Tuesday

Ahad18November2018

Aku tunggu jugak kot Long ada balik tapi sampai pukul 9 tak ada gaya macam dia akan balik, so terus lah aku pergi breakfast kat kedai Ameno. Dah jadi kebiasaan kalau Sunday memang aku makan kat situ.

Tak ke kebun pun sebab dah lewat, melepak online jer lah'

Siang tadi pun ada wedding kat dewan, jugak tak ada jemputan. Rupanya orang dari kampung lain, tu pasal sorang pun dari kampung nih yang tak dijemput. 

Since tak ada kedai yang bukak, terpaksalah ke kedai Redha Jer Lah, Ada 3 orang yang tengah tunggu order, aku nak tapau nasi ayam. Dalam 20 minit menunggu, aku peratikan jer tokay tuh buat kerja, punyalah lembab dan tak bersistematik. Sabar jer lah.

Masa Asar tadi ada aku terdengar a few jemaahs yang komplen dan merungut pasal orang luar yang buat majlis kat dewan., tak nak jemput pun at least beritahu lah Ketua Kampung yang dewan tuh nak diguna.

Awal aku ke rumah Chu, menu malam nih, nasi goreng sambal hitam sama kuih apa tah. 

"Awok sorang jer ke yang sponsor makan?" Chu tanya aku. Aku tak jawab.

"Banyak nya duit, tetiap minggu sponsor makan", kata Chu lagi.

"Alah, berapa sen sangat, minggu depan saya tak ada", aku jawab gitu.

Tak ramai yang datang mengaji, hampir Ustaz tuh nak kansel kelas, mungkin sebab hujan kot tu pasal tak ada orang. So sebelum Isyak dah habis kitaorang mengaji, aku berdua jer. So sempatlah aku ke kedai beli teh o sebab kat surau tak ada gula.

Pedas gila nasi goreng tuh, ada a few jemaahs yang tak makan habis, tapi ada jugak yang bertambah, masing-masing puji kesedapan masakan Chu. 

Sesambil makan tuh aku dengar jer MH sembang dengan one of the jemaahs, sembang pasal Tahfiz yang baru dibuat kat kampung nih. Dengar ceritanya nak dimulakan semula tahun depan, sebab banyak masalah. Sesebulan lepas aku dapat WA dari adik aku di KL yang forwardkan mesej dari Tahfiz tuh yang mintak sumbangan. Antara barang yang dimintak, 25 katil, almari, tilam etc. Jugak mintak komputer dan printer. Dan bekalan daging, ayam, ikan dan sayuran YANG BERTERUSAN untuk 25 orang pelajar. 

Cuma masalahnya, pelajar ada 3 orang jer, rumah tempat buat Tahfiz sementara tuh kecik jer untuk muatkan 25 katil, almari etc. Dan yang buat peliknya, mesej mintak sumbangan tuh tak ada pulak dimasukkan ke dalam WA group kampung jugak kawasan sekitar. Diaorang mintak sumbangan dari orang luar, orang jauh, yang tak tahu menahu pasal keujudan Tahfiz tuh.

Well, kitaorang kat kampung nih pun tak berapa tahu sangat pasal Tahfiz tuh walaupun tak berapa jauh dari masjid, dalam 50m away jer. Sekali sekala ada lah 4 orang berjubah yang datang sembahyang kat masjid.