Monday

Sabtu3November2018

Hujan turun lebat jugak malam tadi, sampai ke pagi, so harinih off lah ke kebun. Dan disebabkan harinih memang official off, kira macam aku dapat extra day lah,yang akan aku ganti masa nak di KL nanti. 

Awal aku jemput Chu untuk ke Pekan Sari, dan aku pun tak lama, siap aje Chu membeli keperluan (banyaklah pulak barang Chu beli sebab anak-anak dia ada yang nak balik, lagipun nak beli bahan untuk buat makanan yang aku order untuk malam esok untuk dibawak ke surau) , terus lah kitaorang balik. 

Bila rasanya macam dah tak ada apa nak dibersihkan kat rumah, aku melepak aje lah sesambil menunggu keberangkatan pulang ibunda tercinta. Aku bukak tingkap, pintu etc, selalunya tak pernah dibukak pun, itu yang macam muram aje keadaan rumah. Tapi pagi nih rumah nampak macam ceria aje.


Tunggu punya tunggu, sampai tertidur aku. Iyalah, semalam tidur lewat jugak dan terbangun a few times, semuanya gara-gara Forex yang Alhamdulillah menguntungkan. Dekat pukul 11 Long sama Mak sampai, Long terus aje sambung memesin rumput, Mak pulak, terus aje mengemas rumah. Aku melepak kat bilik aje lah. 


Tak henti-henti Mak mengemas rumah, aku pun pelik, apa lah yang dikemasnya, tapi, knowing Mak, aku tak ada lah nak kepoh pun. Cumanya aku selalu terfikir, what takes her so long untuk menyapu, kemaskan living yang kat atas, sebab tak ada apa pun furniture yang nak disental, kikis etc. Aku rasa macam nak tutup pintu bilik sebab aku rasa macam tak comfortable gitu tapi takut Mak terasa hati pulak so aku online jer lah sambil fikir, when is she going to finish menyapu?

Lepas Asar kitaorang ke rumah Chu, anak-anak dia ada balik, so lama jugaklah kitaorang bersembang. Nasib baik lah hujan turun renyai-renyai so tak payah nak ke kebun. Kalau tidak, terpaksalah jugak aku berlakun buat kerja kat kebun, yang kalau aku tak buat gitu, mungkin Mak akan fikir, "nya buat mende seharian depan laptop? Kan ker Forex tak bukak weekends?" Ekekeke, Mak aku tak tahu menahu pasal aku buat kerja online, let alone Forex. Pinggan Pyrex Mak aku tahu lah.

Makin aku suka Kuliah Maghrib hari Sabtu nih, rasa macam nak tanya Ustaz tuh kat mana aku boleh dapatkan Kitab Tasauf  Imam Ghazali yang dia guna tuh, kalau baca sendiri lebih cepat boleh habis sebab ilmu Tasauf nih bab-bab yang menyentuh pasal hati, jiwa dan rohani. 

Singgah lagi rumah Chu nak beritahu yang malam esok Ustaz tak dapat datang (ada jemaah yang kasi tahu kat aku) so kansel lah nak bawak makanan. Talipun Chu rosak agaknya, aku talipun tak pernah dapat. So aku beritahu anak Chu, aku kata, "Atam, awak tengok talipun mak awak, batterinya terpaksa kena sendal dengan besi. Beli yang baru lah".

Lan/Rozi sekeluarga tiba malam nih, dengar khabarnya Ngah, Teh, Ida akan balik esok, Tak sangka pulak akan jadi meriah cuti nih.