Sunday

Ahad 10 Febuari 2019

Balik aje dari masjid, Mak, Long, Kak Long ke Pekan Benta, ada Pasar Minggu. Diaorang ajak aku tapi mana lah aku nak pergi jauh-jauh gitu, dalam 30 km dari sini. So sementara diaorang ke sana, aku melepak tunggu cerah, then terus breakfast. 

Banyak kacang yang aku kena cabut harinih sebab bini Imam tuh nak, untuk Long bawak balik, dan masa aku tengah bersihkan kacang tuh, cousins aku dari Raub ada datang, diaorang nak tengok belimbing buluh, yang mengikut kata Chu, dah berbuah banyak. Tapi, setahu aku, ada beberapa gugus aje, serba salah jugak kalau nak petik, nak buat apa sesikit itu. Kalau nak buat belimbing hitam, kena banyak belimbingnya.

Aku dah siapkan sebungkus kacang harimau untuk cousins aku tuh tapi aku macam berat hati nak kasi sebab bekalan pun tak banyak dah, lagipun diaorang ramai, manalah cukup setakat yang aku nak kasi tuh. Dan nanti kalau diaorang beritahu cousins yang lain, dah tak ada dah kacang nak dikasi, so might as well tak payah kasi lah. 

Bengang Mak agaknya sebab semua makanan yang di beli, bila Mak nak tinggalkan untuk aku, aku kata aku tak nak, aku suruh Mak atau Kak Long bawak balik aje. Aku nih jenis yang tak makan makanan-makanan lain selain breakfast, lunch atau dinner. Perempuan pulak kalau ke Pasar Minggu, Pasar Malam, segala macam makanan dan jajan dibelinya. Banyak pulak tuh. Beli apam balik banyak-banyak nak buat apa? Nak buat kapal layar? Popia, beli banyak-banyak, nak buat tiang pagar ker? 

Sebelum Zohor diaorang berangkat balik, Long akan terus hantar Mak ke Pondok. Banyak jugak kacang yang aku kasi kat Long, aku siap offer lagi kalau-kalau nak lebih. Mak cuma bawak balik kacang buncis yang kitaorang sama-sama petik. Semalam aku beli 2 dozen susu kurma, habis semuanya harinih, masing-masing suka. Sekarang nih setiap kali Pekan Sari, aku habiskan at least RM 50 untuk beli susu kurma tuh, niatnya untuk bekalan seminggu tapi hari pertama, kedua dah habis. 

Minggu depan aku nak ke KL, nak cari kurma kedai Arab, nak try buat sendirilah susu kurma.

Masa Asar tadi, aku terduduk atas cellphone, tiba-tiba cellphone tuh berbunyi, tak kuat tapi aku terperasan berbunyi, so habis jer sembahyang terus aku nak off kan, tapi lain jadinya. Aku pakai Galaxy Note9, ada functions yang aku tak reti. Sampaikan tak ke kebun sebab nak access cellphone aku tapi tak dapat jugak tuh. Sampaikan dah terfikir yang esok aku kena ke kedai Samsung kat Raub, nak mintak tolong. Last-last dapat penyelesaiannya bila aku cari kat Youtube. Nasib baik lah ada tablet, laptop bagai, kalau nak harapkan satu tuh jer, memang menderita lah.

Terfikir jugak aku, cellphone buat hal tuh pun haywire jadinya hidup aku.

Menu minggu nih Nasi Goreng Sambal Hitam jugak, tapi tak sepedas minggu lepas punya nasi. Dan kuih koci. I have to admit yang kadang tuh aku tak aman jugak sembahyang bila memikirkan samada makanan yang aku bawak tuh cukup atau tidak untuk jemaah makan.