Thursday

Sabtu 16 Febuari 2019

Awal jugak aku ke rumah Chu nak jemput dia untuk ke Pekan Sari, tapi dia pulak tertidur, dalam 15 minit gitu aku tunggu dia bersiap. Aku tak beli apa pun kecuali bekalan susu kurma untuk seminggu, agaknya ini kali terakhir beli kat situ sebab minggu depan aku nak buat sendiri aje lah. Dapatlah save sikit kalau buat sendiri, rasanya lagi sedap pun gamaknya. Tapi, knowing myself, aku tak akan tergamak untuk tak beli dah dari penjual tuh, mungkin aku beli 4 pek (RM 10) aje, buat syarat. Chu pun beli 4 pek setiap minggu.

Lepas berbeli belah, Chu ajak ke Sungai Ruan, dia nak beli baja. Jugak tilam. Pelik aku, anak dia nak balik petang nih, patutnya pergi sama anak dia lah kan? On our way tuh, Chu cerita kat aku pasal that one peniaga yang berniaga depan rumah Chu tuh, jugak setiap kali Pekan Sari. Ituhari perempuan tuh suruh Chu cari orang untuk main kutu, so Chu ajak aku join. Aku setuju jer lah sebab cuma RM 300 sebulan, aku beritahu Chu yang aku nak bayar full, RM 3000 sebab leceh lah kalau nak kasi duit bulan-bulan. And so Chu beritahu lah perempuan tuh. Perempuan tuh boleh cakap kat Chu yang dia tak nak aku join sebab, dia tanya Chu, "dia tuh ada duit ker? Macam orang tak berduit jer gayanya...."

Aku gelak aje lah (walaupun hati aku macam terasa jugak dengan komen perempuan tuh. Dapat berniaga kecil-kecilan gitu, terus lah fikir yang orang lain tak berduit, macam lah dia sorang ada duit ekekekek) bila Chu kata dia jawab, "Eh, dia tuh banyak duit. Tiap-tiap minggu dia sponser makanan ke surau". Memang itu jer lah jawapan Chu sedari dulu, kalau orang tanya pasal aku.

Chu nih orang yang dikenali, arwah Pak Chu dulu cikgu, so tak ada masalah nak beli barang walaupun daripada Cina. Itu yang dia cuma bawak RM 10, sedangkan nak beli tilam yang harga RM 650. Tokay tuh ok kan aje, tapi bila difikirkan yang takut nanti Chu ajak aku ke Raub untuk ambik duit, teruslah aku dulu kan dengan duit aku.

"Eh apa pasal itu tulis RM 2888?", aku tanya tokay tuh bila tengok tanda harga terpampang besar sedangkan harga nya cuma RM 650.

"Itu KL punya harga, ma", selamba jer tokay tuh jawab gitu.

Aku tak ke kebun pun sebab tak ada air nak menyiram. Instead aku bersihkan kawasan rumah, then merayau memetik manggis, jambu batu etc. 

Lepas Asar baru lah dapat menyiram sesikit, seharian aku menadah air paip yang menitik-nitik tuh, setengah tong pun tak penuh. Sabar jer lah.

Malam nih tak ada Kuliah Tasauf sebab Ustaz tuh ke KL, sepatutnya aku ke surau lah kan sebab di surau ada mengaji. Tapi aku decided untuk lepak kat masjid aje lah. Tengahari tadi aku sepatutnya beritahu Chu suruh masak makanan untuk dibawak ke surau tapi bila difikir balik yang nanti Chu akan kata yang aku nih banyak duit pulak, sampai 2 kali seminggu bawak makanan ke surau, itu yang aku buat keputusan tak nak ke surau tuh. Esok aje lah. Lagipun, aku baca Quran sendiri-sendiri, lebih banyak pages yang dapat dibaca.

Ramai lah pulak orang kat kedai Omar so aku ke kedai Redha Jer Lah, tak lama tuh datang one of the jemaahs surau, dia order jer makanan, terus dia bayarkan sekali makanan aku, "Tak kan awak jer yang bayar, bagi lah aku pulak", kata dia gitu.