Sunday

Saturday27022016

Lagi sekali aku ke office agak awal, sebelum yang lain-lain sampai. Semalam hujan lebat jugak, angin kuat, tapi tak lah lama sangat. So tak adalah benda-benda yang tak diingini berlaku, dan benda yang aku inginkan berlaku, tak berlaku pulak. 

Lepas breakfast aku terus ke site, ke depan Beach Club. Menengok kalau-kalau ada apa-apa yang tak betul. Ramai pulak orang surfing sesehari dua nih, jadi tapak pesta pulak kat depan Beach Club tuh, just outside of our site. Makin ramai pulak Mat Salleh sekarang nih, ramai yang bekeluarga.

Tak konfiden jer aku tengok slope tempat nak buat soil nailing, aku rasa kalau sesekali dua hujan macam malam semalam, harus collapse semua tuh. And so terus aku ambik gambar, masukkan ke group chat. Tak ada siapa pun yang respond, tapi at least aku dah beritahu. Aku boleh agak Tonne tak puas hati sebab aku hebahkan kat orang lain, kejap tuh dia datang, instruct pekerja dia untuk buat apa-apa yang patut. 

Aku tengah nak update blog bila aku terperasan yang traffic to my blogs, ketiga-tiga blog, agak heavy. Dari mana datangnya? Dan aku tengok ada traces yang blog lama-lama dibaca jugak sehelai demi sehelai, sehari demi sehari punya cerita. Bila aku tengok Twitter, rupanya ada new follower, yang namanya sebijik nama Arkitek project Cherating nih. 

Mulanya aku buat tak tahu aje tapi lama-kelamaan aku tengok traffic semakin heavy, mungkin kebetulan orang lain yang baca at about the same time tapi aku sebagai orang yang cepat panik, terus decided untuk privatekan blog aku. They, orang-orang yang seproject dengan aku, they are not supposed to know sejarah hitam hidup aku. Tak ada siapa pun yang tahu kisah aku, kecuali Abang Teh, cousin aku tuh, dia pun tahu sesikit aje. Dan a few site staff yang aku ada cerita sesikit dulu tuh. Bengap ker apa Arkitek tuh, patutnya buat senyap-senyap ajelah baca, ini, sampai nak follow Twitter aku sedangkan kalau nak baca tweet aku, tak payah follow pun tak apa. Lagipun aku mana tweet sangat pun dah. 

And so petang nih aku asyik fikir macamana aku nak terus berblog, I have to keep my blog going sebab that's the only thing pasal hidup aku nih yang worth something. Having a few readers/followers tuh dikira bonus. Banyak gak bonus aku. Tapi, in all honesty aku kata yang I am not being fair to my readers, sebab aku tak tulis semua kisah aku. Aku, macam artis jugak, aku cuma tulis apa yang aku nak orang tahu/baca aje. Kalau artis, diaorang tulis yang bagus-bagus aje, benda-benda yang berunsur taik palat, diaorang sembunyikan. Begitu jugak aku, aku cuma tulis sesikit aje, aku tak tulis in details pasal aku takut ada yang menyakitkan hati orang. Dan takut orang kata aku nih lemah. Kalau diikutkan gaya aku menulis dulu, dah berbakul-bakul aku maki, aku carutkan orang-orang yang deal dengan aku, orang-orang sekeliling aku. 

Lama dah aku perasan yang blog aku jadi "baik" gitu, tak mencarut sesangat, tak mengutuk orang, tak ada royanan, tak ada unsur-unsur sentap. Sebab aku nak maintain ayu kononnya. Jiwa aku tertekan benarnya, aku rasa macam hipokrit gitu. Contoh macam ini lah, itu yang suka sangat selfie, pastuh upload kat sosial media, upload semua gambar lawa-lawa sampaikan kita kagum, sampaikan kita fikir, bestnya hidup dia nih. 

