Thursday

Wednesday24022016

Aku baru jer nak breakfast, baru tuang susu kat dalam mangkuk yang berisi corn flake, oatmeals, muesli, raisin, some dried fruits, bila DrO talipun beritahu yang dia dah ada depan office. Dia nih Environmental Consultant, datang site every 2 months. Baru pukul 9 setengah, aku baru sampai office, pukul berapalah agaknya dia bertolak dari KL. Kesiannya hidup dia.

So aku ikut dia melawat site, macam biasa. Aku, dalam ramai-ramai orang yang melawat site, Auditors sama Environmental Officers lah yang paling aku menyampah, paling malas nak layan. Dengan JAS aku ok, mungkin sebab Officers yang datang semuanya perempuan. Perempuan memang senang nak handle. Tapi ini diaorang nih jenis yang tanya benda yang remeh temeh, benda yang bukan-bukan. Kitaorang building a 200 million project, diaorang boleh tanya things like, "workers' toilet ikut SPAN punya details ka?, sini ada open burning ka?". 

The thing yang aku bengang dengan DrO nih, dia nih dah lah jalannya terkedek-kedek, ambil gambar jer kerjanya, orang lain dah jauh ke depan, dia nun kat belakang. Lepas tuh mulalah panggil aku, nak tanya itu ini. For fuck sake, kalau nak tanya aku, nak bercakap dengan aku, you have to come to me, bukannya aku kena lari ke dekat ko. Yang buat aku berasapnya, dia guna jari tangan untuk panggil aku. Aku memang trauma kalau orang guna jari. Kalau melambai tak apa, ini dia guna jari, yang dibengkok-bengkokkan. Sebijik macam Nenek Bawel KFC Atlantic City tempat aku kerja dulu tuh. 

Aku buat tak tahu jer bila dia panggil aku, aku tak berganjak dari keberdirian aku, last-last dia datang kat aku. Didn't your mom ever tell you to be more courteous, you fucking cunt!

Banyak activities kat site harinih, semuanya tertumpu kat Beach Club. Mariposa yang baru balik malam semalam, dia yang buat inspections, ada concreting to swimming pool jugak. Nasib baik buat awal pagi sebab petang hujan turun. 

CPM whatsapped, dia tanya pasal progress, then dia mintak aku buat report, complete with current photos, sebab diaorang ada Board Meeting sama Tan Sri, Isnin minggu depan. Dia tanya aku apa pasal sekarang aku dah buat Weekly Report, so aku kata lah yang bukan ker dapat Stop Work Order, apa yang nak direportkan lagi? Kalau aku buat, silap-silap nanti backfired sebab we are not supposed to have any building activities kat site.

So tersibuklah aku untuk a few hours, aku cc kan sekali kat Arkitek jugak kat GM sebab biasanya diaorang pun nak kan latest photos untuk ditunjukkan kat Tan Sri. Sempat aku beritahu CPM yang now since semua orang tahu yang kat site ada activities, jangan nanti salahkan kitaorang staff kat site, kata lah MPK buat lawatan mengejut dan ambil tindakan. 

To be real honest, diaorang orang-orang atasan tuh, sebenarnya nak Kontraktor teruskan kerja as if nothing happened sebelum ini, tapi tak seorang pun yang berani bersuara. 

Aku tercakap dan tertanya CPM a few other things, aku terberitahu yang Mariposa balik semula ke KL petang nih, dia kata dia ambik cuti. Biar CPM tahu yang lapuran aku pasal Mariposa nih konsisten.

Tak lah nampak macam aku mengelat masa lari kat buggy track yang steep sangat tuh sebab aku terpaksa jawab whatsapp CPM. Lari a few langkahs, ada whatsapp yang perlu dijawab. Why in the world nak tanya aku itu ini, nak mengadu masalah kat aku waktu aku nak jogging? Masa kerja tak boleh ker?

Jauh aku lari petang nih, habis seround kat site, aku lari dari hujung pantai ke hujung sebelah sana. Lari slow-slow, tak terasa letih. Tapi masa antara Maghrib ke Isyak, aku punyalah mengantuk, keletihan, hampir tertidur aku dibuatnya. Aku sekarang nih, setiap malam aku keluar cari dinner, tak macam dulu aku tapau jugak sekali sekala. Lecehlah menapau nih, lepas makan, pinggan mangkuk kena dicuci. Bukan gaya hidup aku lah kalau bab-bab mencuci pinggan mangkuk. Sampah kena buang, kan? Bab yang aku malasnya, kadang tuh diaorang ikat air, ikat penuh, punyalah siksa nak membukaknya. Makan kat kedai lagi best, tak payah nak fikir semua tuh.

Awal aku tidur malam nih tapi pukul 12 setengah aku terjaga, Hendrik hantar message. Biasalah orang Indon kan, tak boleh berbaik sikit, terus nak duit. Bukan nak pinjam, tapi nak duit. 

Dan at about the same time, dapat email dari EnK, GM. Tak pernah dia email aku selama ini so terkejut jugak aku dapat personal email dari dia tuh. He's in London sekarang, dia dok tanya aku pasal project punya progress. Dia bimbang kalau-kalau Tan Sri sama Datuk akan visit site sebelum dia balik. 

Dan aku pun cucuklah kat mana yang patut.