, tambah-tambah lagi masa berbasikal. Kalau dulu aku asyik berangan aje, sekarang nih aku dah lain sikit, dah berubah arah. Arah yang lebih baik, yang aku harap arah yang tak bertukar arah. 

Ok, basikal aku tuh memang spesial sikit, agaknya kat Raub nih aku sorang jer yang berfatbike sebab ramai orang yang kata tak pernah lagi tengok basikal tayar gedebak macam tuh. And so, selalulah orang puji, kadang tuh ada yang tahan aku, mintak nak bergambar dengan basikal, dengan lain perkataan, ke mana aku berfatbike, aku akan jadi perhatian. Basikal tuh jadi perhatian sebenarnya, aku cuma menumpang perhatian aje. So ramailah yang memuji. Ustaz kata, kalau dipuji biasanya kita akan jadi bangga, hati kita jadi kembang, berbunga-bunga even. Itu yang kita disarankan untuk beristghfar, untuk menghapuskan perasaan bangga di hati tuh. 

(Bagi aku lah kan, perkataan "bangga" nih tak perlu ujud dalam kamus kehidupan Islam. Dengan lain perkataan, "bangga" nih adalah perkataan yang bahaya, yang timbul dari perasaan yang tak baik. Then again, selalu aku terbaca articles "ibubapa bangga sebab semua anak diaorang masuk Tahfiz", "ibubapa bangga sebab semua anak diaorang berpelajaran tinggi". Orang berbangga itu ini)

Itu yang aku kadang tuh, bila nampak ada orang kat depan yang akan berselisih dengan aku, aku dah standby nak beristghfar, sebab aku tahu yang diaorang akan terpegun dan memuji. 

Petang-petang masa aku merempit, kadang tuh aku bagi jer bebudak naik basikal aku. things like that yang buat aku rasa macam happy aje, tenang aje, duduk di kampung. Walaupun ada kalanya terlintas di benak kepala aku nih yang aku nih mungkin boleh dikategorikan sebagai malas, tak ada prospect, tapi deep inside aku happy dan tenang. Mungkin orang kata yang aku nih macam tak ada kesudahannya, leka dan lagho tak bekerja. Even Mak, tiap kali menalipun, Mak akan tanya, "awak tak kerja ker, awak tak nak cari kerja?". Chu apa tah lagi lah kan? 

Itu yang kadang aku terfikir, aku nih pemalas ker, aku nih jenis tak nak berusaha ker, aku nih tak bertanggung jawab ker, aku nih jenis yang berserah bulat-bulat ker? Damn, I'm not even orang Tabligh.

Apa-apa lah, yang pentingnya aku happy, tenang dan redha dengan jalan kehidupan aku sekarang. Dan yang lebih pentingnya, aku ada perancangan, tu pasal aku maintain blog nih dengan nama Keeping The Dream Alive tuh. 

The hopes we had were much too high;
Way out of reach, but we have to try.
No need to hide, no need to run,
'Cause all the answers come one by one.
The game will never be over,
Because we're keeping the dream alive.

(Keeping The Dream Alive - Muenchner Freiheit)

Petang nih aku ada projek, aku tabur Ajinomoto kat setiap batang tubuh tanaman aku. Lama dah aku nak try cara nih, Ajinomoto sebagai booster untuk tanaman gitu. Ada dua cara, larutkan Ajinomoto dan siram, atau taburkan di sekeliling tanaman dan jirus air. Aku choose untuk tabur, sebab malas nak membancuhnya, ada sukatan tertentu. Ngam-ngam habis sekilo Ajinomoto, then baru aku terrealise yang kalau aku bancuh, tak sebanyak itu Ajinomoto yang aku gunakan. Tapi nak buat macamana, aku dah tertabur semuanya. Tu pasal aku siram, or rather sembur, dengan air yang banyak, biar meresap ke akar umbi.

Macam-macam cara yang aku buat semata-mata nak kasi tanaman aku hidup segar bugar tapi setiap kali aku melawat kawasan, ada jer aku nampak yang tanaman aku mati. Apasal berkebun kali ini macam susah jer hah? Dulu tuh senang jer, mungkin sebab dulu-dulu tuh aku tak banyak buat eksperiment macam sekarang nih. Itulah, kalau banyak sangat pengetahuan, bahaya jugak, kan? Lebih baik jadi bodoh kadang tuh daripada jadi pandai yang memandai-mandai. 

Tak ada Ustaz Sekolah Sains Raub tuh malam nih, so aku melepak aje lah lepas Maghrib. Aku dah tak keluar dari masjid sampailah habis Isyak sekarang nih, Kalau dulu tuh ada jugak aku melepak kat luar sementara tunggu Isyak, duduk lah sorang-sorang dalam gelap kat kerusi kat kedai sebelah masjid tuh (kedai tuh tak bukak waktu malam). 

Terserempak dengan TokImam2 masjid masa nak dinner so makan sama dia. Aku tak berapa reti nak bersembang dengan TokImam2 tuh. Dia nih dah tak ada bini, itu yang makan sorang-sorang kat kedai tuh.

"Awak pernah  ke makan kat kedai seberang tu?", dia tanya aku sambil tunjuk arah kedai. 

"Pernah jugak, tapi malam tak pernah lagi", aku kata gitu.

"Kedai tuh orang panggil Kedai Redha Jer Lah", kata TokImam2 lagi.

"Sebab slow sangat, kalau odar makanan, setengah jam pun belum tentu siap. Tu pasalnya orang kampung panggil Kedai Redha Jer Lah, redha aje kalau makanan sampai ke tak sampai", kata TokImam2 lagi bila aku macam tak faham dengan explaination dia.

"Laaa, saya ingat saya sorang jer yang perasan kedai tuh lambat sangat servisnya", aku kata gitu. 

"Tok Imam selalu makan di Sungai Ruan ker, situ banyak jugak gerai Melayu", aku tanya dia.

"Tak pernah, tak suka sebab bercampur tu lah", kata Tok Imam2.

"Tak. Ada gerai, ada kedai Melayu", aku kata gitu. Rupanya Tok Imam2 maksudkan yang kat gerai/kedai Melayu tuh bercampur pelanggan Islam dan bukan Islam, so perkakas nya diragukan kerbersihannya.

"Kalau orang alim dedulu, deme nya tak makan di kedai yang bercampur gitu tuh, kadang nya deme samak dulu pinggan mangkuk", kata Tok Imam2 lagi.

Betul jugak, patutnya tokay gerai/kedai sediakan alatan atau perkaks yang berasingan untuk non-Muslim, contohnya pinggan mangkuk kaler merah untuk bukan Islam. Tapi, sudu garfu macamana pulak, mana ada sudu garfu kaler lain kan?