Thursday

Wednesday17022016

Semakin lama semakin awal aku datang office, macam bersemangat baru gitu. Aku tak breakfast kat luar harinih, aku pelik, aku boleh jadi rajin menyediakaan breakfast kat office. Keluar masuk office, pergi cuci cawan, mankuk, masak air. Kalau kat rumah, jangan haraplah aku nak rajin macam tuh. Agaknya memang aku nih jenis yang tak serasi untuk breakfast kat rumah. Dried fruits yang aku beli kat KL ituhari, tak sempat aku nak campurkan dalam breakfast aku, dah habis. Budak-budak tuh suka sangat masuk bilik aku makan benda-benda macam tuh, jugak kismis. 

Sebelum snap gambar nih, puas jugaklah aku menghalau semut. Takut nanti ada orang terperasan, kan? Itu yang macam sampah berterabur, jugak dalam bekas gula tuh, itu bunga cengkih. Petua nak halau semut yang berkerumun, taburkan bunga cengkih.

Awal pagi dapat message dari Jabatan Alam Sekitar, Cawangan Gebeng, diaorang suruh aku datang office diaorang esok, ada benda yang nak ditanya. So aku akan pergi dengan Kontraktor punya Site Safety Supervisor. 

Macam sibuk jugak harinih, iyalah, Tan Sri nak datang Friday nih kan? Turfing guys ada datang potong rumput so aku explained kat dia apa yang kena dibuat, esok diaorang akan bawak top soil satu lori, untuk tunjukkan yang there's works going on. Nak pasang geoweb, bendanya tak dibeli pun lagi, payment belum dapat. 

CPM pulak, dari pagi mengwassap aku, tanya itu ini, suruh aku contact Landscape Consultant, Abang Teh, sepupu aku tuh. Itu bukan kerja aku sebenarnya, tapi since aku kat site, aku lah yang kena ambik tahu, then merepotkan kat diaorang. So pasal turfing dah tak ada masalah, Tan Sri akan terpercaya dan terpedaya.

Banyak jugak pokok toddy palm yang mati kering. Kat buggy track ni lah tempat aku jogging sekarang nih.

Masalah Boss aku aje yang tak akan settle nya, pasal tanki sewage treatment plant yang timbul tuh. Boss aku senyap jer, agaknya tengah cari idea untuk fabricate cerita kat Tan Sri nanti. He's so very good at making excuses, selalunya orang akan terpercaya. Aku jer yang satu perkataan pun dari Boss aku yang aku tak percaya. Dan aku selalu terkesian, selalu terfikir, "laaa, bengapnya diaorang nih, Boss aku tipu pun diaorang percaya". Bab submission, itu aku tak tahu, kemungkinan besar tak settle jugak lagi. Rasanya kali ini my Boss akan teruk kena belasah. 

Kedua-dua staff Konsultant ada harinih, walaupun sekejap. Mariposa jer yang belum nampak muka, lama sungguh dia cuti. Aku tak kisah dia nak datang ke tak nak datang, aku lebih suka dia tak ada sebab kalau dia ada, banyak sangat dramanya. Nak cover ketidakadaan dia kat site. Sad thing is, orang-orang KL percaya cakap dia.

Petang nih macam biasa, lari kat buggy track seround, sampai ke puncak kat VIP Chalet. Lepas tuh turun ke teluk kawasan SPA, loncat-loncat seround dua sampai berpeluh. Then pergi ambik laundry, park kereta kat depan kedai tuh, then jalan kaki. Terserempak dengan Encik Basiron Kaya depan chalet-chalet yang dia nak bukak, dia tanya aku kalau-kalau aku nak sewa dan manage chalets tuh, bayar dia RM 8000 sebulan, untuk 7 bijik chalets tuh. Banyak jugak dia buat style tuh.


Kalau aku ke hujung pantai, memang aku akan ikut jalan depan kubur nih. At least dapatlah jugak aku sedekahkan AlFatehah ker apa ker, kan? Bila aku dah mati nanti, kalau boleh aku nak lah jugak ada random strangers yang buat benda yang sama kat aku.


Forever in my dreams my heart will be
Hanging on to this sweet memory
A day of strange desire
And a night that burned like fire
Take me back to the place that I know
On the beach

On The Beach - Chris Rea

Air laut pasang, sampai tak ada ruang nak menyusur pantai. Aku perhatikan yang semakin banyak pokok tumbang sebab kena hakisan air. Kalau tak salah aku, sesetahun lepas nun jauh di sana air laut, tapi sekarang nih semakin ke darat pulak. In a few years sure nya akan lebih teruk lagi. Tadi aku perasan yang water tide sampai kat betul-betul kaki Beach Club, dulu ada GM tanya aku pasal nih, then bila aku tanya Boss aku,dia kata yang mengikut stastik dari Jabatan mana tah, 100 tahun punya tide level tuh sekian-sekian. Semua orang terpercaya. Termasuk aku. Tapi sekarang, I have my doubt.

Ada Doa Selamat lepas Isyak, so adalah makan-makan sikit. Aku tak join, walaupun hati aku meronta-ronta nak duduk makan, kat luar hujan renyai-renyai. Tapi itulah, tak ada orang pelawa aku ajak makan. Padan muka aku, ituhari orang ajak makan, tapi aku buat pura-pura garu bontot, nak menunjukkan kerealan yang aku tak dengar diaorang panggil aku.

So menapak ke kedai lah malam nih, too bad banyak yang tak bukak, terpaksa singgah kat kedai burger anak Pak Sahak. Perempuan pekerja Pak Sahak yang suka menganjing tuh ada kat situ.

'Bakpo nyo ado keto tapi jale kaki, huje-huje gini nih. Kedekut sungguhlah", dia kata gitu.

Sambil senyum-senyum aku kata, "Kalo sayo kedekut, tok maghri sini, maha!". Memang mahal pun, kat tempat lain, special cheese burger sama teh ais, RM5 jer, tapi kat situ RM 7-50.

Ternyatanya gwe emang sebel ama itu Mak Lampir.