Tuesday

Ahad4November2018

Sebab dah lama tak beramai, aku jadi serba salah, serba tak kena duduk kat rumah. Macam tak tahu nak buat apa gitu. Nak melepak kat bilik, anak sedara aku ada main game kat laptop. Nak melepak kat living, ada anak sedara lain. Kat dapur, ada Mak sama Rozi tengah buat hal dapur. Nak ke kebun, macam tak sesuai masa pulak, lagipun macam nak menunjuk kononnya rajin, sedangkan hari-hari biasa tuh aku tak lah serajin mana pun. Last-last aku pergi mengeteh.

Balik tuh baru lah ke kebun sekejap.

Teh sekeluarga (Rawang), Ida sekeluarga (Ukay Perdana) dan Ngah (Melaka) sampai almost at the same time. Rajin diaorang nih walaupun cuma balik untuk beberapa jam, dari dulu aku memang respect kat Ngah yang sanggup drive all the way from Merlimau untuk balik yang cuma sekejap. Then again, kalau aku drive Mercedes macam Ngah pun aku sanggup kot, ini aku cuma drive Proton, itu yang malas nak ke mana-mana tuh, even untuk ke Bandar Raub.

Rasa best kali ini sebab asyik lah bersembang dan makan. Aku bersyukur sebab dapatlah merasa makanan kegemaran yang berjenis-jenis dan penuh meja tuh. Mula tuh terasa macam sedih jugak bila mengenangkan yang dapat lah jugak merasa sambal tumis tempoyak, gulai ikan patin, sayur rebung, sambal hitam, ikan pekasam, gulai asam rong, kerabu pucuk paku etc tapi I ended up bersyukur.


(Teh sama Ngah tengah memangkas pokok mulberry yang aku biarkan rendang sebab tak tahu cara nak kasi rendang)

Teh sama Ngah pun dah berminat bab-bab menanam pokok, so kitaorang sembang pasal projek tanam pokok aje lah, pokok apa nak ditanam etc. Ngah tengah bersemangat dengan tanaman anggur dan cactus, Teh pulak macam-macam pokok yang diordernya. Teh ada bawak balik anak poko mpetai hybrid sama mangga harum manis, dia nak aku tanam. Pokok petai yang aku tanam dulu tuh macam tak membesar jer, ada 5 pokok yang hidup, out of 8 yang aku tanam. 

Sayur kat kebun pun ada yang boleh diambil, cili, kangkung, terung. Sebelum balik aku kasi Teh a few bags tanah Siam, kasi Ngah pokok tembikai yang dalam polybag. 

All in all memang best walaupun tak semua adik beradik yang balik. Dekat nak Asar masing-masing berangkat balik, Mak pun jugak sebab malam nih ada Kelas, katanya. So tinggallah aku sorang-sorang balik semula, Ngah ada tanya aku, tak takut ker duduk sorang-sorang. Sejak aku tidur kat bilik di atas, aku tak takut pun, tapi dulu-dulu masa tidur kat living di bawah, aku selalu tertakut, itu yang tidur letak parang bawah tilam ekekeke.

Hujan turun malam nih, tak lebat tapi aku tahu yang esok tak payah ke kebun. And so sepatutnya boleh lah aku puasa kan, kalau esok tak buat apa-apa? Entah, malas lah pulak rasanya, aku nak habiskan sambal tumis tempoyak yang Mak buat tadi tuh, cukup sampai malam esok rasanya.