Sekali lagi aku cakap in all honesty, kebanyakannya tuh hipokrit, diaorang upload benda yang best-best aje sebab in real life diaorang di sebaliknya, penuh dengan taik palat. Aku pernah berkesempatan chat dengan a few so-called internet celebrities, yang aku nak tengok Instagram, FB diaorang pun aku takut sebab aku rasa macam kecik sangat aku nih dibandingkan dengan lifestyle diaorang. Dan aku pelik, apa pasal diaorang nak chat dengan aku yang tak ada apa nya nih. Tapi, bila lama-lama chat, terserlah keinsecurities-an diaorang, sampaikan aku nak tertanya, "eh tapi kat FB, kat Instagram ko, kemain lagi ko"

Kesimpulannya, those yang macam hebat jer kat sosial media, diaorang macam kita-kita jugak, ada yang lebih teruk dari kita. Macam aku lah, walaupun aku tak terkenal, walaupun pembaca blog aku cuma dua tiga puntung aje, aku rasa guilty sangat sebab aku cuba tak tulis yang sebenarnya pasal aku kat blog nih. Tak cerita pun pasal my sex live, my love life. If they do exist at all.

Aku kalau boleh nak blog aku nih cover every little aspect hidup aku sebab melalui blog ini lah aku kenal diri aku, aku perbaiki kelemahan aku, aku ambik ikhtibar. And all that shit. Ingat dak ituhari aku cerita yang pasal aku nih pemalas basuh spender? Guess what, aku sekarang dah jadi rajin basuh spender, setiap kali mandi, setiap hari, aku akan basuh. Sampaikan aku dah boleh pilih spender mana yang aku nak pakai, yang kaler apa, yang ropol-ropol ker, atau yang petak-petak yang aku nak pakai. Bukan macam dulu, punyalah tak ada fresh spender, terpaksa pakai spender lembab yang terpaksa dicuci dulu. Sampaikan ada ruam kat pangkal telor aku sebab pakai spender lembab.

Dan kalau aku termiss berjemaah, tertinggal baca Quran, tak buat solat sunat, aku akan mudah perasan, thanks to this blog of mine.

Petang nih aku buat style semalam jugak, hantar kereta kat rumah then barulah jogging. Mulanya aku masuk site, then ke SPA dalam sesetengah jam, terloncat-loncat sambil tengok orang surfing. Dah tuh aku lari ke hujung pantai, 3 kali berhenti aje sebab aku lari perlahan-lahan sambil memaintain ayu sebab orang ramai. 

Masa aku nak pergi dinner, chatting sama Hendrik sesambil berjalan tuh. Iyalah, esok aku nak kirim duit kat dia, so kenalah bersembang. Lepas dapat duit, hilang. Aku beritahu dia yang aku jalan aje ke kedai makan, orang kampung pun ramai yang kata aku nih "pelit"  (kedekut) sebab nak save duit, tak naik kereta. Aku pun pelik apapasal orang kata aku pelit sedangkan pelit lah perkataan yang tak ujud dalam kehidupan aku.

"Abang agak pelit. Tapi besederhana", Hendrik tulis macam tuh.

Menyirap darah aku tau dak? Apasal dia kata aku pelit, kalau aku pelit, tak kan aku nak kasi dia duit. Tengahari tadi M kata cellphone dia rosak sebab anak dia hempas, aku kasi dia my other cellphone yang aku tak guna (berjam jugak aku mendelete isi phone tuh), aku boleh nampak macamana happy dan terkejutnya dia. 

Gwe ga pelit!

Punyalah sentapnya aku, makan pun tak lalu, terus aku balik aje. Sampai di rumah, aku check semula chat kitaorang sebab aku tak puas hati apa pasal dia kata aku pelit. Only then baru aku perasan yang dia tak tulis "Abang agak pelit", instead dia tulis "Abang gak pelit". Sakan aku gelak. Nasib baik tak sempat bertumbuk.