Monday

Sabtu14Julai2018

Sebelum ke Pekan Sari aku singgah kejap kat tempat peraih durian, aku buat keputusan untuk beli 2 bakul durian reject, RM 316, lebih kurang 100 kilo beratnya. Kat Pekan Sari aku tak beli apa-apa pun kecuali dua longgok buah kundang. Cuma jumpa dan sembang-sembang dengan a few orangs yang aku kenal, sedara aku ada jugak berniaga kat situ. 

Then terus aje balik, ambik kereta untuk penuhkan dengan durian. Aku bagi Mamat Indon yang masukkan kesemua durian ke dalam boot kereta aku tuh RM 5 sebagai tips, aku rasa that was the easiest RM 5 he ever make. Aku sendiri pun rasa macam, "ish banyak sangat nih, tak payah kasi tips pun dah ok sebab itu memang kerja dia, memasukkan durian ke dalam kenderaan pembeli". Tapi, lebih kita rasa berat untuk bagi sebanyak itu, itu lagi afdal. I don't care if he has lots of money, lebih kaya dri aku, at least harinih aku dah 'menderma". Kalau boleh setiap hari aku nak derma, either belanja orang makan, bagi duit kat budak-budak, apa-apa lah. Masalahnyaa, aku selalu terlupa. Selalu bolos.

Aku WA ke group keluarga, tanya samada harga durian tuh boleh claim ker tidak (sebab tempoyak tu pun nanti diaoraang jugak yang nak, sekali balik, sebalang sorang dibawaknya, macamlah tak ada botol yang lebih kecik ekekekek), macam banyaklah pulak soal jawabnya, hampir aku sentapz. And so aku decided untuk ke rumah Chu aje, nak share dengan Chu. Chu setuju aje sebab elok-elok duriannya, dia even suruh aku beli lebih banyak lagi tapi aku kata yang esok lusa boleh beli, jangan tamak sangat. Sebenarnya aku tengah fikir yang aku tak nak banyak sangat keluar duit, seseminggu dua nih laju jer duit keluar.

Lepas melongokkan durian kat rumah Chu (aku tinggalkan 3 bijik untuk aku), terus aku balik sebab excited nak menanam benih kacang tanah harimau. By the time aku siap menyiram etc, dah pukul 11 lebih. 

Tengahari nih ada jemputan khenduri tahlil, aku pergi naik fatbike aje sebab dekat dengan rumah, lagipun cuaca tak panas. Aku notice yang kalau ada majlis tahlil kat rumah orang-orang yang "tak berapa dikenali" i.e yang tak/jarang ke masjid, tak ramai yang datang. Kalau 'ahli masjid' yang buat majlis, meriah biasanya.

Since Zohor pun dah dekat nak masuk waktu dan rumah tuh tak jauh dari masjid, terus je lah aku berkayuh ke masjid. Seronoklah pulak, itu yang aku rasa from now on aku nak ke masjid naik fatbike aje lah, waktu Zohor dan Asar. Kalau tak panas lah kan? Subuh dan Maghrib/Isyak, naik kereta. That way aku tak akan rasa canggung (malu?) bilamana nanti di suatu ketika aku terpaksa berfatbike aje, kalau kereta rosak for example. Bagus jugak idea tuh, secara tak langsung aku dapat kikis kemaluan aku sedikit demi sedikit ekekekke

Cumanya, berfatbike nih kenalah pakai seluar, tak kan nak pakai kain pelikat, kan? Kang ada pulak terlondeh sana sini, tak pun, takut telor tersangkut kat palang basikal. Kalau tersangkut kat handle tak apa, orang ingatkan loceng basikal ekekekke

Tension jugak aku tengok tanaman kacang panjang aku, daunnya kekuningan dan bertompok-tompok macam berkudis gitu. Biasanya tanam kacang panjanglah yang paling senang, tak kan itu pun tak reti? Tak tahu aku apa salahnya tapi aku suspect sebab baja. Aku tertaruk banyak baja ikan + gula merah tuh, sepatutny a spoonful for every 20 L of water, tapi aku bantai curah jer sesedap rasa. Aku rasa itu sebabnya, nasib baiklah tanaman lain ok jer, kecuali kacang panjang. Dan timun. Dan labu. Tak apa, tanaman-tanaman tak glamer semua tuh, korang nak mampos, mamposlah, aku peduli apa? Aku tanam korang pun pakai campak-campak jer pun, kalaulah itu punca korang nak sentapz, kan? Aku kasi baja banyak pun salah. Ker nak aku buat baja dari ikan yang mahal? Ikan saalmon?

Lama dan jauh aku berfatbike petang ini (hasil dari ketensionan kat pokok daun berkudis tuh kot?), segala ceruk rantau aku pergi. Then terserempak dengan MH yang baru balik dari kebun, melepak dengan dia kejap sebab beria sangat dia panggil aku suruh berhenti, biasanya aku takat lambai tangan jer kalau jumpa sapa-sapa yang aku kenal. Yang aku tak kenal, aku takat nod kepala gitu je, sambil senyum.

MH ajak aku ke kebun durian dia esok pagi dalam pukul 7 lebih. Awalnya, kata aku dalam hati. Aku menolak mulanya sebab aku fikir, pagi-pagi gitu sure basah embun masih tak hilang, then nak mencari durian kat dalam semak samun, not at all my cup of tea lah kan?. Lagipun, berapa bijik sangatlah dapatnya, takat nak penuhkan raga motor, lainlah kalau nak penuhkan Hilux. Paling-paling pun 5 enam bijik, and that will take the whole morning. Aku tadi, dalam masa 5 minit jer dapat 2 bakul durian.

Tapi sebab aku tak nak dia kecik hati, aku setuju aje lah. Mungkin besar maknanya bagi dia kan. Mungkin dengan dia mengajak aku ke kebun durian dia tuh akan membukak hati aku untuk menerima dia sebagai ipar kan? ekekekekke

Tapi....kalaulah tak jadi nanti, takut pulak dia bengang kat aku, tentu dia kata, "that bitch, aku ajak dia ke kebun durian aku, dia kawin dengan orang lain rupanya. What a son of a gun!

Dan aku pun terus lah menganalisa....... susah, aku bagaikan disepit duri durian.

Aku tak ke surau pun jugak malam ini sebab kat masjid ada majlis tahlil/sembahyang hajat untuk bakal-bakal haji tahun ini, ada 2 couples yang akan jadi tetamu Allah.