Tuesday

SabtuAhad1011November2018

Sabtu 10 November 2018

"Ha, dia datang dah bawak kuih", kata one of the Makciks yang berniaga kat Pekan Sari Ulu Gali bila nampak aku datang sambil jinjing bag plastik berisi kebab. Dah jadi rutin hari Sabtu nampak gayanya nih, cadangnya nak beli apam balik atau kuih aje (lebih murah)  tapi aku macam kesian pulak kat brothers dua orang tuh, kat tempat lain meriah jualannya, tak macam kat tempat diaorang.

Tak lama aku di Pekan Sari, tak beli benda lain pun. Then melepak bawah pokok rambutan baca paper, benda yang tak pernah aku buat selama ini, biasanya baca paper dalam rumah. Tak sampai setengah jam kat kebun, tak buat apa sangat pun, sekadar menyusun polybags yang dipenuhi pokok tembikai, timun dan a few other pokok yang aku tak sure, samada peria, petola atau labu. I don't remember planting them, seingat aku, apa yang aku tanam cuma lah timun dan tembikai.

Lepas Asar ada khenduri Tahlil tapi aku tak pergi sebab jauh rumahnya, sedangkan aku bawak basikal jer masa pergi masjid, tak kan aku nak patah balik ambil kereta.

Aku suka pembelajaran Tasauf lepas Maghrib tuh tapi aku kurang puas hati dengan cara Ustaz tuh, tak payah lah aku ceritakan sebab apa tapi apa yang dapat aku beritahu, aku selalu teringat kat kawan aku yang anti sangat dengan geng Ustaz yang "suka menakut-nakut kan orang", whatever that means.

Ahad 11 November 2018

Walaupun malam semalam hujan tapi aku berniat jugak nak ke kebun, so awal lagi aku dah pergi breakfast. Since jiran aku dah berangkat untuk ke KL, maka tiada ada lah CCTV yang membontoti aku so itu yang aku rasa macam bersemangat aje nak berkebun, or rather bersemangat nak buat apa-apa yang patut kat kebun. Aku dah plan untuk kuat sikit berkebun (kalau tak hujan) seketidakadaan CCTV for about 2 weeks nih. Itu jugak yang buat aku rasa macam malas nak ke KL hujung minggu nanti sebab nak enjoy kefreean aku tanpa gangguan CCTV tu lah.

Aku tak expect Long akan balik, iya lah kan, musim-musim hujan gini nih apa lah sangat yang dapat dibuat pun. Memang pun, tak sempat lama memesin rumput, Long berhenti buat kerja. Biasanya Long balik semula sebelum Zohor so tadi Long dah nak balik, then terbersembang dengan aku, kat bilik aku.

Aku tak tahu lah kalau memang itu plan Long, tapi dah bersalam bagai tadi tuh, then Long bukak cerita pasal niat dia nak jalankan projek (dah lama dah ura-ura nya) yang dia rancang, sebab anak-anak dia semuanya macam tak stabil lagi kedudukannya (according to him). Cerita punya cerita, Long tanya aku, apa plan aku. Mulanya aku macam berat nak jawab sebab tak ada sorang pun tahu apa plan aku sebenarnya. Aku sendiri pun tak tahu apa plan aku ekekekeke.

Tapi bila Long serious jer tanya sambil kata, "ini antara kita berdua jer, awak cerita kat Long, Long tak akan cerita kat orang lain", terus lah aku beritahu options yang aku ada, yang aku cadang nak buat. Dalam masa terdekat.

"Dengar cerita awak nak nikah bulan 12", Long tanya gitu.

"Bulan 12? Bulan depan? Sapa buat cerita?, aku tanya Long sambil gelak-gelak. Long tak jawab.

"Ini Chu lah buat cerita nih, dia nak sangat jodoh kan dengan anak angkat dia tuh. Pandir!", aku kata gitu.

Long senyum jer, yang mengiyakan yang cerita tuh memang dari Chu. Apa yang aku suspect, Chu bercerita dengan Mak (masa Mak ada balik ituhari, jugak sebelum-sebelum nih) dan Mak suruh Long tanya aku sebab Mak memang tak berani tanya aku.

So aku ceritakan kat Long segala kemungkinan yang bakal aku buat, ada 3 options bab nikah tuh ekekekeke

Skip lah cerita pasal nih, malu nak cerita ekekekeke

So basically Long tahu apa yang aku nak buat soon.

Agaknya tersedap pulak bercerita, Long tak jadi balik sebelum Zohor, lepas sembahyang kat masjid pun kitaorang bercerita lagi kat parking, tak habis kat situ, sambung bercerita dalam kereta depan rumah. Macam-macamlah yang diceritakannya, aku dengar aje lah, ada benda yang aku setuju dan ada jugak benda pasal Long punya pendapat yang aku tak setuju. Sangat-sangat tak setuju. Tapi aku diam kan aje.

Hujan turun lagi petang nih, membawak ke malam. Aku sampai aje di surau, dah ada makanan yang dihantar dek tokay gerai depan rumah Chu tuh. Tak ramai jemaah yang ada (sebab hujan kot) so panik jugak aku takut makanan tak habis sebab banyak lah pulak dibuatnya, nasi goreng dan 3 jenis kuih. Aku suka pulak mengaji sama Ustaz tuh sebab macam banyak tips yang aku dapat, since ada 4 orang jer yang mengaji, Ustaz tuh dapat kasi attention yang lebih.

"Tak apa lah, saya bawak balik, "repair" letak telur", kata one of the jemaahs bila aku suruh dia ambik semua nasi goreng yang banyak tak habis tuh. Nasi goreng kosong jer, tak ada telur, tak berseri langsung, itu yang tak laku sangat tuh. Nasib baiklah ada yang sanggup tapau so habis jugak akhirnya.

Itulah, makanan, memang tak boleh lawan dengan yang Chu masak, sediakan. Akan datang nih aku tak nak dah suruh orang lain sediakan, kalau Chu tak ada, tak bawak makanan pun tak apa lah.