Thursday

Selasa30Oktober2018

Aku nak pergi awal ke Pekan Sari Sungai Ruan pagi nih sebab biasanya happening sikit, lagipun aku lapar, lagipun aku nak ke kebun lepas tuh. Tak ada pulak tshirt yang aku suka yang nak dipakai, then teringat yang kat bilik Mak ada pakaian aku jugak rasanya. Aku jarang masuk bilik Mak, pintu sentiasa aku tutup, yang masuk bilik tuh pun cuma Long aje, masa dia balik. The moment aku bukak pintu, aku terdengar bunyi berdengung, bunyi lebah terbang, tengok-tengok, rupanya lebah tengah banyak, buat sarang, diaorang masuk melalui lubang atas tingkap. Terpanik aku kejap. 

Kena beli Ridsect lah nih, kena sembur kat sarang tuh. Hukumnya harus, membunuh benda-benda yang membahayakan diri macam lebah tuh. So teruslah aku ke Sungai Ruan, tak beli apa pun, then breakfast. Kat kedai peralatan pertanian tuh aje aku banyak beli barang, baja soluble 3 packets, tanah hitam 2 guni, polybags, jugak Ridsect 2 botol.

Aku berkelubung, then teruslah spray arah sarang lebah tu, bila tengok banyak yang jatuh, aku makin berani spray dari dekat. Dekat setengah jam jugaklah, habis 2 botol Ridsect tuh.

Aku membaja, mulanya guna soluble fertilizer, lepas tuh tabur pulak baja yang berbijik-bijik. Jangan diaorang mati kekenyangan, kepanasan pulak macam dulu tuh, dah lah. Aku kalau bab-bab membaja, memberi makan, memang generous. Aku kesian menengok tanaman aku kekuningan, tak bermaya. 

Bila tanaman dah tumbuh nih, rasa macam rapat sangat lah pulak, nak menyangkul, menggembur tanah pun payah, tak ada space. Masa tanam dulu tuh rasanya dah aku jarakkan jauh jugak. Bila dah besar merimbun nanti tuh, sure tak ada space langsung untuk aku buat kerja, yang akhirnya aku biarkan aje, yang akhirnya kacang harimau tuh tak banyak berbuah sebab pangkalnya tak dikambus tanah. Aku dah boleh agak dah sebab memang macam tuh setiap kali aku tanam kacang. The only cara untuk aku jaga kacang tuh, kambus cepat sikit sementara belum merimbun. 

Masa nak makan lepas Zohor tadi, terserempak dengan Paki yang jual kain tuh, seseminggu nih tak nampak pulak, agaknya minggu nih ada stock baru. Dia datang dekat aku, tanya aku apa aku makan sebab dia nak bayar kan, terus aku kasi signal kat tokay kedai, aku kata aku akan bayaarkan makanan Paki tuh. Harap-harap dia tak datang ke rumah lah nanti sebab takut terbeli kain pelikat. Bulan depan ok lah, beli sehelai setiap bulan pun dah good enough, aku lebih pada kesian jer, aku banyak kain pelikat.
Harinih rasa macam cepat berlalu, kejap aje dah malam. Mungkin sebab sibuk kot, memorex pun jugak. Nak update blog pun satu hal, walaupun cerita bendanyang sama day in day out tapi aku kena tulis jugak, nak ajar diri jadi berdisiplin gitu. 


Tak ada Kuliah Maghrib Ustaz Sekolah Sains tuh malam nih, cadangnya nak ke surau lepas Maghrib sebab nak tengok orang mengaji kat sana. Hari Selasa ada kelas mengaji untuk yang betul-betul tak tahu mengaji. 


Aku tengah makan bila KN cuit bahu aku, dia sama dua tiga orang makan kat meja sebelah aku. Aku biasalah sorang-sorang.

Accounts aku semakin parah tapi aku tak buat apa pun, aku tidur awal infact. Malas lah aku nak monitor, trade journal pun aku tak update, lantak situ. Apa-apa pun aku percaya yang seseminggu dua nih accounts aku akan pulih seperti biasa.